- #Umelá inteligencia
- 3 min.
- 24.8.2023
Vieme, ktorí hudobníci začínajú využívať AI. Budú na čiernom zozname?
Zmena je život – a toto platí v umení dvojnásobne. Dnes je signatárom zmeny všadeprítomná umelá inteligencia, ktorá nakúka cez plece nejednému umelcovi, a je pritom jedno, či je plný inšpirácie, alebo je studnica jeho kreativity úplne suchá.
Silu AI si uvedomujú aj hudobné spoločnosti. Jednou z možností, ako sa bude využívať sila AI v hudbe je program Music AI Incubator od Alphabetu. Iniciatíva má spájať kreativitu a talent niektorých z umelcov, skladateľov a producentov.
YouTube bude na tejto prelomovej iniciatíve spolupracovať s Universal Music Group. AI má slúžiť pri tvorbe, ale i distribúcii hudby. Partnerstvo signalizuje veľký posun v tom, ako by sa mohla hudba tvoriť v budúcnosti. Po čase, ako sa bude projekt rozvíjať, môže nanovo definovať naše chápanie hudby a technológie a ich prepletený vzťah.
Z Music AI Incubator sa má stať centrum, kde môžu hudobníci, skladatelia a producenti experimentovať s technológiou AI.
CEO YouTube Neal Mohan pripúšťa, že YouTube a pomocou umelej inteligenciu budú úspešné len v tom prípade, ak budú úspešní partneri v iniciatíve. Medzi prvými, ktorí sa zapojili do tejto iniciatívy, sú Anitta, Björn Ulvaeus (skupina ABBA) a skladateľ Max Richter. Na zozname nachádza i Juanes, Rosanne Cash, Ryan Tedder, Yo Gotti a pozostalosť Franka Sinatru.
Už teraz je vplyv AI pomerne kontroverzný, umenie nevynímajúc. Otázky vzbudzuje napríklad používanie hudby generovanej AI na streamovacích platformách. Práve Universal Music Group dosiahlo u Spotify stiahnutie desiatky tisíc piesní vytvorených AI startupom s názvom DistroKid. Kritike čelili aj ďalšie streamovacie platformy (Apple Music či Amazon Music) za hosťovanie hudby vygenerovanej AI bez náležitého pripísania autorov, resp. kompenzácie pôvodným umelcom.
Iniciatívu YouTube s UMG možno vnímať ako pokus riešiť niektoré z týchto obáv a vytvoriť rámec pre zodpovednú tvorbu hudby vzniknutú v spolupráci s AI. Music AI Incubator sa však môže stretnúť s odporom ďalších hudobných spoločností, najmä Sony Music Group a Warner Music Group. Tieto dve vydavateľstvá spolu s Universal Music Group dostali označenie ako veľká trojka a kontrolujú necelých 70 % podielu na svetovom hudobnom trhu.
No ani zvyšné spoločnosti sa využívaniu AI nevyhýbajú. Sony Music Group už investoval do niekoľkých startupov s AI (Amper Music, Popgun a Flow Machines). Warner Music Group získal hudobnú spoločnosť Endel. Tá vytvára prispôsobené zvukové scény pre poslucháčov na základe ich nálady a prostredia. Obe značky zároveň experimentujú s používaním AI vo svojich marketingových a distribučných stratégií.
Ostáva veľkou neznámou, do akej miery budú hudobní využívať umelú inteligenciu. Už dnes totiž mainstreamová hudba vykráda sama seba, hip-hoperi tvoria beaty zo starých piesní, takže vplyv AI môže byť zaujímavý. Buď príde AI s niečim inovatívnym, alebo len vypľuje guľáš toho, čím ju trénovali. Väčšina umelcov už teraz nad tým všetkým krúti hlavou.