Na objavení a zdokonaľovaní Li-ion batérií má veľkú zásluhu dnes už 94-ročný Prof. John Bannister Goodenough, ktorý pôsobí na University of Texas v Austine. Stále je však aktívny a spolu s vedúcou výskumnou pracovníčkou Mariou Helenou Braga a tímom spolupracovníkov vyvinuli lacný akumulátor s pevným elektrolytom, ktorý je bezpečnejší než Li-ion batérie.
Iste, senzačnými správami o nových prevratných technológiách batérií sme zásobovaní tak zhusta, že máme voči nim už akúsi informačnú rezistenciu. Hlavným dôvodom je, že len zriedka ide o životaschopné riešenia, zrelé pre praktické nasadenie, hoci existujú aj výnimky – viď česká batéria HE3DA.
Spolutvorca technológie Li-ion batérií má však dosť vysoký kredit na to, aby sme jeho výskum a vyjadrenia brali vážne.
Nový akumulátor používa pevný elektrolyt na báze skla, čím eliminuje prenikanie dendritov lítia z elektród, ku ktorému môže dochádzať pri dnešných Li-ion batériách. Tie používajú tekutý elektrolyt. Pokiaľ takýto výbežok spôsobí skrat medzi elektródami, dôsledkom veľkého prúdu bývajú požiare, aj výbuchy Li-ion batérií.
Nový akumulátor navyše uloží trojnásobok energie na jednotku objemu a dokáže sa výrazne rýchlejšie nabíjať a ak treba, aj vybíjať. O čom inom snívajú majitelia a výrobcovia elektromobilov?
„Náklady, bezpečnosť, hustota energie, rýchlosť nabíjania a vybíjania a doba životnosti sú rozhodujúce parametre pre batérie v elektromobiloch. Veríme, že náš objav rieši veľa problémov, ktoré sprevádzajú dnešné akumulátory“, uviedol Goodenough. Zároveň si myslí, že nové akumulátory môžu napomôcť pri rozvoji elektromobility.
Nové batérie so skleneným elektrolytom navyše vykazujú solídnu životnosť – zatiaľ bez problémov zvládajú 1200 nabíjacích cyklov. Dokážu tiež pracovať v širokom teplotnom rozsahu od -20 °C do 60 °C
Ďalšou výhodou je, že batériové články môžu byť vyrobené z materiálov priateľských voči životnému prostrediu. „Sklenený elektrolyt umožňuje nahradiť lítium lacným sodíkom. Ten je široko dostupný a dá sa získavať napríklad aj z morskej vody“, uviedla M.H. Braga.
Vedci teraz pripravujú niekoľko patentov v súvislosti s novou technológiou a batérie chcú otestovať priamo v reálnych podmienkach v elektromobiloch a záložných zdrojoch. Za týmto účelom chcú spolupracovať priamo s výrobcami tejto techniky.