Výhody
- mimoriadne komfortné vozidlo
- logický a prehľadný infotainment
- bezpečnostné prvky
Nevýhody
- komplikovaná ručná brzda
- na SUV pomerne malý kufor
Mazdu som dostal v úžasnej prémiovej farbe Soul Red Crystal, ktorá sa k automobilu perfektne hodí. Už len sadnúť a vyštartovať za krásami teraz pandemického Slovenska.
1. deň – Diaľničná etuda
Keď som prevzal auto, vzal som ho na 200 km výlet po našej (takmer) jedinej diaľnici. V tomto modeli som sedel po prvý raz a tak som až počas jazdy zisťoval, čo dokáže a aké funkcie ponúka.
V niektorých vozidlách potrebujete najprv preštudovať manuál, aby ste vedeli ovládať niektoré funkcie. V iných to ide intuitívne, logicky a bez akýchkoľvek problémov. Mazda CX-30 je druhým prípadom – vlastne ani neviem, či som niekedy sedel v automobile, kde som si všetko počas prvej jazdy dokázal zapnúť (aj vypnúť), nastaviť, upraviť, jednoducho prispôsobiť podľa svojich požiadaviek.
Počas svišťania po diaľnici som si vychutnával prácu adaptívneho tempomatu a snímača mŕtveho uhla. Vozidlo držalo na ceste ako prikované a ani pri 130 km/hod rýchlosti nebolo hlučné. Nadmieru som bol spokojný s automatickými diaľkovými svetlami, zvyčajne reagovali rýchlejšie ako ja.
Prvé pozitívne pocity z kvalitných sedačiek sa mi potvrdili aj potom, ako som vystúpil z auta po dvoch hodinách šoférovania. Žiadne stuhnuté svaly, ani stŕpnuté končatiny. Ako skonštatoval kolega, Mazda CX-30 je výborným vozidlom na dlhšie trasy!
Spotreba: 6,8 na sto kilometrov.
2. deň – Do mesta a po meste
Ráno si v pokoji pozriem auto zvonku. Ide o dizajnovo vyladený kúsok, ktorý bude perfektne vyzerať aj o desať rokov. Profil vozidla kombinuje prvky športového vozidla s SUV. Vďaka neprehliadnuteľnej prednej maske si ho ťažko pomýlite s iným modelom.
Mimochodom, do opatery som dostal model Skyactiv-GT150 M Hybrid system (24 V) so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, 1,998 l objemom motora s výkonom 110 kW (150 k) a maximálnym krútiacim momentom 213 Nm pri 4 000 ot/min.
Rozmery automobilu sú klamlivé. Mazda totiž nepôsobí ako veľké vozidlo, ale jej miery ukazujú, že to nie je žiaden drobček. Podľa papierov má dĺžku 4 395 mm, šírku 1 795 mm, výšku 1 540 mm a rázvor 2 650 mm.
Ak vás zaujíma veľkosť batožinového priestoru, k dispozícii máte 430 dm3, po sklopení sedadiel veľkorysých 1 406 dm3. Otváranie a zatváranie je elektrické. Maximálne komfortné sedadlá si vodič a jeho pasažieri užijú aj na krátkych trasách po meste.
Napriek tomu, že ide o SUV, manévrovanie po plných uliciach ako aj na parkoviskách mi nerobilo žiadne problémy. O súbežne idúcich autách ma spoľahlivo informoval senzor mŕtveho uhla, ktorý som si nevedel vynachváliť. Pri cúvaní sa zase dobre osvedčila parkovacia kamera.
Mazda CX-30 má úplne geniálne vyriešené ovládanie navigácie. Zabudnite na zdĺhavé naťukávanie adresy na dotykovom displeji. Oveľa rýchlejšie, pohodlnejšie a bezpečnejšie je to cez otočný ovládač. Zatiaľ som sa nestretol s tak intuitívnym zadávaním údajov!
Čo ma však trápi od prvého okamihu ako som sa chcel s vozidlom pohnúť je ručná brzda. Automatická ručná brzda si zaslúži samostatnú kapitolu a vďaka nej má Mazda CX-30 jeden (veľký) čierny bod. Na automatické ručné brzdy som zvyknutý a už roky ich dennodenne používam. Zatiaľ som s nimi nemal absolútne žiaden problém. Konštruktéri z Mazdy sa rozhodli nasadiť vyšší level bezpečnosti. Mali azda pocit, že si budú sadať za volant deti?
Nech je ako chce, ručná brzda nemá len jedno tlačidlo, ale hneď dva. Zatiaľ čo sa v iných vozidlách po pohnutí brzdy vozidla automaticky deaktivujú, v Mazde ju odblokujete, keď máte súčastne stlačenú brzdu, tlačidlo automatickej brzdy zatlačíte dole a zároveň stlačíte tlačidlo Auto Hold.
Spotreba: 7,0 litrov na sto kilometrov.
3. deň – Kombinovaná jazda
Tretí deň sme sa previezli do susedných okresov. Jazdili sme cez Žilinu, popod Strečno do Martina. Odtiaľ diaľnicou do Šútova a ďalších dediniek.
Interiér na Maxde CX-30 je mimoriadne vydarený. Minimalistický štýl tomuto Japoncovi rozhodne pristane a cestujúci majú pocit, že sedia vo vozidle vyššej triedy.
Infotainment je síce hlbšie v palubnej doske, to však pohodlnému ovládaniu rozhodne neprekáža. Displej totiž nie je dotykový, systém sa ovláda pohodlne ovládačmi umiestnenými pri prevodovke s rukou položenou na lakťovej opierke.
Čo ma prekvapilo je, že kolega, ktorý tiež jazdil na Mazde CX-30, mal matný displej na infotainmente, no ja som mal lesklý. Ten je, ako dobre vieme, výborný lapač prachu a odtlačkov prstov, určite by som si vybral ten jeho matný.
Čo sa týka samotnej jazdy, auto perfektne reaguje a ľahko sa s ním manévruje. Pri kombinovanej jazde, ktorá bude zrejme pre mnohých majiteľov tohto modelu, najčastejší spôsob používania, si vodič s cestujúcimi užije okrem komfortnej jazdy aj pocit naozajstného súkromia a bezpečia.
Chýba mi tu bezdrôtová nabíjačka pre smartfón, pasažier si bude musieť vystačiť s káblovým nabíjaním. S tým nebude nijaký problém, v automobile je hneď niekoľko USB-A portov.
Mazda CX-30 Skyactiv-G150 | |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 9,1 s |
Maximálna rýchlosť | 195 km/h |
Spotreba kombinovaná l/100 km | 5,3 |
Spotreba mimo mesta l/100 km | 4,7 |
Spotreba v meste l/100 km | 6,4 |
Celková hmotnosť vozidla, max. (kg) | 1995 |
Pohotovostná hmotnosť, min./max (kg) | 1 404/1 436 |
Maximálna hmotnosť prívesu, brzdený/nebrzdený (kg) | 1 300/600 |
Spotreba: 6,6 litrov na sto kilometrov.
4. deň – Haló, tu medzimesto!
Jazdenie s Mazdou je návykové, no napriek tomu sa mi o tom zle píše. Pretože koho baví čítať samé chvály? Čo si myslím o automatickej ručnej brzde som už napísal a ďalej už nie je čo priveľmi kritizovať. Samozrejme, ešte je vyššia spotreba. Napriek tomu, že ide o M Hybrid, vzhľadom na rozmery a hmotnosť vozidla človek nemôže očakávať reálnu 4,7-litrovú spotrebu, ako je to uvedené v techničáku
Počasie nám aj štvrtý deň prialo a tak sme si urobili krásny výlet do Čižmian. Budili sme zaslúžený záujem. Nečudo, Mazda CX-30 je fakt krásne vozidlo. Milo nás prekvapila aj spotreba, napriek tomu, že som si užil zrýchlenie a pocvičil prevodovku, jazda nebola vôbec zlá.
Za zmienku stojí praktický head-up displej. Okrem aktuálnej rýchlosti ukazuje aj základné pokyny navigácie, nastavenie tempomatu a informácie z dopravných značiek. Posledne menované fungovalo naozaj veľmi spoľahlivo.
Čím si ma Mazda úplne získala, bol audiosystém. Práve ten je tou povestnou čerešničkou na torte, ktorá robí z perfektného automobilu dokonalé. Vozidlo je vybavené 12-timi reproduktormi Bose, ktoré spolu s perfektne navrhnutými zosilňovačmi, subwooferom a vyladenou akustikou robí z interiéru vozidla posluchovú miestnosť, z ktorej sa naozaj ťažko odchádza aj takému milovníkovi hudby ako som ja.
Spotreba: 6,2 litrov na sto kilometrov.
5. deň – Výlet do kopcov cestami 1. a 2. triedy
Slovensko ponúka nielen roviny, ale aj množstvo krásnych miest, kde sa dostanete len úzkymi cestami. Nie, neskúšali sme či dvojkolka zvládne terén pre štvorkolky, ale aj tak sme si parádne zajazdili na cestách v okolí Terchovej, Zázrivej, či na novej ceste medzi Novou Bystricou a Oravskou Lesnou.
Mazda ponúka bohatú bezpečnostnú výbavu. Pokým adaptívny tempomat využijete hlavne počas jazdy po diaľnici, 360° kamera je užitočná pri parkovaní, alebo pri otáčaní sa na úzkej horskej ceste. Je naozaj dobré videť, čo je za vami a koľko si môžete ešte dovoliť cúvnuť!
Mazda CX-30 Skyactiv-G150 | výkon | cena |
Výkon | 110 kW/150k | 28 040 € |
Paket Sound | 600 € | |
Paket Style | 1 100 € | |
Prémiový červený lak Soul Red Crystal | 775 € | |
Spolu: | 30 515 |
Paket Style obsahuje adaptívne LED svetlomety (20 segmentov), LED diódy na denné svietenie, LED zadné kombinované svetlá, zadné bočné zatavené sklá, lesklý B/C stĺpik, bezrámové vnútorné spätné zrkadlo a ďalšie dizajnové prvky v interiéri.
Paket Plus zahŕňa 18″ hliníkové kolesá, vyhrievané predné sedadlá a vyhrievaný volant, odmrazovanie stieračov, automatická dvojzónová klimatizácia, Smart Keyless Entry, predné parkovacie senzory, zadná digitálna kamera, automatické stmievanie vnútorného a vonkajšie spätného zrkadla, elektrické otváranie a zatváranie veka batožinového priestoru.
Spotreba: 6,4 litrov na sto kilometrov.
Verdikt
Mazda CX-30 bola mojim spoločníkom týždeň, najazdil som s ním zhruba tisíc kilometrov. Samozrejme, nie je to veľa, ale z toho, čo mi vozidlo predviedlo, som bol unesený.
Zápory som spomenul. Spotreba, vzhľadom na použitú technológiu m-hybridu, mohla byť nižšia. Nočnou morou bola ešte aj ku koncu testovania automatická ručná brzda – veľa automatiky teda neprejavovala.
A napokon diaľkové ovládanie: vzhľadom na to, že ide o bezkontaktný systém štartovania nepochopil som, prečo je také veľké, resp. hrubé. Nepochopiteľné je aj umiestnenie tlačidiel odomykania/zamykania na boku diaľkového. Prečo ich výrobca neumiestnil na veľkú plochu, aby bolo ľahko dostupné aj v šere?
Klady a pozitíva ďaleko prevyšujú tieto drobnosti. Spotreba je ako výplata, nikdy s ňou nebudeme spokojní a na ostatné sa dá zvyknúť. Ak by som dnes kupoval nové auto, presne takýto model, dokonca aj farba, by bola jedným z top favoritov.