Reklama

Vodíkový autobus zo Slovenska bude aj na EXPO v Dubaji

Zdroj | Facebook/Mesto SNV
Juraj Procházka
Zdroj | Facebook/Mesto SNV
Zdroj | Facebook/Mesto SNV

Podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Richard Sulík patrí k známym fanúšikom vodíkovej energetiky a dopravy. Už koncom minulého roku vyhlásil, že sme vo vývoji batérií „zaspali“, preto musíme využiť šance vo vodíku. Zároveň Ministerstvo hospodárstva SR avizovalo, že do roka budeme mať hotový prototyp vodíkového auta a autobusu a do troch rokov by mal na vybraných neelektrifikovaných tratiach jazdiť aj vodíkový vlak, ako náhrada za dieselové lokomotívy.

Automobil s palivovými článkami zatiaľ žiadna automobilka na Slovensku neponúka a vodíkový vlak je zatiaľ tiež hudbou budúcnosti, ale vodíkový autobus už je realitou.

Pozrite si

Vodík má zelenú, vláda schválila vodíkovú stratégiu! Čo prinesie?

Richard Sulík dnes prišiel do Spišskej Novej Vsi, aby slávnostne uviedol do života prvý hybridný nízkotlakový vodíkovo-elektrický autobus z dielne spišskonovoveskej spoločnosti ROŠERO-P. Ide o funkčný prototyp, ktorý vznikol v spolupráci s Technickou univerzitou v Košiciach.

Zdroj | Facebook/Mesto SNV

ROŠERO-P od roku 2004 vyrába mikrobusy na podvozkoch Mercedes Benz Sprinter a Iveco Daily a od roku 2006 sa venuje aj výrobe midibusov Prospector na podvozku Mercedes Benz Vario a midibusov First na podvozkoch Iveco Daily 70C.

Aj nový vodíkový autobus je z kategórie midibusov, preto bude mať z hľadiska kapacity špecifické uplatnenie na menej vyťažených linkách. Technické detaily výrobca zatiaľ neuvádza, vieme len, že vodíkový bus je vybavený nízkotlakovou metalhydridovou nádržou, ktorá redukuje riziko explózie.

Zdroj | Facebook/Mesto SNV

Prototyp bude Slovensko vystavovať aj na odloženej svetovej výstave Expo 2020 v Dubaji, ktorá sa bude konať v novom termíne od 1. októbra 2021 do 31. marca 2022.

Na stretnutí pri uvedení vodíkového midi-busu nechýbali okrem ministra hospodárstva aj župani Košického a Prešovského samosprávneho kraja, ktorí prejavili záujem o zavedenie takýchto autobusov do hromadnej dopravy východného Slovenska.

Zdroj | Rošero-P

Viceprimátor Spišskej Novej Vsi Dávid Demečko komentoval uvedenie vodíkového autobusu slovami: „Som pyšný na to, čo dokázali Spišskonovovešťania, spoločne s vedcami z Košíc. Mnohí tomu neverili, ale prvý vodíkový autobus zo Slovenska je na svete a urobili ho v Spišskej Novej Vsi, k čomu ich tvorcom srdečne blahoželám.“

Pozrite si

Vodíkové kamióny Hyundai XCIENT mieria do Európy

K tomu musíme poznamenať, že ide o jeden z malých kamienkov zložitej mozaiky, ktorú bude potrebné v nasledujúcich rokoch poskladať, ak chceme zo Slovenska skutočne urobiť vodíkovú „veľmoc“. Kľúčom bude budovanie vodíkových čerpacích staníc – prvé dve majú fungovať už tento rok a v roku 2030 by ich malo byť na Slovensku minimálne 25 – a následne aj výroba a skladovanie vodíka.

Ide o klasickú úvahu, „čo bolo skôr – sliepka, alebo vajce?“. Je však jasné, že ak bude k dispozícii tankovacia infraštruktúra, získať vodíkové vozidlá – osobné, či nákladné autá, aj autobusy, bude ďaleko menším problémom.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.