„S rozvojom automatizovaných vozidiel má americká kreativita a inovácie potenciál znovu transformovať mobilitu.“ Tak znie motto najnovšej správy Ministerstva dopravy USA venujúcej sa autonómnym autám.
V dokumente „Preparing for the Future of Transportation: Automated Vehicles 3.0“ načrtáva americké ministerstvo dopravy (Department of Transportation, DOT) nové bezpečnostné zásady, aktualizuje politiku v danej oblasti a poskytuje usmernenia štátnym a miestnym samosprávam.
Uvádza sa tu najnovší súbor usmernení pre automatizované systémy jazdy, pričom správa nadväzuje na predchádzajúce verzie. Tie boli vydané v predošlých dvoch rokoch.
Pre bezpečnejšie cesty
USA patria k priekopníkom v testovaní a zavádzaní samojazdiacich áut do cestnej premávky. Kongres už vlani schválil pravidlá na akceleráciu ich nasadzovania s tým, že jednotlivé štáty nebudú môcť autonómne autá zablokovať.
Legislatíva v jednotlivých štátoch sa síce v tomto smere líši, ale verejné cesty viacerých z nich už brázdia flotily autonómnych áut. Zatiaľ síce len testovacie, ale to sa zrejme čoskoro zmení.
„Integrácia automatizácie v dopravnom systéme má potenciál zvýšiť produktivitu a odľahčiť nákladnú dopravu,“ povedala ministerka US DOT Elaine Chao. „Ale najdôležitejšie je, že automatizácia má potenciál významne ovplyvniť bezpečnosť dopravy znížením nehodovosti spôsobenej ľudskou chybou, vrátane nehôd kvôli zníženej pozornosti vodičov, a zachrániť tak mnoho životov.
Každoročne zahynie pri dopravných nehodách v USA vyše 35 000 ľudí, pričom ďalších 2,4 milióna sa zraní. Tieto čísla by mohli autonómne autá podstatne znížiť.
Samozrejme, zlyhania, alebo nehody testovacích autonómnych áut sú široko medializované. To evokuje dojem, že môžu byť nebezpečné. Iste, nič nie je dokonalé. Ale aj v prípade smrteľnej nehody, pri ktorej testovacie vozidlo Uberu v Tempe v štáte Arizona začiatkom tohto roka usmrtilo chodkyňu sa ukázalo, že na vine nebol autopilot. Príčinou bolo vypnutie niektorých bezpečnostných prvkov, ktoré sa obsluhe zdali „prehnane úzkostlivé“.
Autonómne autá, ktoré presne zisťujú, rozpoznávajú, predvídajú prekážky a reagujú na pohyby všetkých užívateľov dopravných systémov, by mohli viesť k prelomovému zvýšeniu bezpečnosti dopravy. Tvrdí sa v uvedenej správe ministerstva.
Autopilot bez diskriminácie?
Americké Ministerstvo dopravy pracuje na aktualizácii pojmov a predpisov, ktoré „neúmyselne bránia pokroku v zavádzaní robotických áut“. Bude zahŕňať aj prispôsobenie definície „vodiča“ a „prevádzkovateľa“. Cieľom je, aby sa viac neodvolávali na človeka v pozícii vodiča a mohli zahŕňať aj automatizované systémy riadenia.
Ktovie, či aktivisti čoskoro opäť nevyrukujú s požiadavkou „občianskych práv“ pre umelú inteligenciu?
DOT tiež oznámilo zámer navrhovanej tvorby pravidiel, ktoré pre automatizované systémy zahrnú výnimky z určitých bezpečnostných noriem. Prvky, čo sa vzťahujú len na ľudských vodičov – ako sú pedále, brzdy, zrkadlá a volanty, budú z predpisov pre autopiloty vyňaté.
Faktom je, že pri autonómnych autách úrovne 5 tieto ovládacie prvky strácajú zmysel. Ich autopilot totiž musí zvládnuť jazdu a manévrovanie v akýchkoľvek podmienkach a kdekoľvek, aj mimo cesty.
Verejnosť má síce legitímne obavy o bezpečnosť a súkromie v súvislosti s automatizovanými technológiami, ale napriek úmrtiam, zraneniam a nehodám, ktoré spôsobili rôzne autonómne vozidlá v celej krajine, k sprísneniu obmedzení nedôjde.
DOT aj naďalej trvá na tom, že odstránenie regulácie je najlepší spôsob, ako dosiahnuť bezpečnosť, uvádza v správe Center of Auto Safety.