- #E-mobilita
- 3 min.
- 4.3.2024
Toyota v Amerike kašle na elektromobily, radšej bude platiť za emisie CO2
Toyota má už dlhšiu dobu zvláštny vzťah k elektromobilom, napriek tomu, že v podstate ako prvá automobilka priniesla na trh predchodcu súčasných elektromobilov – prvý sériovo vyrábaný hybrid na svete, Prius.
CEO Toyota Motor North America, Ted Ogawa, povedal, že automobilka plánuje kopírovať dopyt motoristov, podľa neho pôjde o rôzne stupne elektrifikácie, zvyčajne vo forme hybridov so spaľovacími motormi.
Vyjadril sa, že elektrické vozidlá budú v roku 2030 tvoriť podiel len 30 % v USA, čo je polovica cieľa, o ktorý sa EPA snažila minulý rok. Toyota, ako najväčší „hybridný“ hráč automobilového priemyslu tvrdí, že má lepšiu pozíciu na to, aby si práve v Amerike len nakúpila kredity na CO2 na preklenutie medzery medzi ponukou a dopytom, než aby rozhadzovala peniaze na elektromobily.
„Viem, že EPA teraz prehodnocuje, aká by mala byť úroveň regulácie. Naším východiskovým bodom je však opäť to, aký by mal byť dopyt zákazníkov. Takže napríklad predpisy z roku 2030 hovorili, že na trhu nových áut by viac ako polovica mala byť BEV, ale náš súčasný plán je približne 30 %,“ povedal Ted Ogawa. „Rešpektujeme nariadenie, ale dôležitejší je dopyt zákazníkov,“ zdôraznil a dodal, že „premrhaná investícia je horšia ako nákup úveru.“
Ted OgawaSamozrejme, ak sa porovnáme s Teslou, sme pozadu, to môže byť pravda.
Samozrejme, neznamená to, že Toyota nečinne sedí a veselo pracuje na vývoji nových vozidiel so spaľovacím pohonom. Aktuálne stavia batériový komplex v hodnote 13,9 milióna dolárov v USA (Severná Karolína), ktorý bude dodávať batérie do elektromobilov a hybridov predávaných v USA. Od roku 2021 investovala Toyota do výrobných prevádzok v USA približne 17 miliárd dolárov, z veľkej väčšiny na výrobu hybridov.
Toyota je jednou z najpredávanejších a najžiadanejších automobiliek na svete, no elektromobily tvorili v minulom roku 0,93 % celkového predaja. Napríklad taký Volkswagen predal minulý rok takmer 400 000 plne elektrických áut, čiže necelých 9 % jeho celkovej produkcie.
Napriek tomu, že elektromobily nie sú pre Toyotu najväčšou prioritou, darí sa jaj aj na akciovom trhu, kde za minulý rok hodnota akcií spoločnosti narástla takmer na dvojnásobok!
Na svete sú dnes aj štáty, kde majú elektromobily veľmi silné zastúpenie. V Nórsku predstavujú elektromobily 82,2 % podiel EV, vo Švédsku 32 %, v Holandsku a v Číne 24 %. Paradoxne práve v Nórsku sa Toyote s elektromobilmi darí, za február 2024 skončila so svojím modelom Toyota bZ4X na 2. mieste v predajoch, hneď za modelom Tesla Model Y.