Reklama

Ample: S výmenou batérie budú elektroautá „tankovať“ rýchlejšie, ako spaľováky

Zdroj | Ample
Juraj Procházka
Zdroj | Ample
Zdroj | Ample

Zdĺhavé nabíjanie je určite jedným zo slabých článkov pri akceptácii elektromobility širokou motoristickou verejnosťou. Isteže, rýchlonabíjačky a moderné elektroautá schopné zužitkovať nabíjacie výkony rádovo niekoľko stoviek kW, tieto časy skracujú z hodín na desiatky minút. Stále však oproti spaľovacej klasike ťahajú za kratší koniec.

Americký startup Ample hovorí, že výmena batérie (vybitej za nabitú) môže byť rýchlejšia ako tankovanie benzínu. Takáto výmena namiesto dobíjania nie je úplne nový koncept (spomeňme si na Teslu, ktorá s ním prišla už pred niekoľkými rokmi, aby ho vzápätí opustila), ale za posledných niekoľko rokov prešla dynamickým vývojom.

Pozrite si

Fisker Ocean s rekordným dojazdom 700 km umožní aj rýchlu výmenu batérií

Obsah pokračuje pod reklamou

Fungujúca a široko dostupná výmena batérií by skutočne mohla motoristov motivovať, aby sa bez strachu priklonili pri kúpe nového auta k elektromobilu. Samozrejme, ak ste sa niekedy trochu zoznámili s matematickou teóriou hromadnej obsluhy, musí vám byť jasné, že bez istej redundancie obslužných „portov“ môžu prísť nepríjemnosti. Napríklad v podobe dlhých čakacích dôb, alebo dokonca nedostupnosti nabitých batérií.

Zdroj | Ample

Spoločnosť Ample sa s tým chce popasovať trochu inak ako čínska automobilka NIO, ktorá myšlienku rýchlych batériových výmen presadzuje takpovediac vo vlastnej réžii. Ample chce do svojej vízie zapojiť aj výrobcov automobilov. V podstate by to znamenalo, že vodič si kúpi elektromobil, ale batériu si predplatí.

Počiatočné náklady na nové EV (dnes značne vysoké) by sa mohli znížiť, ak by kupujúci musel platiť len za samotné vozidlo a nie za drahú batériu.

Zdroj | Ample

Výhodou je, že stanica na výmenu batérií by sa dala postaviť veľmi rýchlo. Ample tvrdí, že v priebehu niekoľkých dní. To je v porovnaní s týždňami alebo dokonca mesiacmi stavebných, inštalatérskych a inžinierskych prác potrebných na vybudovanie rýchlonabíjacej stanice podstatný rozdiel. Ample upresnila, že jej stanice by mohli byť postavené za 3 dni. Navyše sú modulárne, čo umožňuje zvýšiť ich kapacitu pre výmenu batérií na viacerých autách súčasne.

Pozrite si

Čínsky NIO preferuje Power Swap namiesto nabíjačiek

Výmena batérie by mala prebiehať v automatickom režime a vodič by ju ovládal pomocou aplikácie v mobile. To však nie je žiadna špecialita Ample. Robotický systém mení batérie aj v elektromobiloch NIO a fungoval aj pri predstavení prototypu výmennej stanice Tesla. Automatická výmena batérie, pri ktorej vodič nemusí byť vo vozidle je pri tejto operácii takpovediac povinnou jazdou.

Zdroj | Ample

Ako sme spomenuli už v úvode, ide o dobrý nápad, ktorý však má svoje úskalia a riziká.

Aby mohol fungovať dobre, musela by prebehnúť štandardizácia. Bez nej by sa unifikované batérie nedali použiť v EV rôznych značiek. Ak si ale uvedomíme, že väčšina modelov sa dnes vyrába s niekoľkými veľkosťami batérií, asi tušíme, že to bude problém. Uvidíme.

Ample je optimistická. Vybité batérie bude zbierať, skladovať a v rámci toho kontrolovať. Následne sa nabijú o poskytnú na výmenu v inom elektromobile.

Spoločnosť Ample nedávno oznámila partnerstvo s automobilkou Fisker a ponuku údajne začínajú zvažovať aj ďalší výrobcovia automobilov. Myšlienka na výmenu batérií sa však zatiaľ v podstatnejšej miere presadila len mimo USA.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.