Výkonné batérie sú čoraz dôležitejším produktom nielen v súvislosti s rozvíjajúcou sa elektromobilitou, ale aj vďaka rastúcemu podielu nestabilných zdrojov elektriny v podobe solárnych a veterných elektrární. Tie nevyhnutne potrebujú úložiská na vykrývanie energetických výkyvov. Väčšina z nich je práve na báze batérií.
„Drobný“ problém predstavuje čínska dominancia vo výrobe a v celom dodávateľskom reťazci batérií na báze lítia. Čína vedie v rebríčku produkcie batérií s podielom takmer 85 percent svetovej kapacity na výrobe batériových článkov. Spracováva tiež viac kritických minerálov používaných v batériách ako ktorákoľvek iná krajina na svete.
Táto hegemónia môže byť zo strategického pohľadu kritická, preto sa viaceré krajiny vrátane USA snažia výrobu batérií dostať pod vlastnú kontrolu. Vzhľadom na cenovú a technologickú konkurencieschopnosť čínskych výrobcov to však nebude ľahké.
Nové batériové zariadenia sa objavujú po celých USA, čiastočne vďaka federálnej podpore vo forme grantov, pôžičiek a daňových stimulov. Je to vďaka úsiliu Bidenovej administratívy o väčšiu podporu domácej výroby batérií a klimatických cieľov.
Americké ministerstvo energetiky (Department of Energy, DOE) plánuje rozdať viac ako 3 miliardy dolárov na 25 batériových projektov v 14 štátoch USA. Peniaze pôjdu na spracovanie kritických minerálov, výrobu batérií a ich komponentov a recykláciu batérií.
Financovanie pochádza z dvojstranného zákona o infraštruktúre (Bipartisan Infrastructure Law), schváleného v roku 2021. Vybraných 25 projektov bude musieť ešte prejsť procesom rokovaní s ministerstvom energetiky a dokončiť environmentálnu revíziu, aby získali dotácie. Nejde o maličkosť. DOE predpovedá, že financovanie vytvorí 12 000 pracovných miest, z toho 8 000 v stavebníctve.
Dva potenciálne najväčšie projekty sú zamerané na výrobu lítia zo soľanky, pričom každý z nich je predbežne vyčlenený na financovanie až do výšky 225 miliónov dolárov. Očakáva sa, že spoločný projekt medzi Standard Lithium a Equinor v Lewisville, v štáte Arkansas, vyprodukuje ročne až 45 000 ton uhličitanu lítneho v kvalite na výrobu batérií, pričom môže lítium produkovať až 20 rokov.
Druhý projekt, ktorý vedie TerraVolta Resources v regióne Texarkana, má kapacitu na výrobu 25 000 ton uhličitanu lítneho ročne. To podľa DOE vystačí na batérie približne pre 500 000 elektromobilov.
Ide už o druhé kolo financovania v programe Úradu výroby a energetických dodávateľských reťazcov (Office of Manufacturing and Energy Supply Chains, MESC), ktorý patrí pod Ministerstvo energetiky. Prvé kolo financovania, ohlásené v roku 2022 však bolo podstatne „chudobnejšie“ na poskytnuté dotácie. DOE v ňom rozdelilo 1,82 miliardy dolárov do 14 projektov na výrobu batériových materiálov a samotných batérií.
Americká politika „cukru a biča“ vo vzťahu k čínskym batériám má aj inú stránku. Bidenova administratíva nedávno oznámila vyššie clá na batérie a ich časti z Číny. Sadzby sa zvýšili zo 7,5 na 25 percent. A úrady zároveň modifikovali daňový kredit na elektrické vozidlá tak, že sa vzťahuje iba na autá s batériami vyrobenými v USA.
Reštrikcie voči dovozu čínskych elektromobilov zavádza aj EÚ. S batériami je to zložitejšie. Jednak európski výrobcovia nedokážu cenovo súťažiť s čínskymi (ani s kórejskými a japonskými) značkami, jednak čínske koncerny budujú fabriky a spoločné podniky v krajinách EÚ. Slovensko, kde ide spoločný podnik slovenskej firmy InoBat s čínskou spoločnosťou Hefei Gotion High-Tech Power Energy Co., Ltd vybudovať gigafabriku v Šuranoch, nie je výnimkou.