Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Volvo staví na LiDAR, nové modely budú po diaľnici jazdiť autonómne

Volvo staví na LiDAR, nové modely budú po diaľnici jazdiť autonómne
Zdroj | Volvo
Stanislav Vinc
Volvo staví na LiDAR, nové modely budú po diaľnici jazdiť autonómne
Zdroj | Volvo
Zdroj | Volvo

Volvo načrtlo, kam sa bude v najbližších rokoch uberať vývoj v oblasti bezpečnosti nových vozidiel. Na rozdiel od automobilky Tesla staví na pokročilé senzory LiDAR, ktoré sa majú postarať o autonómne riadenie vozidiel už o dva roky.

Plne autonómne riadenie osobných áut samozrejme nie je žiadnou novinkou a už dnes brázdi po cestách mnoho modelov, ktoré sa dokážu pomocou senzorov držať v pruhoch, automaticky brzdiť a pridávať plyn a po naznačení vodičom sa aj autonómne preradiť do vedľajšieho pruhu hneď, ako je to možné. Len málo z nich však na tieto účely využíva senzory LiDAR, ktoré sú väčšie, presnejšie a bohužiaľ aj drahšie.

Posledná zo spomínaných vlastností senzorov LiDAR neodradila automobilku Volvo, ktorá sa rozhodla integrovať tieto senzory do pripravovanej architektúry SPA 2 (Scalable Product Architecture). Od roku 2022 bude nová architektúra pre autonómne vozidlá pripravená pre nové modely aj so senzormi LiDAR integrovanými priamo do strechy vozidla.

Zdroj | Volvo

Táto novinka by sa mala priamo dotknúť modelov Volvo XC40 Recharge, elektrického SUV Polestar 3 a pripravovanej novej generácie modelu Volvo XC90. Súčasťou týchto modelov bude voliteľná funkcia Highway Pilot, ktorá dokáže prevziať kontrolu nad vozidlom pri jazde na diaľnici.

Zdroj | Volvo

Dostupnosť plne autonómneho riadenia bude samozrejme závisieť od podmienok na ceste a aktuálnej polohe vozidla. Je teda celkom možné, že vozidlo po prekročení hraníc štátu, v ktorom autonómne systémy zatiaľ neboli schválené, funkciu Highway Pilot dočasne deaktivuje.

Volvo plánuje autonómne funkcie pripravovaných modelov neustále vylepšovať a rozširovať softvérovými aktualizáciami. Ak sa automobilke nasadenie senzorov LiDAR pri prvých modeloch osvedčí, časom ich zakomponuje do strechy všetkých vyrobených vozidiel na platforme SPA 2.

Pozrite si

Volvo a Daimler spájajú sily. Veria vodíku

Najväčšou prekážkou v tomto smere je aktuálne vysoká cena samotných senzorov, čo môže aktuálne okrem technologického pokroku vyriešiť jedine ich sériová výroba. Pomôcť by mohol aj fakt, že o výrobu týchto senzorov pre Volvo sa postará spoločnosť Luminar, do ktorej Volvo v roku 2018 investovalo doteraz nezverejnenú čiastku. Volvo tak môže mať aspoň čiastočnú kontrolu nad výrobnou cenou, ktorú sa bude snažiť v najbližších rokoch stlačiť na minimum.

Zdroj