Reklama

Nenávisť na internete šokuje aj silné nátury. Ako sa jej brániť?

Zdroj | Pixabay
TECHBOX
Zdroj | Pixabay
Zdroj | Pixabay

Internetoví trollovia sú používatelia, ktorých cieľom je provokovať a obťažovať iných. Najčastejšie ich stretnete v on-line diskusiách, alebo v komentároch pod príspevkami na sociálnych sieťach.

Trollovia úmyselne uverejňujú komentáre v snahe vyvolať spory v diskusiách, nezriedka to však robia s úmyslom odkloniť diskusiu od pôvodnej témy. Jedni to robia z frustrácie, iní z nudy, no sú aj takí, ktorí si za to dávajú platiť. Trollom môže byť skutočná osoba, človek s falošnou totožnosťou ale aj dokonca bot.

Zdroj | ESET

Aj keď pôvodne trollovia za svojou prácou nevideli zisk, táto forma komunikácie môže byť využitá i v oblasti biznisu. Odborne sa to označuje astroturfing. Využívanie internetových trollov v tomto kontexte sa považuje za neetické obchodné správanie, keďže im komerčné značky platia za služby, aby v on-line diskusiách o nich šírili presne to, čo im určili s komerčným zámerom.

Výskumy ukazujú, že trollovia môžu mať črty niektorých porúch osobnosti, sú častejšie narcistickí a bývajú impulzívnejší. Neznamená to však automaticky, že každý človek s poruchou osobnosti musí byť troll a naopak. Pravdepodobnosť je ale vyššia.

Pozrite si

Ako ľahko a účinne ochránite svoju domácu kanceláriu?

S internetovými trollmi sa spája takzvaný disinhibičný efekt. Nastáva vtedy, keď ľudia v on-line priestore hovoria a robia veci, ktoré by osobne nepovedali alebo neurobili, pričom necítia ľútosť nad svojimi činmi, pretože ich dôsledky nevidia na vlastné oči.

Na prvý pohľad sa samotný trolling môže javiť ako neškodný, nikomu predsa nikto fyzicky neubližuje a sú to „len“ komentáre. No nekontrolované šírenie nenávisti na internete môže naberať na obrátkach a stať sa plnohodnotným nástrojom kyberšikanovania. Dokonca môžu stáť za šírením poplašných správ a nezmyslov, ktoré môžu ohroziť ľudí na životoch.

Zdroj | Rob Hampson

Pandémia nového koronavírusu poskytla trollom dostatok príležitostí na šírenie rétoriky proti očkovaniu, ale i spochybňovanie odborníkov a vedcov, ktorých názory a odporúčania vychádzajú z odborných štúdií a niekoľkoročnej praxe.

Viete, že poznáme až 100 druhov trollov? V knihe Prečo ľudia veria nezmyslom (Jurkovič, Čavojová, Brezina, 2019) ich opisuje Ondrušek. Schválne, s ktorými typmi ste sa vy osobne (= na nete) stretli?

Zdroj | ESET
  • Troll, ako psychopat s črtami temnej triády: časť tejto skupiny ľudí môže prejavovať psychopatické črty a vyžívať sa v trápení iných. No väčšina tieto črty nemá, skôr si týmto správaním ventiluje frustráciu, napríklad zo zlého dňa v práci.
  • Troll, nezrelý tínedžer: mladí ľudia s potrebou provokovať a upozorňovať na seba, napríklad z frustrácie prameniacej z nedocenenia.
  • Troll, provokatér: osoba, ktorá podpichuje. No nie tradičnou cestou, využíva sarkazmus, či paradox.
  • Troll, naivný alebo profesionálny konšpirátor: často ide proti demokratickým hodnotám, vytvára paniku a manipuluje.

Aby toho nebolo málo, aj kybernetickí zločinci sú známi tým, že napodobňujú trollovanie. Schválne využijú populárne príspevky sociálnych sietí (on-line fóra), prostredníctvom ktorých šíria odkazy obsahujúce škodlivý softvér.

Pozrite si

Sex na internete – ako ochránite svoje deti pred predátormi?

Viete, ako rozpoznáte internetového trolla? Signálom, že ide o trolla, môže byť niektorý z nasledujúcich znakov. Troll pridáva neužitočné komentáre. Nezáleží mu, o čom je daný príspevok alebo článok. Celú diskusiu vedie o nepodstatnej téme.

Spoznáte ho aj podľa štýlu komunikácie. Troll nepozná stopku, akákoľvek vaša reakcia ho len prinúti na ďalšiu akciu, ktorou bude môcť ďalej šíriť svoje nezmysly. Od trolla sa nikdy nedočkáte rozumnej diskusie, pretože to nie je jeho úloha.

Troll dokáže denne zdieľať niekoľko desiatok príspevkov od iných ľudí alebo stránok. Nevytvára vlastné príspevky. Takýto profil má veľký počet kontaktov, no zároveň nemá žiadnu aktivitu.

Zdroj | Jenny Ueberberg

Trollovia majú špecifický štýl komunikácie. Používajú napríklad CAPS LOCK alebo výzvy na urýchlené zdieľanie informácie. Ak natrafíte na bota, je pravdepodobné, že vetná skladba komentára bude nepresná, bez skloňovania, resp. s gramatickými a štylistickými chybami.

Trollovia často skrývajú svoju tvár. Mali by ste zbystriť pozornosť, ak účet používateľa na sociálnej sieti má profilový obrázok z fotobanky, alebo je jeho tvár zamaskovaná rôznymi filtrami. Absencia profilovej fotografie však nie je pravidlom.

Posledným signálom, že ide o trolla je, že ide o cudzieho človeka a nemá s vami žiadne spoločné kontakty. Jasne rozpoznateľným znakom môže byť počet jeho priateľov. Na prvý pohľad to pôsobí veľmi dôveryhodne, v skutočnosti je to klamlivé navodenie pocitu, že profil je autentický.

Ako bojovať proti nenávisti na nete?

Pojem cyberhat (nenávistné on-line prejavy) označuje správanie kde útočník diskriminuje alebo hanobí iných účastníkov. Spravidla sa týka ich príslušnosti k rase, sexuálnej orientácii, ale i k mentálnemu zdraviu.

Zdroj | Pixabay

Takéto správanie na internete nevychádza z racionálneho úsudku, je výsledkom stereotypov a predsudkov voči určitým skupinám ľudí.

Cyberhate je úmyselná aktivita, ktorá často prichádza z účtov zameraných výlučne na šírenie nenávisti a falošných správ.

Nenávistné prejavy v on-line prostredí sa netýkajú len dospelých, ale aj detí. V prípade maloletých je tento spôsob komunikácie veľmi nebezpečnou hrou, pretože môže vyústiť do dlhotrvajúcich  problémov. Viac o tejto téme môžete nájsť v tomto článku.

Zdroj | ESET

Ako teda postupovať, ak sa stanete obeťou internetovej nenávisti? Rozhodne nereagujte na žiadne správy od hejterov, nenechajte sa nimi vyprovokovať. Takto im nedáte príležitosť šíriť ich nenávisť ďalej. Namiesto toho sa obráťte na admina stránky. Pokiaľ sa stretnete s kriminálnym správaním, okamžite kontaktujte políciu. Nezabudnite si uchovať všetky dôkazy – vytlačené kópie správ, printscreeny príspevkov, komentárov, e-mailov, blogov a podobne.

Zdroj | ESET

Nenávistné on-line prejavy porušujú ľudské práva a slobody, ktoré sú jasne pomenované vo Všeobecnej deklarácii ľudských práv. Preto takéto správanie môže byť kvalifikované ako priestupok alebo trestný čin.

Ak sa stretnete s niekým, kto takto šíri nenávisť, zvážte namiesto konfrontácie diskusiu na túto tému. Dotyčnej osobe jasne vysvetlite, že toto správanie nie je správne a môže mať vážne dôsledky pre neho, ale i pre obete, rodinu a priateľov. Dajte mu však najavo, že ho dokážete pochopiť a pomôcť mu.

Pozrite si

Čo obsahujú nové verzie bezpečnostných riešení od ESET-u?

Nesmieme zabúdať, že človek sa nerodí s nenávisťou. Prvý krok, ktorý môžete urobiť v boji proti šíreniu nenávisti, je viesť deti od útleho veku ku kultúrnej znášanlivosti, k pestovaniu zdravých vzťahov postavených na rešpekte a k poznaniu ľudských práv.

Zdroj | Pixabay

Majte na pamäti, že deti dnes vyrastajú v ére, kde sociálne siete zohrávajú nezastupiteľnú úlohu. Je preto dôležité učiť ich o ľudských právach a ich dodržiavaní nielen v off-line svete, ale aj v tom digitálnom.

Podobné princípy fungujú aj vo svete dospelých. Osoby, ktoré cez internet šíria nenávisť a šikanujú, dokážu byť veľmi vytrvalé a svoju zlosť i útoky preniesť z digitálneho do skutočného sveta. Pokiaľ natrafíte na takéto správanie vo svojom okolí, skúste viesť s aktérom otvorený dialóg na túto tému.

Úplne zabrániť nenávisti na internete nie je jednoduché, ale mnohé z vyššie uvedených tipov a odporúčaní dokážu poskytnúť obetiam aspoň určitú formu úľavy.

Viac informácií o nenávistných prejavoch nájdete na bezpecnenanete.sk. Prečítajte si viac o tom Kto je to internetový troll, pozrite si článok Troll, profesionálny konšpirátor: Ako ho rozpoznať? a tiež o tom Ako si poradiť s internetovými trollmi?, na najmä Ako bojovať proti prejavom nenávisti na internete?

Článok sme pripravili v spolupráci so spoločnosťou ESET.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.