Reklama

Toyota Yaris Hybrid 130 - viac výkonu vo farbe šmolkov [test]

Marek Šimunek

Toyota Yaris nie je žiadnou novinkou, veď v uliciach väčšiny miest nájdete zástupcov všetkých jej generácií. Jednoducho je to veľmi obľúbené auto do mesta. Facelift tej poslednej generácie prináša navyše ešte niečo.

Tým niečím nie je ani tak nový dizajn, alebo vylepšené asistenčné systémy, či technológie, ale to najpodstatnejšie. Ešte stále váhate? Tak vedzte, že nehovorím o ničom inom, ako o najnovšom hybridnom pohonnom systéme.

Obsah pokračuje pod reklamou

Človek by ani nepovedal, že sa pozeráte na facelift už štvrtej generácie obľúbeného mestského vozítka v podobe Toyoty Yaris. O jeho úspešnej kariére hovorí aj viac ako 10 miliónov predaných kusov. Jednoducho snáď ani neexistuje väčšie mesto na svete, kde by ste nestretli niektorú z verzií Toyoty Yaris.

Možno by ste čakali väčšie zmeny v dizajne, ale tie aj napriek tomu, že Toyota Yaris je vo svojej aktuálnej podobe na trhu od roku 2020 nie sú potrebné. Jednoducho dizajn je v prípade štvrtej generácie tak nadčasový a svojim spôsobom sexy, že ho nebolo potrebné nijako meniť. Jedinou výraznou zmenou, ktorú si určite na ulici všimnete je tá nová modrá farba s označením Neptún. Neviem koľko šmolkov padlo za vlasť pri jej tvorbe, ale tomuto drobcovi sa teda naozaj hodí.

Keď sme si teda povedali, že po stránke dizajnu sa toho veľa nemení, možno sa pýtate, kde sa teda skrýva ten facelift. V Toyote sa sústredili na to najpodstatnejšie, čo robí auto autom a teda na jeho pohon a jazdné vlastnosti. Práve preto prichádza nová Toyota Yaris s novým hybridným pohonom. Ten nesie označenie Hybrid Dynamic Force 130.

Pozrite si

Toyota C-HR je ešte lepšia a ešte výraznejšia [test]

Samozrejme okrem neho ostáva v ponuke aj slabší hybrid s výkonom 116 koní a rovnako aj čisto benzínová pohonná jednotka s výkonom 125 koní a kombináciou s automatickou, alebo manuálnou prevodovkou. Všetky pohonné jednotky sú postavené na rovnakom motorovom základe v podobe trojvalcového benzínového agregátu s objemom 1,5 litra.

Rovnaká je situácia aj v prípade najvýkonnejšej hybridnej verzie, ktorú som mal na test, s tým, že rozdielom je najmä naladenie a nastavenie elektrickej časti. V novej verzii Hybrid 130 tak nájdeme výkonnejší motorgenerátor, vyšší krútiaci moment a samozrejme optimalizovanú elektronika. Ako už aj označenie samotnej verzie prezrádza, celkovo tak výkon stúpol na príjemných 130 koní.

Spočítané a podčiarknuté, to znamená podstatne pružnejšie reakcie na plynový pedál a vyššiu pružnosť. Spotreba pritom ostáva takmer rovnaká. Počas môjho testu sa po takmer 600 kilometroch naozaj kombinovanej prevádzky zastavila na hodnote 4,3 litra na 100 km. To je veľmi príjemná hodnota. Hybridné Toyoty tak dlhodobo patria k autám, ktoré sa najviac približujú hodnotám priemernej spotreby udávaných výrobcom.

Rovnako ako v prípade predchádzajúcich generácií sa nová Toyota Yaris najlepšie bude cítiť v meste, kde naplno využije svoj hybridný potenciál. Vzhľadom na prepracovanú pohonnú jednotku sa však veľmi dobre cíti aj na okreskách, kde poskytne oveľa lepšiu dynamiku a pružnosť. Práve verzia Hybrid 130 sa tak svojim dizajnom a najmä prejavom stavia niekde medzi slabšiu hybyridnú verziu modelu a najvýkonnejšiu beštiu v podobe Yarisu GR.

Samotný motor však nie je jedinou novinkou, ktorú si facelift priniesol. Patrí sem aj pomerne prepracovaná technologická výbava, ako napríklad prediktívna rekuperácia. Tá mení úroveň rekuperačného výkonu na základe sklonu vozovky, či navigácie a okolitej premávky. V podstate sa počas jazdy môžete dostať do situácie, keď pred vami začne auto spomaľovať a v momente, keď pustíte nohu z plynu, Yaris začne prudšie brzdiť. Práve toto je prediktívna rekuperácia, ktorá v závislosti na okolitej situácii upraví intenzitu rekuperácie.

Okrem toho Toyota Yaris príde v druhej polovici tohto roku so službou digitálneho kľúča. Testovaný model ešte túto funkciu nemal. Vďaka prepojeniu kľúča s aplikáciou MyT od Toyoty umožní odomknutie a dokonca aj naštartovanie auta aj bez prítomnosti štandardného kľúča. Postačí vám smartfón, ktorý navyše môžete nechať v taške a pre odomknutie vozidla ho ani nemusíte vyberať z vrecka. Aplikáciu môžete následne využiť aj napríklad na ovládanie klimatizácie, či navigáciu k vozidlu, ak zabudnete kde ste to vlastne parkovali.

Vylepšenej digitalizácii sa nevyhol ani interiér, kde vás uvíta 12,3“ plne digitálny prístrojový panel. Ten samozrejme ponúka možnosť prispôsobenia zobrazenia podľa toho, čo vám bude najviac vyhovovať. Na výber tak máte minimalistické zobrazenia, ale aj športové zobrazenie GR, kde nechýba ani veľký otáčkomer.

Obsah pokračuje pod reklamou

Čo sa multimediálneho systému týka, tak ten si polepšil tiež. Ponúkne totiž uhlopriečku 10,5“. Polepšil si aj v rýchlosti reakcií, aj keď na môj vkus stále ponúka na svoju plochu príliš veľké ikony. Našťastie nechýba bezdrôtový Apple CarPlay a Android Auto, takže v priebehu pár minút budete mať k dispozícii rozhranie, v ktorom budete hneď doma.

Toyota vylepšila aj bezpečnostné systémy balíku Toyota T-Mate. Novinka dostala radar a kameru so širším zorným poľom, čo zvyšuje presnosť detekcie možných nehôd. V realite to znamená, že vďaka vylepšenému radaru funguje lepšie aj adaptívny tempomat, ktorý je plynulejší. Rovnako to platí aj o systéme držania v jazdnom pruhu, ktorý funguje plynulejšie.

Okrem nich Toyota v prípade nového Yarisu vylepšila ešte množstvo systémov, ako je napríklad núdzové zastavenie EDSS, ktorý zastaví vozidlo v prípade zdravotných problémov vodiča na krajnici a zapne výstražné svetlá. V meste zas poteší funkcia varovania na prichádzajúce vozidlo pri otváraní dverí. Mimo mesta si zas budete pochvaľovať to, že systém detekcie opustenia jazdného pruhu rozpozná, že predbiehate cyklistu a nebude vám do riadenia zbytočne kecať.

Čerešničkou na torte je potom už iba to, že nový Yaris dostane aktualizácie over-the-air, čiže sa vám v budúcnosti môže stať, že si do neho sadnete a budete mať úplne nové funkcie. Nový Yaris teda poriadne zamakal a prináša naozaj dôležité zmeny. Snáď len tá cena by ešte trošku mohla ísť dole.

Testovaný kúsok hybridnej dynamiky si automobilka cení na 24490 EUR a to nie je málo. Menej výkonný hybrid v základnej výbave Active je k dispozícii od 18990 EUR a úplne základný model ešte o 3000 EUR menej. Škoda, že najvýkonnejší motor, ktorý mimochodom tomuto drobcovi neskutočne sedí je k dispozícii iba pre dve najvyššie výbavy.

Každopádne však platí, že aj keď sa navonok príliš veľa toho v prípade novej Toyoty Yaris nemenilo, vnútri došlo k zmenám, ktoré si budete naozaj ceniť a užívať. Či už je to dynamika, pružnosť, spotreba, alebo technologická výbava, Yaris je zas a opäť odsúdený na úspech. Navyše tak dobre vyzerá v tej modrej.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.