Vodík sa javí ako najekologickejšie palivo, s potenciálom, ktorý bude v budúcnosti prudko rásť. Optimisti hovoria, že práve vodík bude poháňať drvivú väčšinu dopravných prostriedkov. Pesimisti hovoria opak – vraj to bude len v úzko limitovaných počtoch, bez výrazného prieniky do dopravného odvetvia.
Pravdou je, že výroba vodíka je náročný technologický proces, zatiaľ čo elektrinu dokážeme vyrobiť aj ekologicky – vďaka slnku či vetru.
Európska únia ešte minulý rok v decembri dala zelenú na to, aby sa začal vytvárať vodíkový trh pre Európu s cieľom pomôcť jej záväzok poskytnúť uhlíkovú neutralitu v roku 2050.
Na Slovensku sa venuje budovaniu vodíkovej infraštruktúry spoločnosť BCF Energy. Tej sa podarilo v tomto roku zazmluvniť výstavbu 40 obslužných vodíkových čerpacích lokalít, ktoré budú súčasťou koncernu Benzinol Slovakia na celom území Slovenska.
Výrobu zeleného vodíka zabezpečí BCF Energy výstavbou fabrík v štyroch lokalitách – v Trenčíne, v Modrom Kameni, v Pezinku a v Malackách. Denná produkcia zeleného vodíka sa v týchto továrňach odhaduje na 4 000 kg. Samotná výroba vodíka bude realizovaná chemickým procesom elektrolýzou cez PEM z vody. Na výrobu bude slúžiť čistá energia zo solárnych elektrární. BCF Energy pripravuje výstavbu solárnych elektrární na ploche viac než 230 hektárov. Celková investícia sa odhaduje na viac ako 110 miliónov eur.
Spoločnosť už rozbehla rokovania ohľadne vybudovania udržateľného dodávateľského-odberateľského reťazca. Ide najmä o vytvorenie flotíl vodíkových vozidiel v štátnych a súkromných firmách a vytvorenie dopytu po vodíku v doprave. Cieľom je vybudovať samoobslužné stojany priamo v sídlach spoločností pre zvýšenie distribúcie zeleného vodíka do systému. V rokoch 2023/2024 má BCF Energy spustiť plnú výrobu a predaj zeleného vodíka.
Kompletnú logistiku a distribúciu v čerpacích staniciach Benzinol Slovakia budú zabezpečovať vlastné cisternové vozidlá. V sieti už existujúcich čerpacích staníc Benzinol budú dobudované samoobslužné stojany na vodík.
Slovensko by tak malo mať v blízkej dobe dostatok vodíka. Otázne je, koľko tu dovtedy bude vozidiel na takýto pohon. Vlastniť takýto automobil bez toho, aby ho bolo možné natankovať vodíkom nemá zmysel. Vodíkové autá budú zrejme pribúdať až s narastajúcou infraštruktúrou čerpacích staníc.