- #Aplikácie a hry
- 8 min.
- 14.8.2022
Úlet roka Yurukill: obhájte sa v detektívke, páľte v rakete ako na automate
V hrách nie je nič krajšie ako keď sa niektorí autori spustia a začnú miešať netradičné žánre. Hrať taký mix má svoje čaro – nikdy neviete, čo vás čaká a čím viac žánrov hra obsahuje, tým dlhšie vás dokáže prekvapovať, kým sa neustáli.
Vtedy sa začnete sústrediť aj na jej silné či slabé stránky, možno nájdete chyby, ponoríte sa do príbehu. Ale tá počiatočná hodinka či dve sú nezabudnuteľné. Yurukill je presne tento prípad. Má zvláštny dej a mieša sa v ňom adventúra ako z 90. rokov, ale do toho vás hra vyzve, aby ste si sadli do raketky ako v legendárnych strieľačkách Raptor a Tyrian.
Ako môže taký mix fungovať? Veľmi dobre, ak si uvedomíte odlišnosť žánrov. V adventúre sa aktívne zapojíte do dialógov, riešite hádanky, hľadáte indície, posúvate sa v deji. A v tej akcii môžete vypnúť naplno, akurát si treba strážiť počet životov a sledovať nepriateľov.
Ak vás zaujíma, čo je to Yurukill, je to vražedná hra. A zároveň aj pozdrav, ktorým vás počastuje vaša hostiteľka Binko. Všetci hrdinovia sa totiž dostanú do podivného zábavného parku a hra začína vo väzení.
Aby to nebolo jednoduché, za umiestnením ľudí do ciel, je určitá logika. Keď sa z nich dostanú, všetci sa stretnú v zábavnom parku a postupne predstavia. Na pohľad je tu tucet ľudí v piatich skupinách, ale nebojte sa, je tu prísna logika a rozdelenie, ktoré si rýchlo osvojíte. V každej skupine je totiž jeden väzeň, odsúdený za nejaký zločin, avšak každý bude tvrdiť, že je nevinný. Zároveň je v skupine aj popravca, ktorý môže zabiť väzňa stlačením jednoduchého tlačidla. Vašou úlohou je hrať za väzňov a hľadať spôsoby ako presvedčiť popravcu o nevine – ale keďže ide o psychologický triler, scenáristi prepojili zločin s priamym dopadom na popravcu: buď sú priamou obeťou alebo nepriamo ovplyvnení nejakým aktom a doživotne trpia.
Napríklad v prvej kapitole nájdete bývalého kuriéra Sengoku, ktorý mal zapáliť obytný dom a Rina v ňom ešte ako dieťa ledva prežila… Podarí sa vám ju presvedčiť, aby nestlačila tlačidlo? Zatiaľ čo väzni bojujú o život pred popravou, popravcovia bojujú s duševným rozpoložením a je tu aj iná odmena – môže sa im splniť nejaké želanie, ak v Yurukill hrách vyhrajú.
Práve zasadenie do zábavného parku totiž vytvára priestor pre atrakcie, ktoré v skutočnosti simulujú miesta zločinov a riešia vzťah potenciálneho zločinca a obete. Majú vždy iné zasadenie, postupne sa však dostane k rôznym častiam príbehu, spoznáte postavy a ich dilemy. Napríklad miesto požiaru je vytvorené ako séria apartmánov a miestností, medzi ktorými sa pohybujete a tušíte, kde bývala väčšia rodina či starší človek. V apartmáne sú rôzne izby (kuchyňa, obývačka, detská) a snažíte sa posunúť vždy ďalej. Funguje to tak, že v každej izbe je pár aktívnych predmetov a niektoré skrývajú hádanku – niekedy je riešenie logické, inokedy máte neďaleko slovnú či obrazovú indíciu. Hľadáte stratené kľúče či iné predmety. Zaujímavá je postava robota, ktorý s detskou psychikou dáva triviálne úlohy ako mu doniesť ceruzky či papier, vašou úlohou je potom ich nájsť.
Hádanky nie sú zložité a odpoveď na ne sa hľadá ľahko. Napríklad máte v poličke päť obalov s DVD a pod nimi sú panely s farbami. Úlohou je posúvať obaly k príslušnej farbe, potom sa otvorí polička. Alebo je na TV slovné zadanie, že stretne sa rodina s 4 členmi a každý chce iný počet pomarančov – jeden chce mať najviac, druhý 2x toľko, ďalšiemu stačí aspoň jeden. A vy máte rozdeliť 11 kúskov z misky na štyri strany stola. Prípadne máte dve fľašky s kvapalinou – jedna sa dá piť, druhá je jed, podľa slov a obrázkov hľadáte, ktorá je neškodná.
V dialógovej časti vediete dlhé konverzácie medzi osobami a občas dostanete na výber z možností – niekedy treba preklikať všetky, inokedy stačí nájsť tú správnu. Medzi izbami sa dá ľubovoľne prejsť, vo vrchnej časti máte aj mapku, kde ste a kam smerujete. V tom smere je interface ľahký a prehľadný.
Keď sa vám v kapitole podarí všetko vyriešiť a ste na konci atrakcie, zrazu sa hra prepne na strieľačku s raketou. A už letíte zdola nahor, proti vám fičia skupiny nepriateľov s rôznymi raketami, ktorým sa chcete vyhnúť a vy ich zostreliť. Niekedy ich je pár, inokedy celé rady a šíky. Môžete zbierať bonusy a vďaka nim máte silnejší arzenál. Do toho prídu mocnejší oponenti, ktorí majú aj ukazovateľ zdravia.
A samozrejme, nesmú chýbať menší bossovia s dlhočizným zdravím a na záver kapitoly aj tí najväčší, ktorým musíte vynulovať až tri ukazovatele zdravia. Vtedy má súboj rozmanité časti, lebo používajú iné formy mocných zbraní – často vám vedia šľahnúť úder cez pol obrazovky, takže sa vedieť uhnúť v zlomku sekundy. Je to klasická strieľačka ako spred 30 rokov, ale opäť platí – chytľavá a zábavná. Zatiaľ čo adventúrnu časť sa snažíte dohrať najmä kvôli solídne napísanému deju, strieľačku si možno zahrať aj samostatne. Akurát funguje tak, že najprv sa musíte dostať ďalej v príbehu a toľko úrovní sa vám sprístupní aj do akčného hrania s raketkou na body či nebodaj v online režime.
Najväčšou slabinou Yurukill sa ukáže byť občas pomalé tempo v dejovej časti – niektoré dialógy sa fakt ťahajú až príliš dlho a budete ich rýchlo odklikávať len, aby ste sa dostali k ďalšej hádanke. Za to akčná porcia hluché miesta nemá, no občas to preženie s obtiažnosťou, keď niektorých bossov neviete zdolať ani na viac ráz.
Ale inak je to vydarený úlet pre fanúšikov rôznych hier a miešania žánru. Binko je bizarná ženská postava, ktorá je síce otravná, ale má svoj štýl a jej vrešťanie YURUKILL je až návykové. Viacerí sú špičkovo napísaní a už len kvôli deju sa oplatí sledovať celú hru do konca, že ako sa obete snažia vymaniť zo svojej viny.
Takže kto chce skúsiť niečo iné alebo je otvorený žánrovým mixom, má unikátnu príležitosť. Sám som hre dlho odolával, ale potom som sa prepínal medzi dejom i strieľačkou a užíval si ju kus leta naplno.
Výhody
- výborne napísaný dej
- bláznivé, aj tragické postavy
- pútavé i jednoduché hádanky
- nečakané momenty v zápletke
- rýchla akcia s raketkou a slušnou obtiažnosťou
Nevýhody
- niektoré dialógy a pasáže sa vlečú
- nevyrovnaná obtiažnosť bossov v akcii