Reklama

Wu-Chan preslávia popri víruse aj elektromobily. Honda tam postaví fabriku

Zdroj | Honda
Juraj Procházka
Zdroj | Honda
Zdroj | Honda

Čína zrušila svoj desaťročný zákaz vlastníctva čínskych automobiliek (výlučne) zahraničnými investormi, čo láka záujemcov o najväčší trh na svete. Doteraz je prvou a jedinou zahraničnou továrňou na osobné automobily v Číne oslobodenou od prevádzkovania formou spoločného podniku s čínskym náprotivkom gigafabrika Tesly v Šanghaji. Teraz však oznámila plány na vybudovanie automobilky na elektromobily v Číne aj Honda.

Pozrite si

Tesla bude v Číne a v Nemecku vyrábať úplne nové modely

Novú továreň postaví čínska pobočka Honda Motor Investment Co., Ltd., ktorá je stopercentnou dcérou koncernu Honda, a Dongfeng Honda Automobile Co., Ltd., predajná spoločnosť Hondy v Číne. Automobilka sa bude špecializovať na elektromobily.

Zdroj | Honda

Nová továreň vyrastie v neslávne známej zóne hospodárskeho rozvoja Wu-chan v čínskej provincii Chu-pej na ploche 63 hektárov (630 000 m2) a mala by vyrábať ročne 120 000 zatiaľ nešpecifikovaných elektromobilov.

(Z laboratória vo Wu-Chane údajne unikol koncom roku 2019 náš nový „mediálny hrdina“, vírus SARS-CoV-2, aby naštartoval najväčší zmätok od 2. svetovej vojny.)

Oproti závodu Tesly pôjde z hľadiska výrobnej kapacity o nižšiu ligu, keďže americká automobilka vyrobí v Šanghaji podstatne viac vozidiel. Aktuálna ročná produkcia dosahuje 450 000 elektromobilov Tesla Model 3 a Model Y a plánovaná kapacita je pol milióna vozidiel.

Firma zatiaľ neoznámila, čo bude v Číne vyrábať, ale podľa magazínu Electrek by mohlo ísť o vozidlá série „e:N“, ktorých koncept bol predstavený v októbri.

Pozrite si

Nový Mercedes-Benz EQB bude v štandarde 7-miestny, zatiaľ ale iba v Číne

Honda tvrdí, že závod sa bude snažiť dosiahnuť špičkovú úroveň automatizácie, najmä v oblasti montáže. Nová továreň na elektromobily má byť vysoko efektívnym „inteligentným“ závodom schopným výroby elektromobilov „od začiatku do konca“ – od lisovania a zvárania, až po lakovanie, montáž a kontrolu vozidla.

Zdroj | Honda

Japonská automobilka bola kritizovaná za svoje málo ambiciózne ciele v oblasti elektrických vozidiel v Severnej Amerike, keď oznámila zámer dosiahnuť 100 % predaja „elektrických“ vozidiel do roku 2040. To je o dvanásť rokov neskôr ako napríklad Chrysler. Automobilka pritom stavia aj na vodík v palivových článkoch na dosiahnutie tohto cieľa a výrobu elektromobilov na americkom trhu zameriava na platformu Ultium od GM.

Pozrite si

Nafta je „mŕtva“, vodík „zmrazený“. Honda sa zameria na elektromobily

Nie je isté, či je nová fabrika signálom, že sa Honda mieni viac orientovať na elektromobily, alebo ide o špeciálne čínsku aktivitu, podmienenú na lacnejšiu pracovnú silu a tamojší trh. Koncom roku 2019 sa však Honda vyjadrila, že vodík je síce dobrý, ale trh nie je na vodíkové autá pripravený.

Podľa Christopha Decultota, prezidenta Hondy Benelux, však existujú šance, že by sa autá z čínskej automobilky mohli dostať aj do zahraničia. „Na autosalóne v Šanghaji začiatkom tohto roka bol koncepčný automobil. Hoci bol tento model vyvinutý pre čínsky trh, existuje šanca, že auto príde aj do Európy“, povedal Ch. Decultot.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.