Goldman Sachs očakáva, že trh pokročilých asistenčných systémov a autonómnych vozidiel vzrastie z približne 3 miliárd US$ v roku 2015 na vyše 96 miliárd US$ v roku 2025. V roku 2035 to už bude 290 miliárd US$.
Silné koalície pomôžu vývoju
Z koláča si plánujú odkrojiť všetky významné automobilky, ale aj ďalšie spoločnosti. Pre dosiahnutie čo najrýchlejších úspešných riešení firmy spájajú sily.
Najnovším silným tandemom je spojenie Daimleru, materskej spoločnosti Mercedes-Benz s firmou Bosch, ktorá je jedným z najväčších svetových dodávateľov automobilových komponentov.
Nejedná sa o prvé partnerstvo pri vývoji áut bez vodiča. Popri najnovšej aliancii Daimler a Bosch spojili sily aj Fiat Chrysler a Google, Volvo a Uber, alebo Delphi a Mobileye. Bosch už v tomto smere navyše spolupracuje aj s BMW a Nvidiou.
Hoci Daimler a Bosch sa môžu zdať príliš tradičnými a konzervatívnymi hráčmi v porovnaní s „dravcami“ zo Silicon Valley, nedávny prieskum naznačuje, že zavedené automobilky sú naopak v skutočnosti rozhodujúcou silou tohto vývoja.
Spojený tím nemeckých firiem chce nielen dostať čo najskôr na cesty vozidlá bez šoférov, ale pomocou smart systémov, ktoré pomáhajú spravovať prevádzku a zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky, chce dosiahnuť aj zmiernenie stresu mestského prostredia.
Podľa Daimleru je hlavným cieľom projektu dosiahnuť výrobnú pripravenosť ovládacieho systému, ktorý umožní v meste vozy riadiť úplne autonómne. Mercedes-Benz však bude aj naďalej vyvíjať a predávať aj vozidlá s ručným riadením.
Veľký konkurent Mercedes-Benz BMW sa spojil dokopy s izraelskou spoločnosťou vyvíjajúcou technológie pre autonómne vozidlá Mobileye a výrobcom procesorov Intel, aby spoločne hľadali nové riešenia. Tie by mali dostať autonómne autá na cesty v roku 2021. BMW chce v roku 2021 vyrábať autonómne autá s úrovňou riadenia 3.
Reálne na cestách po roku 2020
Súčasný Mercedes triedy E môže jazdiť bez zásahu vodiča na diaľniciach, dokáže udržať vzdialenosť od vozidla vpredu a zotrvať v jazdnom pruhu s využitím systému, ktorý má úroveň autonómie 2.
Od plne autonómneho riadenia charakterizovaného ako „zavri oči a vypni mozog“, čo je úroveň 5, je však značne vzdialený. V „päťke“ odpadá aj nutnosť volantu.
Daimler, teraz v tíme aj s Boschom, nechce autonómne riadenie vyvíjať evolučným spôsobom – prejsť najprv na úroveň 3, kým sa zavedie úroveň 4 a 5.
Christoph von Hugo, senior bezpečnostný manažér v Mercedes-Benz pre Reuters uviedol, že medzi vozidlom s asistenčnými systémami jazdy a plne autonómnym autom sú výrazné rozdiely v počte a rozmiestnení optických a radarových senzorov.
Ísť cestou evolúcie by podľa neho trvalo príliš dlho, preto sa chce Mercedes-Benz sústrediť na revolučnú alternatívu, hoci doteraz mal dva vývojové tímy inžinierov – pre evolučnú, aj radikálnu verziu.
Šéf vývoja áut v Mercedes-Benz a Group Research Daimler Ola Kaellenius si myslí, že komerčné aplikácie autonómnych áut odštartujú medzi rokmi 2020 a 2025. V prvej vlne to budú hlavne robotické taxíky, zavádzané najskôr len v niekoľkých väčších mestách. Postupne sa bude rozširovať ich plošné pokrytie, aj počty vozidiel.