Reklama

Nabíjačky budú na Slovensku každých 60 km. Pribudnú aj vodíkové stanice!

Števo Porubský

Poslanci Európskeho parlamentu schválili nové predpisy, vďaka ktorým aj na Slovensku budeme mať rýchlonabíjačky pre elektromobily každých 60 km! Ide pritom o súčasť balíka Fit for 55 v roku 2030, ktorý už v 2021 pripravila EK.

V pláne sa totiž počíta s tým, aby do roku 2030 bolo emitovaných o 55 % menej skleníkových plynov ako v roku 1990. Zároveň sa má aj dekarbonizovať doprava. A na to poslúžia nariadenia o zastavení predaja automobilov s klasickými motormi.

Pozrite si

Ako zúfalá je budúcnosť rozvoja trhu s elektromobilmi na Slovensku?

Obsah pokračuje pod reklamou

Kým sa tak stane je ale nutné vybudovať infraštruktúru na nabíjanie elektromobilov, na ktorú sa toľko sťažujú hlavne tí, ktorí s elektromobilitou neprišli do kontaktu. Okrem toho, že na posilnenie infraštruktúry EÚ vyčlenila miliardy, po novom budeme mať aj nariadené, aby sme sieť nabíjacích staníc rozširovali.

A to až tak extrémne, že nabíjacie stanice s výkonom minimálne 400 kW majú byť minimálne každých 60 km pozdĺž základnej siete TEN-T už do roku 2026! Za tri roky sa tak majú na Slovensku vybudovať viaceré nové stanice.

TEN-T v prípade Slovenska ale žiaľ predstavuje iba diaľnice D1 (ktorú dodnes nemáme dokončenú) a D2, resp. D4 a R7, kde už však nabíjačky sú. Dobudovať tak musíme iba niekoľko staníc, resp. vylepšiť tie súčasné.

Zdroj | EP

Do roku 2028 sa má totiž výkon nabíjačiek zvýšiť na 600 kW. Predpokladá sa totiž, že vývoj elektromobilov bude napredovať nielen v batériách, ale aj v nabíjacom výkone, vďaka ktorému bude klesať čas potrebný na nabitie batérií.

Pozrite si

Čo sa stane v roku 2035 s vašim autom? Otázky a odpovede

Dočkajú sa aj nákladné vozidlá a autobusy

Okrem osobných automobilov sa nariadenie týka aj nákladných áut a autobusov. Pre tie budú musieť byť k dispozícii nabíjacie stanice každých 120 km. Tieto stanice by mali byť do roku 2028 nainštalované na polovici hlavných ciest EÚ a v závislosti od cesty by mali mať výkon 1 400 až 2 800 kW.

Opäť sa to týka D1 a D2, hoci za hlavné cesty sú považované aj R1 a viaceré cesty prvej triedy. Keď sa to má týkať ale iba polovice z nich a každých 120 km, veľa nabíjacích staníc pre veľké vozidlá nečakajme.

Zdroj | EP

Aj vodík má zelenú!

Absolútnou novinkou, ktorú na Slovensku dodnes nemáme budú ale čerpacie stanice na vodík. Parlament schválil, že členské štáty musia zabezpečiť, aby do roku 2031 boli vodíkové čerpacie stanice pozdĺž hlavnej siete TEN-T rozmiestnené aspoň každých 200 km. To znamená, že na Slovensku budeme mať minimálne 4 čerpačky na vodík!

Nové pravidlá týkajúce sa infraštruktúry pre alternatívne palivá schválilo plénum 514 hlasmi za, 52 bolo proti a 74 sa zdržalo hlasovania. Nový predpis bude musieť schváliť ešte aj Rada.

Obsah pokračuje pod reklamou

Žiadne predplatné, iba priama platba

Novinkou je i fakt, že za tankovanie vodíka či nabíjanie budeme môcť platiť priamo na mieste platobnou kartou, teda aj smartfónmi alebo hodinkami. V súčasnosti je to takmer nemožné, každá sieť nabíjacích staníc vyžaduje registráciu.

Zároveň na každej nabíjačke či stanici sa bude cena „palív“ zobrazovať za kWh, kilogram alebo za minútu či jedno nabíjanie.

Poslanci tiež schválili to, aby Komisia do roku 2027 vytvorila databázu Európskej únie s údajmi o alternatívnych palivách, ktorá bude poskytovať informácie o dostupnosti, čakacích lehotách alebo cenách na jednotlivých staniciach. Dočkať by sme sa tak mali minimálne webu, ak nie rovno appky, v ktorej všetko nájdeme.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.