Reklama

Vieme, ktorí hudobníci začínajú využívať AI. Budú na čiernom zozname?

Zdroj | Joshua Fuller/Unsplash
Richard Pliešovský
Zdroj | Joshua Fuller/Unsplash
Zdroj | Joshua Fuller/Unsplash

Zmena je život – a toto platí v umení dvojnásobne. Dnes je signatárom zmeny všadeprítomná umelá inteligencia, ktorá nakúka cez plece nejednému umelcovi, a je pritom jedno, či je plný inšpirácie, alebo je studnica jeho kreativity úplne suchá.

Silu AI si uvedomujú aj hudobné spoločnosti. Jednou z možností, ako sa bude využívať sila AI v hudbe je program Music AI Incubator od Alphabetu. Iniciatíva má spájať kreativitu a talent niektorých z umelcov, skladateľov a producentov.

YouTube bude na tejto prelomovej iniciatíve spolupracovať s Universal Music Group. AI má slúžiť pri tvorbe, ale i distribúcii hudby. Partnerstvo signalizuje veľký posun v tom, ako by sa mohla hudba tvoriť v budúcnosti. Po čase, ako sa bude projekt rozvíjať, môže nanovo definovať naše chápanie hudby a technológie a ich prepletený vzťah.

Obsah pokračuje pod reklamou

Z Music AI Incubator sa má stať centrum, kde môžu hudobníci, skladatelia a producenti experimentovať s technológiou AI.

CEO YouTube Neal Mohan pripúšťa, že YouTube a pomocou umelej inteligenciu budú úspešné len v tom prípade, ak budú úspešní partneri v iniciatíve. Medzi prvými, ktorí sa zapojili do tejto iniciatívy, sú Anitta, Björn Ulvaeus (skupina ABBA) a skladateľ Max Richter. Na zozname nachádza i Juanes, Rosanne Cash, Ryan Tedder, Yo Gotti a pozostalosť Franka Sinatru.

Pozrite si

Spisovateľom sa teraz môže stať každý. AI to odmaká za vás

Už teraz je vplyv AI pomerne kontroverzný, umenie nevynímajúc. Otázky vzbudzuje napríklad používanie hudby generovanej AI na streamovacích platformách. Práve Universal Music Group dosiahlo u Spotify stiahnutie desiatky tisíc piesní vytvorených AI startupom s názvom DistroKid. Kritike čelili aj ďalšie streamovacie platformy (Apple Music či Amazon Music) za hosťovanie hudby vygenerovanej AI bez náležitého pripísania autorov, resp. kompenzácie pôvodným umelcom.

Iniciatívu YouTube s UMG možno vnímať ako pokus riešiť niektoré z týchto obáv a vytvoriť rámec pre zodpovednú tvorbu hudby vzniknutú v spolupráci s AI. Music AI Incubator sa však môže stretnúť s odporom ďalších hudobných spoločností, najmä Sony Music Group a Warner Music Group. Tieto dve vydavateľstvá spolu s Universal Music Group dostali označenie ako veľká trojka a kontrolujú necelých 70 % podielu na svetovom hudobnom trhu.

Pozrite si

Natáčate si koncerty na video? Nerobte to

No ani zvyšné spoločnosti sa využívaniu AI nevyhýbajú. Sony Music Group už investoval do niekoľkých startupov s AI (Amper Music, Popgun a Flow Machines). Warner Music Group získal hudobnú spoločnosť Endel. Tá vytvára prispôsobené zvukové scény pre poslucháčov na základe ich nálady a prostredia. Obe značky zároveň experimentujú s používaním AI vo svojich marketingových a distribučných stratégií.

Ostáva veľkou neznámou, do akej miery budú hudobní využívať umelú inteligenciu. Už dnes totiž mainstreamová hudba vykráda sama seba, hip-hoperi tvoria beaty zo starých piesní, takže vplyv AI môže byť zaujímavý. Buď príde AI s niečim inovatívnym, alebo len vypľuje guľáš toho, čím ju trénovali. Väčšina umelcov už teraz nad tým všetkým krúti hlavou.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.