Spoločnosť itselectric so sídlom v New Yorku zavádza šikovný plán pre mestské nabíjanie úrovne 2, ktorý by mohol vyriešiť niekoľko problémov naraz
Američania hovoria: „V New Yorku nikto nešoféruje. Je tu príliš veľká premávka.“ Tento vtip reflektuje skutočnosť, že v samotnom meste je registrovaných viac ako 2 miliónov áut a státisíce denne prichádzajú z okolitých miest. Čo si však počnú vodiči, keď sa naplno prejde na elektromobilitu a z dnešných 42 000 registrovaných EV v New Yorku sa stanú milióny?
Startup itselectric so sídlom v Brooklyne má potenciálne riešenie tohto problému. Chce budovať nabíjačky pre elektromobily so striedavým prúdom, ktoré čerpajú elektrinu z voľnej kapacity v obytných a komerčných budovách. Samotné nabíjačky sú diskrétne, elegantne vyzerajúce strieborné stĺpiky umiestnené blízko obrubníka a a dodávajú energiu prostredníctvom odpojiteľných káblov, ktoré si vodiči prinesú so sebou.
Koncept by umožnil vlastníkom nehnuteľností zarábať odhadom rádovo 1 000 USD ročne poskytovaním elektriny vodičom.
Spoločnosť Itselectric založila dizajnérka Tiya Gordonová a architekt Nathan King, ktorý sa špecializuje na udržateľnosť a urbanistické projekty. Startup už nadviazal spoluprácu s New York City Economic Development Corporation a kórejskou spoločnosťou rizikového kapitálu Hyundai Cradle. Tento rok firma uzavrela predbežné kolo financovania vo výške 2,2 milióna dolárov a zriadila prvých šesť pilotných nabíjačiek v budove starej banky v Brooklynskom armádnom termináli v Sunset Parku. V roku 2024 plánuje veľkú expanziu.
Myšlienka vyzerá zaujímavo. Inštalácia elektrickej nabíjačky má byť pre vlastníka nehnuteľnosti bezplatná a pripájať sa bude priamo k existujúcim elektrickým prípojkám v budove. Pôjde o pomalšie nabíjačky úrovne 2 určené na každodenné parkovanie a používanie cez noc.
Vodiči vozidiel Tesla budú mať so sebou kábel NACS a majitelia ostatných značiek kábel CCS. V prípade potreby nabíjať zaparkujú pri stĺpiku nabíjačky a zapoja kábel do univerzálnej zásuvky. Vodiči platia za spotrebovanú energiu v kilowatthodinách, pričom tarify sú nastavené na základe sadzby za služby v konkrétnej lokalite.
Gordonová povedala, že veľká časť pozornosti na rast nabíjacej infraštruktúry sa doteraz sústreďovala na verejné rýchlonabíjačky s jednosmerným prúdom, ktoré umožňujú cestovanie na dlhšie vzdialenosti. Ale bez hustej siete verejných pomalých nabíjačiek v mestách sa elektromobilita nevyrieši.
Nabíjanie úrovne 2 je obzvlášť potrebné na miestach, ako je New York, kde drvivá väčšina obyvateľov nemá prístup k domácemu nabíjaniu, ktoré môžu využívať majitelia rodinných domov.
Podľa T. Gordonovej nie sú mestské rýchlonabíjačky s jednosmerným prúdom škálovateľným riešením. Takáto rýchlonabíjačka spotrebuje za mesiac toľko energie ako budova s 300 bytmi. V prechodnom období najbližších 10 rokov budú preto potrebné veľké počty pomalých nabíjačiek úrovne 2.
Výhodou je, že sa dajú postaviť doslova kdekoľvek, kde je budova a obrubník, sú lacnejšie, rýchlejšie a jednoduchšie sa inštalujú a celkovo spotrebujú oveľa menej energie.
Aktivity itselectric sa rozbiehajú síce pomaly, ale perspektíva vyzerá nádejne. Spoločnosť nedávno predstavila 25 ďalších nabíjačiek, ktoré budú čoskoro inštalované pri niekoľkých nehnuteľnostiach v Detroite. Pre Motor City startup zabezpečil granty od DTE Energy a Michiganského úradu pre budúcu mobilitu a elektrifikáciu. Gordonová uviedla, že v pláne na rok 2024 je osem ďalších miest.