Komunikujúce a prepojené autá sú jednou z hlavných oblastí internetu vecí (IoT) a budú veľkým príspevkom k zvýšeniu bezpečnosti dopravy na cestách. Komunikácia pritom bude prebiehať v niekoľkých úrovniach a viacerými smermi.
V rámci veľkého cloudu budú informácie z vozidiel putovať do riadiacich centrál a späť, no okrem toho si budú autá vymieňať informácie aj medzi sebou (V2V) a budú komunikovať aj s chodcami (V2P) a inteligentnou infraštruktúrou (V2I). Preto sa používa aj univerzálna skratka V2X.
Automatická výmena údajov pomôže zabrániť nehodám napríklad varovaním pred úsekom s poľadovicou, prekážkami na ceste a podobne a prispeje k zvýšeniu plynulosti dopravy. Na nových technológiách sa chystajú zarobiť telekomunikační operátori. IoT pre autá má byť dôležitou súčasťou sietí 5G, ale nemusíme čakať až do ich spustenia.
Od gigabajtov k terabajtom
Už siete 4G LTE majú dostatočnú kapacitu, rýchlosť a nízku latenciu na to, aby mohli poslúžiť na komunikáciu pripojených vozidiel. Iniciatívny prístup operátorov k problematike ukazuje najnovšia aktivita americkej spoločnosti AT&T. Operátor bude ponúkať špeciálne prídavné zariadenie Spark od spoločnosti HARMAN, ktoré po pripojení do diagnostického portu palubnej jednotky zabezpečí konektivitu auta v cloude prostredníctvom LTE.
On-line vozidlo tak budú môcť v USA používať aj majitelia áut, do ktorých výrobca takúto technológiu nenainštaloval.
Spark sa ovláda zo smartfónu cez aplikáciu pre iOS, alebo Android a umožní viacero funkcií, od núdzového volania pri havárii, virtuálneho mechanika, až po Wi-Fi hotspot a rezerváciu parkovacieho miesta. AT&T začne zariadenie HARMAN Spark ponúkať v celých USA od 28. septembra za 79,99 USD s mesačným paušálom za konektivitu od 5 USD.
Či budú takéto poplatky udržateľné aj v budúcnosti však nie je isté. S pribúdajúcim počtom on-line áut a inteligentných dopravných značiek, semaforov, atď., výrazne narastú dátové prenosy.
Kým dnes najpokročilejšie pripojené autá prenesú mesačne asi 30 GB dát (čo vôbec nie je málo), v roku 2025 vygeneruje jedno vozidlo v cloude podľa analytikov zo spoločnosti Gartner až 1 terabajt dát mesačne. To je viac ako 30-násobok.
Takáto prevádzka z miliónov áut na cestách by dokázala mobilné siete 5G, ktoré budú v tých časoch mainstreamom, poriadne „precvičiť“.
Pôjde to aj bez operátorov?
Našťastie, veľká časť dát, ktoré generujú senzory a palubné počítače pripojených áut sa bude prenášať medzi vozidlami navzájom a medzi infraštruktúrou, prípadne chodcami a cyklistami, inými technológiami, než sú mobilné siete.
V rámci technológií ITS (intelligent transportation systems) by mala dominovať najmä „vyhradená komunikácia na krátke vzdialenosti“ (Dedicated Short-Range Communication – DSRC). Pre túto technológiu vyhradili regulátori v USA a EÚ časti spektra v pásme 5,9 GHz a v Japonsku v pásme 5,8 GHz. Prenos dát prebieha s nízkou latenciou na krátku vzdialenosť do 1000m, s rýchlosťami do 27 Mbit/s.
DSRC je doplnkom mobilných dátových prenosov, ale jej výhodou je, že funguje aj tam, kde nie je pokrytie mobilnou sieťou. A nevyžaduje spoplatnené dáta od operátorov.
Teraz Toyota spustila najväčší svetový testovací program pre autá prepojené v sieti technológiou DSRC. Test Ann Arbor Connected Vehicle Test Environment označený podľa lokality, kde sa realizuje, prebieha na území mesta Ann Arbor v americkom Michigane.
Tu sídli jedna z troch pobočiek výskumnej spoločnosti Toyota Research Institute, s ktorou na projekte spolupracuje aj Výskumný inštitút pre dopravu na univerzite v Michigane (UMTRI) a výskumné centrum Toyota Motor North America Research & Development (TMNA R&D).
Do testovacej fázy sa zapojilo vyše 1800 zamestnancov výskumu s rodinami a pripojiť sa môžu aj obyvatelia mesta. Autá budú vybavené zariadeniami DSRC pre pásmo 5,9 GHz, ktoré budú zdieľať údaje o polohe, rýchlosti, či zrýchlení jazdy. Autá v premávke dostanú informácie o možných hrozbách, vozidlách, jazdiacich príliš pomaly, prekážkach na ceste, o svetelnej signalizácii a dopravných značkách, čo pomôže obmedziť kolízie.
Sériovo už o tri roky
Toyota a Lexus oznámili plány do roku 2021 zaviesť systémy DRSC do prvých modelov áut predávaných na území USA. V priebehu niekoľkých rokov sa táto technológia má stať súčasťou výbavy (aj keď možno voliteľnej) väčšiny modelov oboch značiek. Spoločnosť dúfa, že takéto riešenie budú uplatňovať aj ďalší výrobcovia, pretože s počtom zapojených vozidiel bude rásť efektivita systému.
Kľúčom však bude štandardizácia, aby sa autá rôznych značiek navzájom na cestách dohovorili. V Japonsku Toyota už v roku 2015 zaviedla systém ITS Connect, ktorý začiatkom roku 2018 na japonských cestách využívalo viac ako 100 000 vozidiel značiek Toyota a Lexus.
V roku 2016 automobilka založila spoločnosť Toyota Connected, ktorá sa zameriava na výskum a spracovanie veľkých databáz v osobných automobiloch a ich prepojením. Spolupracuje s Microsoftom, ktorý poskytol Toyote cloudovú technológiu Microsoft Azure. Cieľom vývoja sú nové riešenia v oblasti infokomunikačných technológií v autách, ich spolupráca s inteligentnými domami, personalizované multimediálne systémy a nové bezpečnostné systémy.