- #Aplikácie a hry
- 2 min.
- 6.4.2019
Európska komisia napomenula Valve z neopodstatnenej geoblokácie hier na Steame
Európska komisia obvinila herné spoločnosti Valve, Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media a ZeniMax z porušovania pravidiel EÚ v oblasti hospodárskej súťaže.
Jedným z cieľov Európskej únie je vybudovať jednotný trh, čo platí aj pre digitálny tovar, teda hudbu, filmy, elektronické knihy a hry. Medzi jednotlivými štátmi EÚ sa však kúpna sila líši, čomu sa často distribútori digitálneho tovaru prispôsobujú pri cenotvorbe naprieč úniou. Vo výsledku tak rovnaká videohra môže byť predávaná v štátoch EÚ za rozdielne ceny.
Aby obyvatelia bohatších krajín nenakupovali digitálny tovar v chudobnejších krajinách za nižšiu cenu, digitálny tovar chráni geoblokácia. Tento nástroj však priamo narúša myšlienku jednotného digitálneho trhu, v ktorom by podľa únie nemalo záležať, kde digitálny tovar nakupujete a využívate.
Európska komisia preto napomenula spoločnosť Valve, ktorá prevádzkuje digitálnu platformu Steam a päť ďalších herných spoločností – Bandai Namco, Capcom, Focus Home, Koch Media a ZeniMax. Tieto spoločnosti využívali geoblokáciu pri aktivačných kľúčoch, ktoré si hráči môžu zakúpiť digitálne v iných obchodoch mimo Steam alebo ako súčasť fyzickej kópie hry na DVD.
Geoblokácia sa mala týkať aktivačných kľúčov predávaných v Českej republike, Estónsku, Maďarsku, Lotyšsku, Litve, Poľsku, Slovensku a v niektorých prípadoch aj v Rumunsku. Aktivačné kľúče z týchto krajín boli často predávané do Spojeného kráľovstva, Nemecka alebo Francúzska.
V tomto momente majú spoločnosti príležitosť toto správanie vysvetliť. Ak sa im to nepodarí, hrozí im pokuta až do 10 % z ich celkového obratu za posledný rok. Spoločnosť Valve sa k tejto situácii vyjadrila so slovami, že geoblokáciu využívala iba na žiadosť herných vydavateľov a týkalo sa to iba 3 % hier na Steame. Od roku 2015 spoločnosť geoblokáciu využíva iba vo výnimočných prípadoch, keď to vyžadujú lokálne zákony v jednotlivých krajinách EÚ.