Reklama

Ako nabíjať elektromobily v mestách? Riešenie má itselectric

Zdroj | INSIDEEVs
Juraj Procházka
Zdroj | INSIDEEVs
Zdroj | INSIDEEVs

Spoločnosť itselectric so sídlom v New Yorku zavádza šikovný plán pre mestské nabíjanie úrovne 2, ktorý by mohol vyriešiť niekoľko problémov naraz

Američania hovoria: „V New Yorku nikto nešoféruje. Je tu príliš veľká premávka.“ Tento vtip reflektuje skutočnosť, že v samotnom meste je registrovaných viac ako 2 miliónov áut a státisíce denne prichádzajú z okolitých miest. Čo si však počnú vodiči, keď sa naplno prejde na elektromobilitu a z dnešných 42 000 registrovaných EV v New Yorku sa stanú milióny?

Pozrite si

Nabíjačky budú na Slovensku každých 60 km. Pribudnú aj vodíkové stanice!

Obsah pokračuje pod reklamou

Startup itselectric so sídlom v Brooklyne má potenciálne riešenie tohto problému. Chce budovať nabíjačky pre elektromobily so striedavým prúdom, ktoré čerpajú elektrinu z voľnej kapacity v obytných a komerčných budovách. Samotné nabíjačky sú diskrétne, elegantne vyzerajúce strieborné stĺpiky umiestnené blízko obrubníka a a dodávajú energiu prostredníctvom odpojiteľných káblov, ktoré si vodiči prinesú so sebou.

Koncept by umožnil vlastníkom nehnuteľností zarábať odhadom rádovo 1 000 USD ročne poskytovaním elektriny vodičom.

Zdroj | INSIDEEVs

Spoločnosť Itselectric založila dizajnérka Tiya Gordonová a architekt Nathan King, ktorý sa špecializuje na udržateľnosť a urbanistické projekty. Startup už nadviazal spoluprácu s New York City Economic Development Corporation a kórejskou spoločnosťou rizikového kapitálu Hyundai Cradle. Tento rok firma uzavrela predbežné kolo financovania vo výške 2,2 milióna dolárov a zriadila prvých šesť pilotných nabíjačiek v budove starej banky v Brooklynskom armádnom termináli v Sunset Parku. V roku 2024 plánuje veľkú expanziu.

Myšlienka vyzerá zaujímavo. Inštalácia elektrickej nabíjačky má byť pre vlastníka nehnuteľnosti bezplatná a pripájať sa bude priamo k existujúcim elektrickým prípojkám v budove. Pôjde o pomalšie nabíjačky úrovne 2 určené na každodenné parkovanie a používanie cez noc.  

Zdroj | INSIDEEVs

Vodiči vozidiel Tesla budú mať so sebou kábel NACS a majitelia ostatných značiek kábel CCS. V prípade potreby nabíjať zaparkujú pri stĺpiku nabíjačky a zapoja kábel do univerzálnej zásuvky. Vodiči platia za spotrebovanú energiu v kilowatthodinách, pričom tarify sú nastavené na základe sadzby za služby v konkrétnej lokalite. 

Gordonová povedala, že veľká časť pozornosti na rast nabíjacej infraštruktúry sa doteraz sústreďovala na verejné rýchlonabíjačky s jednosmerným prúdom, ktoré umožňujú cestovanie na dlhšie vzdialenosti. Ale bez hustej siete verejných pomalých nabíjačiek v mestách sa elektromobilita nevyrieši.

Zdroj | INSIDEEVs

Nabíjanie úrovne 2 je obzvlášť potrebné na miestach, ako je New York, kde drvivá väčšina obyvateľov nemá prístup k domácemu nabíjaniu, ktoré môžu využívať majitelia rodinných domov.  

Podľa T. Gordonovej nie sú mestské rýchlonabíjačky s jednosmerným prúdom škálovateľným riešením. Takáto rýchlonabíjačka spotrebuje za mesiac toľko energie ako budova s 300 bytmi. V prechodnom období najbližších 10 rokov budú preto potrebné veľké počty pomalých nabíjačiek úrovne 2.

Pozrite si

Ropné koncerny cielia na elektromobilitu. BP nakúpi Superchargery

Výhodou je, že sa dajú postaviť doslova kdekoľvek, kde je budova a obrubník, sú lacnejšie, rýchlejšie a jednoduchšie sa inštalujú a celkovo spotrebujú oveľa menej energie.

Aktivity itselectric sa rozbiehajú síce pomaly, ale perspektíva vyzerá nádejne. Spoločnosť nedávno predstavila 25 ďalších nabíjačiek, ktoré budú čoskoro inštalované pri niekoľkých nehnuteľnostiach v Detroite. Pre Motor City startup zabezpečil granty od DTE Energy a Michiganského úradu pre budúcu mobilitu a elektrifikáciu. Gordonová uviedla, že v pláne na rok 2024 je osem ďalších miest.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.