Reklama

Toyota rozvíja stratégiu Battery 3R pre nové aj staré batérie

Zdroj | Toyota
Juraj Procházka
Zdroj | Toyota
Zdroj | Toyota

Toyota Motor Corporation je nielen lídrom vo výrobe automobilov, ale chce byť aj na čele ekologicky udržateľných podnikov. V rámci tohto snaženia plánuje do roku 2050 dosiahnuť nulové emisie CO2. Tento zámer nie je len o výrobe batériových (BEV) a vodíkových elektromobilov (FCEV), ale v súlade so stratégiou Battery 3R zavádza aj princípy obehového hospodárstva. Vďaka tomu dostanú trakčné batérie z elektromobilov a hybridov nové uplatnenie.

Pozrite si

Batérie z elektrických áut Toyota sa reinkarnujú v energetických úložiskách  

Životný cyklus batérie je v elektrických vozidlách obzvlášť dôležitý, preto Toyota vyvíja batérie pre elektromobily a hybridy s dlhou životnosťou, aby bola zaistená ich kvalita a efektívne fungovanie počas celej životnosti auta. Keď už batérie nie sú vhodné na použitie v automobiloch, môžu nájsť iné využitie v automobilovom priemysle, alebo v energetických úložiskách.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Toyota

Po skončení „druhého životného cyklu” sa Toyota snaží recyklovať použité batérie udržateľným spôsobom a materiál využiť na výrobu nových batérií. Stratégia Battery 3R zahŕňa redukciu, recykláciu a opätovné použitie použitých batérií v spolupráci s partnermi v celosvetovom meradle.

Automobilka bude presadzovať stratégiu Battery 3R v piatich regiónoch: Japonsko, USA, Európa, Čína a Ázia. Úsilie Toyoty má za cieľ maximalizovať zber a detoxikáciu použitých batérií na celom svete tým, že pre ne nájde nové využitie.

Zdroj | Toyota

Súčasťou stratégie Battery 3R je aj vývoj batérií novej generácie s vyššou energetickou hustotou a lepšou účinnosťou. Prinesú tak elektromobily s dlhším dojazdom a skráteným časom nabíjania. Po roku 2026 budú elektromobily Toyota používať vysokovýkonné bipolárne Li-ion batérie s niklovou katódou. BEV s takouto batériou bude mať údajne dojazd približne 1 100 km a z 10% na 80% sa nabije približne za 20 minút. Pre takýto dojazd však bude musieť mať batéria pomerne vysokú kapacitu, preto takéto rýchlonabíjanie bude možné iba na nabíjačkách s vysokým výkonom. Tie našťastie v poslednom čase rýchlo pribúdajú.

Toyota tiež intenzívne pracuje na batériách s pevným elektrolytom (SSB), ktoré by sa mohli objaviť v jej automobiloch v rokoch 2027-2028. Táto technológia batérií má umožniť dojazd až 1 200 km a dobu rýchleho nabíjania iba 10 minút.

Zdroj | Toyota

Zároveň Toyota pracuje s partnermi na riešeniach pre lepšie využitie surovín a dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Spoločnosť Redwood Materials pomáha vytvárať uzavretý ekosystém batérií pre elektrifikované vozidlá získavaním a opätovným použitím alebo recykláciou batérií z hybridov Toyota.

Pozrite si

Toyota Hydrogen Factory rozšíri európske vodíkové aktivity automobilky

V spolupráci s energetickou spoločnosťou JERA bol vybudovaný prvý viacúrovňový zásobník energie Sweep Energy Storage z použitých batérií získaných z elektromobilov a hybridov. Spolu s Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO) Toyota buduje stacionárne úložisko energie s kapacitou 3 MWh. Zariadenie, pozostávajúce z batérií získaných z hybridných a elektrických vozidiel Toyota, sa používa na skladovanie energie z obnoviteľných zdrojov a premenu jednosmerného prúdu na striedavý pre využitie v rozvodnej sieti.

Aktivity Toyoty v rámci stratégie Battery 3R ukazujú, že masový nástup elektromobility nemusí byť žiadnou ekologickou katastrofou, ako sa obávajú jej kritici.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.