Toyota Motor Corporation je nielen lídrom vo výrobe automobilov, ale chce byť aj na čele ekologicky udržateľných podnikov. V rámci tohto snaženia plánuje do roku 2050 dosiahnuť nulové emisie CO2. Tento zámer nie je len o výrobe batériových (BEV) a vodíkových elektromobilov (FCEV), ale v súlade so stratégiou Battery 3R zavádza aj princípy obehového hospodárstva. Vďaka tomu dostanú trakčné batérie z elektromobilov a hybridov nové uplatnenie.
Životný cyklus batérie je v elektrických vozidlách obzvlášť dôležitý, preto Toyota vyvíja batérie pre elektromobily a hybridy s dlhou životnosťou, aby bola zaistená ich kvalita a efektívne fungovanie počas celej životnosti auta. Keď už batérie nie sú vhodné na použitie v automobiloch, môžu nájsť iné využitie v automobilovom priemysle, alebo v energetických úložiskách.
Po skončení „druhého životného cyklu” sa Toyota snaží recyklovať použité batérie udržateľným spôsobom a materiál využiť na výrobu nových batérií. Stratégia Battery 3R zahŕňa redukciu, recykláciu a opätovné použitie použitých batérií v spolupráci s partnermi v celosvetovom meradle.
Automobilka bude presadzovať stratégiu Battery 3R v piatich regiónoch: Japonsko, USA, Európa, Čína a Ázia. Úsilie Toyoty má za cieľ maximalizovať zber a detoxikáciu použitých batérií na celom svete tým, že pre ne nájde nové využitie.
Súčasťou stratégie Battery 3R je aj vývoj batérií novej generácie s vyššou energetickou hustotou a lepšou účinnosťou. Prinesú tak elektromobily s dlhším dojazdom a skráteným časom nabíjania. Po roku 2026 budú elektromobily Toyota používať vysokovýkonné bipolárne Li-ion batérie s niklovou katódou. BEV s takouto batériou bude mať údajne dojazd približne 1 100 km a z 10% na 80% sa nabije približne za 20 minút. Pre takýto dojazd však bude musieť mať batéria pomerne vysokú kapacitu, preto takéto rýchlonabíjanie bude možné iba na nabíjačkách s vysokým výkonom. Tie našťastie v poslednom čase rýchlo pribúdajú.
Toyota tiež intenzívne pracuje na batériách s pevným elektrolytom (SSB), ktoré by sa mohli objaviť v jej automobiloch v rokoch 2027-2028. Táto technológia batérií má umožniť dojazd až 1 200 km a dobu rýchleho nabíjania iba 10 minút.
Zároveň Toyota pracuje s partnermi na riešeniach pre lepšie využitie surovín a dosiahnutie uhlíkovej neutrality. Spoločnosť Redwood Materials pomáha vytvárať uzavretý ekosystém batérií pre elektrifikované vozidlá získavaním a opätovným použitím alebo recykláciou batérií z hybridov Toyota.
V spolupráci s energetickou spoločnosťou JERA bol vybudovaný prvý viacúrovňový zásobník energie Sweep Energy Storage z použitých batérií získaných z elektromobilov a hybridov. Spolu s Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO) Toyota buduje stacionárne úložisko energie s kapacitou 3 MWh. Zariadenie, pozostávajúce z batérií získaných z hybridných a elektrických vozidiel Toyota, sa používa na skladovanie energie z obnoviteľných zdrojov a premenu jednosmerného prúdu na striedavý pre využitie v rozvodnej sieti.
Aktivity Toyoty v rámci stratégie Battery 3R ukazujú, že masový nástup elektromobility nemusí byť žiadnou ekologickou katastrofou, ako sa obávajú jej kritici.