Väčšina Nemcov by uprednostnila na diaľniciach stanovenie maximálnej povolenej rýchlosti ako pomoc v boji proti zmenám klímy. Tvrdí to prieskum uskutočnený inštitútom Emnid a publikovaný v novinách Bild am Sonntag.
Rýchlostný „folklór“
Až 52% z opýtaných by prijalo obmedzenie rýchlosti na diaľniciach v rozmedzí 120 až 140 km/h. Naopak 46% bolo proti rýchlostným obmedzeniam.
Dnes je Nemecko jednou z mála krajín, kde neexistuje žiadne všeobecné obmedzenie rýchlosti na diaľniciach. Rýchla jazda v silných vozoch po diaľnici je tak trochu súčasťou nemeckého „folklóru“.
Rýchlosť síce môže byť obmedzená v niektorých úsekoch, ale po dopravnej značke ukončujúcej limit môžu motoristi akcelerovať ako sa im páči.
Nemecká vláda myšlienku zavedenia celoplošného obmedzenia rýchlosti na tamojších diaľniciach jednoznačne odmietla. Podľa hovorcu vlády Steffena Seiberta sa takýto krok ani neplánuje, keďže nebol súčasťou koaličnej zmluvy.
Vládny výbor, ktorý sa zaoberá budúcnosťou dopravy, pritom navrhoval ukončenie „úsekov bez rýchlostných obmedzení“ na diaľniciach. Ide o súčasť širšieho návrhu na pomoc Nemecku pri plnení cieľov Európskej únie v oblasti znižovania emisií.
Podľa Spolkového štatistického úradu bola automobilová doprava v Nemecku v minulom roku zodpovedná za emisie CO2 v objeme 115 miliónov ton. Minister dopravy Andreas Scheuer ale povedal, že nesúhlasí so stanovením rýchlostných limitov v sieti nemeckých diaľnic.
„Princíp slobody sa osvedčil. Kto chce jazdiť 120-tkou, môže jazdiť 120-tkou a tí, ktorí chcú jazdiť rýchlejšie, to môžu urobiť tiež.“ Načo je dobré sústavné mikromanažovanie? „, vyjadril sa Scheuer. Okrem toho asi na 30% (cca 7 640 km) nemeckých diaľnic už určité rýchlostné obmedzenia existujú.
Minister Scheuer tiež uviedol, že nemecké diaľnice sú najbezpečnejšie na svete, a že zavedenie rýchlostných limitov by prinieslo zníženie emisií uhlíka v krajine o menej ako 0,5 percenta.
Obmedzenie rýchlosti nestačí
Nemecko by však mohlo čeliť sankciám zo strany EÚ, ak by neznižovalo emisie skleníkových plynov a jedovatých oxidov dusíka. Emisie z dopravy, ktoré neklesli od roku 1990, sú dôležitým cieľom pri tomto znižovaní.
Zďaleka ale nebude stačiť len zavádzanie rýchlostných limitov na diaľniciach, hoci ochranári tlačia aj na zníženie povolených rýchlostí na cestách nižších kategórií.
Podľa agentúry Reuters by zavedenie obmedzenia rýchlosti na diaľniciach na 130 km/h, kvóty na predaj elektrických a hybridných automobilov, spolu s ukončením daňových úľav pre dieselové autá a zvýšenie dane z palív, mohlo priniesť polovicu potrebného zníženia emisií skleníkových plynov. S tou druhou polovicou to nepôjde tak jednoducho.
Je nepochybné, že politici sú ovplyvňovaní lobingom automobiliek, ktoré nemajú záujem na akýchkoľvek obmedzeniach. Nemeckí ochranári životného prostredia tvrdia, že takouto „predĺženou rukou automobiliek“ je aj konzervatívna strana CSU.
Faktom však je, že doprava nie je hlavným znečisťovateľom ovzdušia a zdrojom skleníkových plynov a ďalších emisií, vrátane pevných častíc. Omnoho horším zdrojom je spaľovanie uhlia vo veľkých teplárňach a tepelných elektrárňach.
Aj v tomto smere už Nemci pripravujú opatrenia, ktoré majú v budúcich rokoch ťažbu a neskôr aj spaľovanie uhlia zastaviť. Elektrina by mala byť potom produkovaná hlavne v solárnych a veterných elektrárňach, keďže k jadrovej energetike zaujalo Nemecko takisto odmietavý postoj.