Je známe, že Nórsko je svojím zámerom zákazu predaja nových áut so spaľovacími motormi po roku 2025 avantgardou medzi krajinami s takýmto zmýšľaním. No nezostáva iba pri plánoch a predstavách.
Podľa agentúry Reuters, ktorá citovala štatistiky organizácie Opplysningsrådet for Veitrafikken sa Nórsko stalo lídrom v presadzovaní elektrických alebo aspoň hybridných vozidiel. V uplynulom roku 2017 bol v Nórsku predaj týchto vozidiel nad hranicou 50 percent. Konkrétne vraj 52 %. A to už je dosť, pri uvedomení si, že klasické automobily plne závislé od fosílnych palív sa tým dostali do minority.
Nórsko oslobodzuje nové elektrické vozidlá od takmer všetkých daní a dotácií, ktoré môžu priniesť tisíce dolárov ročne z hľadiska bezplatného alebo dotovaného parkovania, opätovného spoplatňovania a používania mýtnych ciest, trajektov a tunelov. Zároveň ale vytvára takmer všetku svoju elektrickú energiu vo vodných elektrárňach, takže napomáha posunu znižovať znečistenie ovzdušia a zmenu klímy.
Minulý rok Medzinárodná agentúra pre energetiku (IEA) oznámila, že Nórsko je ďaleko pred ostatnými krajinami ako Holandsko, Švédsko, Čína, Francúzsko a Veľká Británia v oblasti predaja elektrických automobilov. Najpredávanejšími modelmi v krajine boli Volkswagen Golf, BMW i3, Toyota Rav4 a Tesla Model X.
Christina Bu, šéfka Nórskeho zväzu elektrických vozidiel, ktorý zastupuje majiteľov, uviedla, že cieľový rok 2025 znamená, že Nórsko by malo udržať svoje stimuly pre elektrické autá a považuje tento cieľ za veľmi ambiciózny.
Či sa ho aj podarí naplniť, rovnako ako v iných krajinách, ukáže čas.