Reklama

V akom stave má Jaguar I-Pace batériu po 100 000 km? Výsledok nás prekvapil

Igor Neštrák

Výrobcovia automobilov nám v poslednom čase neustále prinášajú novinky, na ktoré sa môžeme tešiť v najbližšom období. Bohužiaľ Slovensko dlhodobo obsadzuje posledné priečky z hľadiska pripravenosti krajín na elektromobilitu.

Aj z tohto dôvodu sa s dlhodobými skúsenosťami s prevádzkou elektromobilu v našich podmienkach stretávame skôr sporadicky. Pre záujemcov uvažujúcich nad kúpou elektromobilu prinášame pohľad na Jaguar I-Pace po trojročnej prevádzke a prejdení 100 000 km.

Britský výrobca Jaguar patrí medzi prémiové značky a v tomto duchu sa nesie aj celá filozofia modelovej rady I-Pace. Jaguar I-Pace vo forme konceptu bol verejnosti predstavený už v roku 2016 na automobilovej výstave v Los Angeles. Dizajn konceptu bol natoľko komplexný, že sa výrobca rozhodol všetky jeho prvky preniesť do sériovej výroby len s minimálnymi zmenami. Výroba modelu I-Pace bola spustená 1. marca 2018 vo výrobnom závode Magna Steyr Graz. Už od svojho uvedenia na trh Jaguar I-Pace získaval mnoho ocenení, získal titul európske ale aj svetové auto pre rok 2019.

Obsah pokračuje pod reklamou

Nie je žiadnym tajomstvom, že po odchode zo šampionátu Formula 1 sa Jaguar aktívne angažuje v elektrickej formulovej sérii Formula E. Skúsenosti a vedomosti získané z tohto šampionátu výrobca zužitkoval pri vývoji pohonného ústrojenstva modelu I-Pace. Tento britský crossover má poháňané všetky štyri kolesá. Obe nápravy sú poháňané elektromotorom dosahujúcim výkon 147 kW, pričom kombinovaný výkon celej pohonnej sústavy je 294 kW, 400 koní pri maximálnom krútiacom momente 696 Nm. Aj napriek vyššej pohotovostnej hmotnosti 2284 kg zrýchľuje Jaguar I-Pace z 0 – 100 km/h pod 5 sekúnd. Energiu elektromotorom dodávajú akumulátory LG o celkovej kapacite 90 kWh.

Vozidlo, ktoré vám predstavujeme v tomto článku bolo vyrobené v stredu 29. mája 2019. Stupeň výbavy SE je doplnený o elegantnú bielu perleťovú metalízu. Svetlá farba karosérie je decentne doplnená čiernymi prvkami a 20 palcovými diskami kolies. V rovnakom duchu sa nesie aj interiér vozidla čalúnený čiernou kožou.

Počas troch rokov svojho života stihol tento Jaguar I-Pace absolvovať viac ako 100 000 km predovšetkým v domácich slovenských podmienkach. Materiály použité pri stavbe tohto vozidla sú prémiové a ani po troch rokoch prevádzky nevykazujú žiadne známky opotrebenia. Interiér vozidla je vo veľkej miere tvorený mäkkými plastami doplnenými o kožené čalúnenie. Intenzívne využívanie vozidla má zásadný vplyv na opotrebenie predovšetkým sedadla vodiča. V tomto prípade I-Pace vykazuje len minimálne znaky opotrebenia a po ošetrení prípravkom určeným na kožené čalúnenie je sedadlo takmer ako nové.

Je pravda, že Slovensko nedávno oslávilo 18 rokov od vstupu do Európskej únie, kvalita povrchu veľkej časti našich vozoviek je v neporovnateľne horšom stave ako v prípade západných krajín. Tento stav dokonale preveril vzduchový podvozok Jaguaru I-Pace. Podvozok je stabilný, hliníkové segmenty viacprvkovej nápravy nevykazujú žiadne znaky nadmerného opotrebenia alebo vôle. Svoju tuhosť si zachováva aj interiér samotného vozidla. Pri prejazde nerovností panuje v kabíne ticho, ktoré nie je sprevádzané vŕzganím a prípadným hlukom spôsobeným namáhaním čalúnenia kabíny.

Pozrite si

15 krokov ako si kúpiť elektromobil v zahraničí! Kompletný návod z prvej ruky

Z hľadiska stavby karosérie je Jaguar I-Pace luxusný crossover, ktorého dizajn aj po šiestich rokoch od predstavenia konceptu má stále čo ponúknuť. Z priestorového hľadiska je kabína stavaná pre štvorčlennú posádku. Zvažujúca sa strecha v mieste C-stĺpika limituje pasažierov z hľadiska výšky v druhom rade sedadiel, obmedzenie nastáva ale až pri osobách vyšších ako 185 cm. Čo sa týka prepravy batožiny, je Jaguar I-Pace vybavený aj predným batožinovým priestorom, ktorý stále nie je bežnou súčasťou výbavy pri predstavovaní nových elektromobilov.

Späť však k najdôležitejším údajom, ktoré súvisia s dlhodobou prevádzkou elektromobilu. Zrejme každého budú zaujímať prevádzkové náklady a spoľahlivosť po prejdení 100 000 kilometrov. Servisný interval pre Jaguar I-Pace je stanovený na 34 000 km alebo 2 roky. Pri každej servisnej prehliadke sa okrem štandardnej diagnostiky vymieňa kabínový filter, brzdová kvapalina a batéria v kľúči vozidla. Servisný úkon trvajúci takmer 1 hodinu je v závislosti od zvoleného autorizovaného servisu účtovaný sumou približne 250 €. Po prejdení 102 000 km po absolvovaní troch servisných prehliadok predstavujú náklady na servisné prehliadky 750 €. Rozsiahlejšia servisná prehliadka čaká Jaguar I-Pace po dosiahnutí 170 000 km, kedy je okrem základných operácií predpísaná výmena viacerých chladiacich kvapalín a prevádzkových kvapalín.

V čase predaja v roku 2019 bola poskytovaná záruka na nový Jaguar I-Pace 3 roky alebo 100 000 km. Počas tejto doby zaznamenal Jaguar I-Pace pokles chladiaceho účinku klimatizačnej sústavy, ktorý bol spôsobený netesnosťou na samotnom klimatizačnom potrubí, ktoré bolo v rámci záruky vymenené.

Dostávame sa k najsledovanejšiemu parametru a tým je kondícia akumulátora po prejdení 100 000 km a troch rokoch prevádzky. Testovaný Jaguar I-Pace je vybavený palubnou nabíjačkou s nízkym výkonom 7,4 kW. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo tento I-Pace bol nabíjaný predovšetkým na rýchlych DC nabíjačkách, na ktorých Jaguar I-Pace dosahuje maximálny výkon 104 kW.  Po prejdení 100 000 km bola skontrolovaná kapacita akumulátora prostredníctvom diagnostického prístroja v autorizovanom servise. V tomto prípade dosahuje degradácia akumulátora 11 %. Najvyšší stupeň degradácie dosahuje akumulátor počas prvých dvoch rokov svojej prevádzke a je predpoklad, že v nasledujúcich rokoch by degradácia mal stúpať pozvoľnejšie.

Jaguar I-Pace je prvým elektrickým modelom od britského výrobcu. Dlhodobá prevádzka ukazuje, že tento elektromobil vyniká spoľahlivosťou, prijateľnými servisnými nákladmi a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami typickými pre túto značku. Na dnešné pomery by sme privítali vyšší výkon nabíjania, na ktorý výrobca zareagoval štandardným používaním 11 kW palubnej nabíjačky. Výkon rýchleho nabíjania 104 kW je však na dnešné pomery pri vozidle s tak veľkým akumulátorom nedostatočný.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.