Nemeckí diaľniční policajti si počas hliadky na diaľnici A70 všimli vodiča Tesly, ktorý zaspal za volantom s aktivovaným autopilotom. Hliadka chcela vodiča podrobiť cestnej kontrole, ten však nereagoval na signály zastavenia a viacnásobné trúbenie.
Tesla Model Y si počas jazdy udržiaval presnú vzdialenosť od hliadkového vozidla počas jazdy bavorskou diaľnicou. Vozidlo išlo neustále konštantnou rýchlosťou, ktorá dosahovala hodnotu 110 km/h.
Vodič Tesly sa počas jazdy opieral o sedadlo so zavretými očami, pričom ruky nemal na volante. Počas jazdy pravdepodobne aktivoval autopilota a následne zaspal. Vodičovi trvalo dlhých 15 minút kým sa prebral.
Po vystúpení z auta vodič pri dopravnej kontrole vykazoval známky požitia návykových látok. Policajti v priestore pre nohy našli závažie na volante, ktoré sa pripája k volantu, aby sa oklamal bezpečnostný systém Tesly, ktorý si myslí, že ruky vodiča sú na volante.
Použitie takýchto závaží na volante sú veľmi kontroverzné a nebezpečné. Ak by v tomto konkrétnom prípade nebol aktivovaný Autopilot, vodič by s najväčšou pravdepodobnosťou havaroval hneď, ako by zaspal za volantom. Nemecká polícia vodiča obvinila z ohrozovania cestnej premávky.
Prípady zneužívania asistentov riadenia sa množia a to najmä v prípade elektromobilov Tesla, ktoré sa kvalitou svojich systémov radia medzi aktuálnu špičku na trhu. Tento problém eviduje aj samotná automobilka, ktorá najnovšie pristúpila k trestaniu vodičov, ktorí tieto systémy zneužívajú.
Vodiči zapojení do beta testovania systému Full Self-Driving (FSD), ktorých vozidlo prichytí pri nepozornosti, prídu o možnosť využívať tento systém po dobu dvoch týždňov. Tesla toto nové pravidlo implementovala do najnovšej aktualizácie vozidiel s označením 2022.44.30.5.
Automobilka trestala vodičov za nepozornosť aj doteraz, namiesto fixnej doby vypnutia FSD ich však z beta testovania vylúčila úplne s posúdením možnosti opätovného návratu na individuálnej báze.