Ako sa stavajú k tvrdeniu „elektromobil nemá budúcnosť“ najväčšie automobilky, ukázal najnovšie generálny riaditeľ spoločnosti Daimler Dieter Zetsche. Podľa agentúry Reuters uviedol, že Mercedes-Benz do roku 2022 ponúkne elektrické verzie všetkých svojich modelov.
Okrem toho premení svoju značku Smart do roku 2020 na plne elektrickú. V rozhovore s investormi v nemeckom meste Sindelfingen Zetsche povedal, že Daimler ponúkne najmenej 50 elektrifikovaných verzií osobných automobilov Mercedes-Benz v hybridných a plne elektrických variantoch.
Z elektromobility sa stáva trend
Daimler sa tak pripojil k automobilkám ako Volvo, Volkswagen, Jaguar, alebo Toyota. Volvo chce už o dva roky ukončiť výrobu vozidiel s čisto spaľovacím pohonom, Jaguar bude elektrický pohon montovať do každého auta od roku 2020.
Toyota kladie aktuálne dôraz na hybridy, podiel ktorých chce v rámci predaja na európskych trhoch zvýšiť do roku 2020 na 50%. Elektrické ambície Volkswagenu síce postupujú pomalšie, ale takisto cieľavedome. Do roku 2030 sa má elektromotor nachádzať v každom type automobilu v rámci celej skupiny Volkswagen, čo predstavuje až 300 modelov.
V prípade pohonov s palivovými článkami na vodík, o ktorých sa kritici elektromobilov na batérie vyjadrujú ako o pravej voľbe, takéto aktivity automobiliek zďaleka nevidno.
Nižšia rentabilita elektromobilov dôvodom na úspory
Popularita elektromobilov a s ňou spojený nárast výroby však manažérom automobiliek spôsobí aj starosti. Predaj veľkého množstva elektromobilov nepriaznivo ovplyvní ziskovosť tradičných automobiliek.
(Nakoniec aj „netradičných“ – spomeňme Teslu, ktorá je v červených číslach od svojho vzniku, aj keď tam sú straty spojené s nutnými investíciami do výrobných kapacít a do vývoja.)
Výnosy z predaja elektromobilu môžu byť oproti tradičným vozidlám so spaľovacím motorom podľa Daimleru až o polovicu nižšie. Dôvodom sú údajne vyššie výrobné náklady, hlavne kvôli batériám. V dôsledku toho Daimler plánuje do roku 2025 ušetriť 4 miliardy eur, aby kompenzoval potenciálnu stratu spojenú s úspechom elektromobilov, oznámil Zetsche na spomenutej konferencii.
Dobrou správou však je, že napriek rastúcemu dopytu ceny batérií klesajú v absolútnych číslach. Vďaka zdokonaľovaniu technológií Li-ion (a ďalších typov) batérií zároveň rastie ich energetická hustota, takže v kilograme lítia dokážu uchovať väčšie množstvo energie.
V prvej fáze to nebude dôvodom na zlacňovanie elektromobilov, pretože pri rovnakej fyzickej veľkosti batérie budú mať väčšiu kapacitu, čo pomôže odstrániť hendikep nižšieho dojazdu oproti spaľovacím motorom. Časom, ale výrobné náklady klesnú, aj keď nie je celkom jasné, ako sa prejaví dopad zdražovania špecifických komodít.
Ceny lítia a neodýmu používaného v permanentných magnetoch rastú už dnes, dopyt však môžu saturovať nové ťažobné kapacity.