Reklama

Voľby do Európskeho parlamentu boli cieľom ruských dezinfomátorov

Zdroj | esaa-eu.org
Juraj Recký
Zdroj | esaa-eu.org
Zdroj | esaa-eu.org

Správa o boji proti dezinformáciám a falošným správam vypracovaná po nedávnych voľbách do Európskeho parlamentu hovorí, že ruské zdroje boli jadrom správ, ktoré mali odradiť voličov od účasti, šírili dezinformácie a ovplyvňovali ich rozhodovanie.

Európska komisia v správe o boji proti dezinformáciám a falošným správam uvádza, ako postupovali online giganti v otázke dezinformácií spojenej s Európskymi voľbami. Správa síce hovorí, že by mohli spraviť aj viac, no vo všeobecnosti neboli pasívni. 

Zdroj | iser.essex.ac.uk

“Už pred voľbami sme mali dôkazy o koordinovanom šírení dezinformačných správ na online platformách. Využívaní boli najmä roboti a falošné účty. Online platformy majú teda veľký podiel zodpovednosti na šírení týchto správ. Vďaka našej podpore Facebook, Google a Twitter dosiahli pokrok vrámci Kódexu o dezinformáciách,” píše sa v správe. 

Pozrite si

Európska komisia: BMW, Daimler a Volkswagen sa spolčili kvôli emisiám

V roku 2018 EU zaviedla rad opatrení na boj proti dezinformáciám a šíreniu falošných správ. Medzi inými išlo o organizovanie agentúr na rýchlejšie reagovanie, Rapid Alert System alebo väčšiu spoluprácu s členskými štátmi. Niekoľko technologických gigantov tiež podpísalo kódex, cieľom ktorého je zvýšiť transparentnosť politickej komunikácie. Kódex má zároveň prinútiť sociálne siete, aby boli aktívne v boji proti šíriteľom dezinformácií. 

Autori v správe píšu, že všetky platformy podnikli kroky pred voľbami do Európskeho parlamentu tým, že označili politickú reklamu a sprístupnili ich verejnosti prostredníctvom reklamných knižníc s možnosťou vyhľadávania.

Výsledkom snáh technologických gigantov bolo, že: 

– Google zakročil voči viac ako 130-tisíc účtom založeným v EU, ktoré porušili pravidlá politickej reklamy, tým že skresľovali informácie a voči 27-tisícom, ktoré boli vyložene klamlivé.

– Facebook identifikoval viac ako 1,2-milióna prípadov, kedy boli porušené pravidlá a zásady reklamy.

– Twitter odmietol viac ako 6 000 reklám, ktoré porušovali pravidlá inzercie sociálnej siete a ďalších 10-tisíc, ktoré porušovali pravidlá reklamy, tak ako ich nariaďuje EU.

Zdroj | Twitter

– Facebook zmazal 2,2-miliardy falošných účtov len počas prvého štvrťroku 2019. Ďalej riešil 1 574 neeurópskych a 168 európskych stránok, ktoré šírili nepravdivé informácie.

– Twitter zmazal 77 miliónov spamov alebo falošných účtov.

– YouTube zrušil viac ako 3,39 miliónov kanálov za porušenie pravidiel o zavádzaní, podvádzaní alebo spamovaní a viac ako 8 600 kanálov za porušenie ochrany osobných údajov. 

Zdroj | 9to5google.com

Napriek týmto masívnym opatreniam sa šírenie dezinformácií nezastavuje a taktiky na ich šírenie sa rýchlo vyvíjajú a napredujú. Mnohé z aktivít pochádzajú z Ruska.

“Nazbierané dáta poukazujú na pokračujúcu dezinformačnú aktivitu ruských zdrojov zameranú na potlačenie účasti a ovplyvňovanie preferencií voličov,” píše sa v správe. “Týkali sa širokého spektra tém, od spochybňovania demokratickej legitímnosti Európskej únie až po zneužívanie rozporuplných verejných diskusií o otázkach ako je migrácia a suverenita. To znamená, že dezinformačné kampane realizované ako štátnymi tak neštátnymi aktérmi predstavujú pre EU hrozbu.”

EÚ zintenzívnila aktivity proti digitálnym dezinformáciám po voľbách v USA v roku 2016, po ktorých sa dodatočne dokázalo, že boli cieľom dezinformačných ruských kampaní. V posledných mesiacoch tiež v EU narástli online útoky ruskými a pravicovými extrémistickymi skupinami.

Pozrite si

Európska komisia napomenula Valve z neopodstatnenej geoblokácie hier na Steame

V Španielsku sa počas volieb cez WhatsApp šírili dezinformácie a nenávistné meme v takej miere, že ich objem predstihol aj tak gigiantické platformy ako je YouTube alebo Instagram. Vo Francúzsku sa proti Yellow Vest na Facebooku pomocou falošných účtov rozbehla dezinformačná a nenávistná kampaň nevídaných rozmerov.

Podľa správy EU bude na rýchlejšie reakcie na takéto situácie potrebná lepšia koordinácia zainteresovaných. 

“Taktika útočníkov sa vyvíja tak rýchlo, ako reakcie na ne. A to ako od štátov, tak od online platforiem. Najnovšie sa škodci stiahli z rozsiahlych operácií na veľkých digitálnych platformách, najmä tí čo sú napojení na Rusko, a venujú sa menším, lokalizovaným operáciám. Tie je ťažšie identifikovať.”

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.