Reklama

AI vyvinula permanentný magnet bez vzácnych zemín 200x rýchlejšie ako človek

Zdroj | Materials Nexus
Juraj Procházka
Zdroj | Materials Nexus
Zdroj | Materials Nexus

Britská spoločnosť Materials Nexus odhaduje, že dopyt po permanentných magnetoch vzrastie do roku 2030 desaťnásobne, len v odvetví elektromobilov, kde sa používajú v elektromotoroch. Takéto motory poháňajú viac ako 80 % moderných elektrických vozidiel.

Ale nejde len o elektromobily. Motory s permanentnými magnetmi sú potrebné v mnohých aplikáciách, od dronov a robotiky, po veterné turbíny, či klimatizačné jednotky.

Problém je, že väčšina permanentných magnetov sa vyrába z prvkov vzácnych zemín ako neodým (Nd) alebo dysprosium (Dy), pričom veľkú časť ich zdrojov kontroluje Čína. Vďaka najväčšiemu trhu s elektrickými vozidlami na svete sa Čína stala lídrom v ťažbe a spracovaní vzácnych zemín. Ťaží až 70 % svetového množstva vzácnych zemín a spracováva takmer 90 %. To dáva Číne prakticky monopol v tejto oblasti. Ďalším výkričníkom je, že ťažba je záťažou pre životné prostredie a spracovanie je drahé a energeticky náročné.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Najväčšie európske ložisko vzácnych zemín odstrihne elektromobily od Číny

Neprekvapí preto, že sa hľadajú alternatívy. Niektorí výrobcovia automobilov a dodávatelia začínajú vyvíjať a používať elektromotory bez magnetov. Iní, vrátane Tesly, sledujú výskum permanentných magnetov bez materiálov vzácnych zemín.

Významným hráčom môže byť v tomto ohľade práve Materials Nexus. Firma oznámila, že s pomocou svojej platformy AI navrhla nový permanentný magnet MagNex bez obsahu vzácnych zemín. Tvrdí, že proces vývoja riadený AI bol 200-krát rýchlejší ako manuálna cesta náročná na zdroje. Magnet je možné vyrábať za 20 percent ceny súčasných permanentných magnetov so vzácnymi zeminami a s emisiami CO2 nižšími o 70 percent.

Zdroj | Materials Nexus

Materials Nexus a tím University of Sheffield vytvára materiál MagNex identifikovaný AI

Hovorí sa, že platforma AI Materials Nexus dokáže identifikovať magnetické materiály bez vzácnych zemín v priebehu niekoľkých dní alebo týždňov, na rozdiel od rokov vývoja potrebných v minulosti. V tomto prípade umelá inteligencia analyzovala viac ako 100 miliónov zložení materiálov bez obsahu vzácnych zemín kým vyvinula MagNex. Zohľadnila pritom premenné, ako sú náklady, bezpečnosť dodávateľského reťazca, výkon a vplyv na životné prostredie.

Ide o náročnú úlohu. Na vývoji magnetov bez vzácnych zemín už dlhodobo pracuje aj spoločnosť Niron Magnetics. Tá už vlani predstavila prvý výkonný motor bez vzácnych zemín, s magnetmi založenými na železe a dusíku. Jeho vývoj už ale beží dlhšie ako desaťročie a stále nie je pripravený na priemyselnú výrobu.

Zdroj | Materials Nexus

Tím Materials Nexus

Potom, čo AI objavila riešenie, Materials Nexus syntetizoval a otestoval MagNex v spolupráci s Inštitútom Henryho Roycea na University of Sheffield. Za tri mesiace spoločnosť vykonala prácu, ktorá by pred zavedením jej systému umelej inteligencie trvala roky.

Pozrite si

Honda ukázala hybridný motor bez kovov vzácnych zemín

Material Nexus tvrdí, že jej platforma AI bude užitočná pre všetky druhy priemyselných odvetví a pomôže identifikovať a vytvoriť novú generáciu špičkových materiálov. Plánuje spolupracovať s priemyselnými partnermi na urýchlení objavovania životaschopných, nákladovo efektívnych a udržateľných materiálov novej generácie.

Verme, že sa MagNex stane životaschopnou alternatívou magnetov pre elektromotory s permanentnými magnetmi, či už v elektromobiloch, alebo v množstve iných aplikácií.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.