Vyskúšali sme švédsky luxus. Nové Volvo S90 je takmer 5-metrová limuzína, za ktorou sa obhliadnete. Ešte radšej by ste ju však chceli šoférovať, je totiž výkladnou skriňou prémiových materiálov a technológií.
Volvo narozdiel od ostatných automobiliek nemusí obmieňať svoje modely príliš často. Keď vytvorí nový model, ten zväčša prežije kľudne dekádu a stále vie zaujať nielen svojím dizajnom, ale i technológiami.
Spomeňte si, ako dlho sa predávala predchádzajúca generácia modelu XC90 alebo ako dlho je na trhu súčasná XC60-ka. Aj luxusný sedan S80 dostal až po 10-tich rokoch svojho nástupcu – nové Volvo S90.
Dovolím si tvrdiť, že dizajn je opäť nadčasový a zároveň moderný a neopozeraný. Kdekoľvek som sa s S90-kou objavil, vzbudzovala pozornosť a najmä slová chvály, teda až na zadnú časť.
Nezávisle na sebe mi v podstate každý, s kým som sa o nej rozprával položil otázku, či sa mi páči zadok auta. Asi na tom niečo bude, že tu akoby tvorcom došiel dych. Nič to však nemení na fakte, že ide o jeden z najkrajších luxusných sedanov súčasnosti, ktorý sa môže postaviť aj nemeckej prémii.
Dokonca si myslím, že medzi známou trojicou až vyčnieva, v tom dobrom slova zmysle. Najmä predná časť má nápad, a to najmä grafika svetiel a maska chladiča. Mimochodom svetlá svietia vynikajúco, avšak nezvykol som si na „zubatý“ rozptyl svetiel neustále sa prispôsobujúci situácii na ceste.
Interiér vás ohúri mimoriadnou kvalitou spracovania a použitými materiálmi. Testovaná verzia ponúkala okrem slabo hnedého koženého čalúnenia sedadiel či výplne dverí a časti stredového tunela aj príplatkovú kožou potiahnutú palubnú dosku či vrchné časti dverí. Na rozmar za 1 560 € si rýchlo zvyknete a k autu sa mimoriadne hodí.
Osobne som bol nadšený z absolútne dokonalej kombinácie rôznych materiálov, kde ma najviac zaujalo hliníkové obloženie interiéru s označením Metal Mesh. Hliník akoby bol vyskladaný z jemných priznaných vlákien, takúto štruktúru som ešte nevidel.
Rovnako vás zaujme materiál vybraných ovládačov pripomínajúci brúsený drahokam. Ten nájdete na valčeku pre zmenu jazdných režimov či napríklad aj na tlačidle štartovania, ktoré však nestláčate ale štartujete jeho pootočením. Nikdy by som nepovedal, že sa mi budú páčiť aj lesklé čierne plasty na tlačidlách multifunkčného volantu.
Taktiež hliníkové prekrytie reproduktorov audio systému Bowers & Wilkins Premium Sound (výkon 1 400 W a 19! reproduktorov) dotvára atmosféru mimoriadne luxusného interiéru. Audiosystém si môžete zakúpiť v balíku s navigáciou a aktívnym parkovacím pilotom – Business Connect Premium spolu za 3 950 €.
Pri S90-ke must have opcia. Prečo? Zvuk je excelentný a možnosti prispôsobenia a nastavenia zvuku vašim preferenciám snáď najbohatšie, aké som kedy v automobiloch zažil. Navigačný systém Sensus pritom využíva štandardne dodávaný hlavný 9-palcový dotykový displej.
Menu systému Sensus je na prvý pohľad strohé, ale mimoriadne logické a rýchlo si naň zvyknete. Na hlavnej obrazovke vidíte lišty navigácie, telefónu a médií. Stačí jeden pohľad a máte prehľad o všetkom, čo sa v aute deje.
Ďalšia položka je variabilná a intuitívne sa pridáva posledná používaná funkcia, napríklad editor správ, nastavenia zvuku a iné. Celkovo som mal zo systému Sensus veľmi dobrý pocit, ako by bol o krok pred vami a vedel, čo idete urobiť.
Napríklad ak vojdete do navigácie ihneď máte na niekoľko sekúnd zobrazenú ponuku posledných troch cieľov, pre zadanie ktorých nemusíte vstupovať hlbšie do menu navigácie.
V systéme sa orientujete ako v smartfóne, napríklad posunom obrazovky vľavo nájdete ponuku najdôležitejších funkcií auta a tak si rýchlo aktivujete tempomat či iné technológie. Škoda len, že štart systému trvá často aj viac ako 10 sekúnd a tak si musíte v aute chvíľu počkať, kým si nastavíte vyhrievanie sedadiel, teplotu klimatizácie či zadáte cieľ v navigácii.
Súčasťou výbavy Inscription je už aj 12,3-palcový plne grafický prístrojový panel. Grafiku má peknú, dokonca si môžete nechať v strede zobraziť efektne navigáciu podobne ako vo VW Passat, napriek tomu mám k nemu výhrady.
Mrzelo ma, že pri zmene jazdného režimu napríklad na Dynamic sa nezmení grafika panela, musíte tak urobiť manuálne v menu systému Sensus. Taktiež asistenčné systémy IntelliSafe sa zobrazujú len v malej spodnej časti rýchlomera. A pritom tie si zaslúžia väčšiu pozornosť.
Volvo S90 má napríklad špičkovo zvládnuté rozpoznávanie značiek, a to až tak, že v spolupráci s navigáciou vám za načítanou značkou povolenej rýchlosti zobrazuje povolenú rýchlosť od jej konca či od najbližšej križovatky. Číta však aj viac druhov dopravných značiek, čo je skvelé.
Technológia Pilot Assist je už takmer plne autonómna jazda po diaľnici vo zvolenom jazdnom pruhu. S90-ka totiž vďaka adaptívnemu tempomatu dodržiava rýchlosť podľa vozidiel pred vami a zároveň udržiava auto v strede jazdného pruhu. Stačí sa len v priemere každých 20 sekúnd dotknúť volantu, alebo si ho pridržiavať nohami.
Pilot Assist som využíval veľmi rád, v podstate ma dokázal takmer celú trasu zo Senca do redakcie odviesť bez toho, aby som dával pozor na cestu. Pri prudších zákrutách sa však na systém nemôžete spoliehať, o čom som sa presvedčil aj pri výjazde na obchvat Bratislavy z Petržalky.
V testovanej S90-ke nechýbal ani systém BLIS upozorňujúci na autá v mŕtvom uhle a ani praktický príplatkový 360-stupňový pohľad na okolie. Ten som využíval rád, parkovanie s 5-metrovým korábom bolo takto hračkou. Navyše nechýbalo upozornenie na blížiace sa autá či chodcov alebo cyklistov pri cúvaní.
Volvo S90 v testovanej verzii D5 AWD INSCRIPTION je presne také, aké by ste očakávali. Upúta vás dizajnom, rozmaznáva vás luxusom a je nabité najmodernejšími technológiami vrátane výkonných a úsporných motorizácií. Milo vás prekvapí aj cena, testovaný model vyšiel na 75 110 €, čo je v porovnaní s prémiovou konkurenciou dobrá ponuka.