Reklama

Toyota RAV4 GR Sport prináša novú vlnu emócií

Marek Šimunek

Toyota RAV4 prešla od svojho uvedenia na trh v roku 1994 poriadne dlhú cestu a stala sa jedným z najpredávanejších SUV na svete. Teraz po vzore ostatných modelov značky prichádza aj vo verzii GR Sport.

Budúci majitelia nového modelu Toyota RAV4 GR Sport sa tak môžu tešiť najmä na novú vlnu emócií vďaka špeciálnym prvkom výbavy, ale užijú asi aj o niečo prudšie prejazdy zákrut vzhľadom na upravený podvozok.

Označenie GR v prípade Toyoty znamená, že v danom kúsku sa nejakým spôsobom prejavili úspechy pretekárskeho tímu GAZOO Racing. Toyota RAV4 tak prichádza s balíkom GR Sport potom, ako automobilka predstavila svoje ostatné modely s rovnakým prívlastkom. Nečakajte však zvýšený výkon, alebo „brutálnejší“ zvuk, RAV4 GR Sport nezabúda na to, že je v prvom rade praktickým autom.

Obsah pokračuje pod reklamou
98 %
Prívlastok GR Sport prináša balík výbavy, ktorý vám umožní odlíšiť sa a donúti vás obzrieť sa za svojou „Ravkou“ potom, ako zaparkujete na parkovisku.

Výhody

  • prepracovaný systém hybridného pohonu
  • moderné asistenčné systémy
  • vzhľadom na rozmery vynikajúca spotreba

Nevýhody

  • typický prejav prevodovky
  • príliš veľké zobrazenie multimediálneho systému
  • slabšie možnosti zobrazenia údajov o jazde

A praktickosťou v jeho prípade myslím najmä to, že ponúka za tie roky preverený a naozaj vyladený systém hybridného pohonu, ktorý sa podpisuje na reálnom znížení spotreby paliva a hlavne systém pohonu, ktorý používatelia a majitelia hybridných modelov Toyota tak milujú. K pohonu samotnému sa však ešte vrátime.

Aká je teda odpoveď na otázku, čo prívlastok GR Sport v prípade modelu Toyota RAV4 predstavuje? Pomerne jednoduchá. Je to balík výbavy, ktorý vám umožní odlíšiť sa a donúti vás obzrieť sa za svojou „Ravkou“ potom, ako zaparkujete na parkovisku. Patrí sem napríklad výrazná červená farba, ktorá je kombinovaná s efektnými čiernymi lesklými prvkami.

Na prednej maske si tak všimnete nielen malé logo GR Sport, ale najmä množstvo čiernych lesklých prvkov, ako sú napríklad masívne obruby hmlových svetiel, alebo tmavosivý spojler. Pri bočnom pohľade rovnako nechýbajú lesklé čierne lemovania blatníkov a špeciálnu pozornosť si zaslúžia nové 19“ zliatinové disky s lesklou čiernou úpravou.

Kontrastným prvkom k červenej je aj čierna strecha a samozrejme označenie GR Sport nemôže chýbať ani na dverách batožinového priestoru. Spočítané a podčiarknuté, GR Sport v prípade exteriéru Toyoty RAV4 znamená najmä balík prvkov, ktoré odlišujú túto výbavu od iných a prinášajú viac emócií a športovosti.

Pozrite si

Vyskúšali sme Toyota RAV4 Adventure. Hybrid určený pre dobrodruhov

Samozrejme drobné zmeny nájdete aj v interiéri. Hneď potom, ako nasadnete si všimnete športovejšie tvarované sedadlá, ktoré kombinujú alcantaru a syntetickú kožu. Musím uznať, že sa naozaj podarili a sedí sa v nich dobre a ponúkajú aj vynikajúce bočné vedenie. Jedine k dĺžke sedáku by som mal drobné výhrady. Chýbala mi totiž možnosť nastavenia jeho dĺžky. Chýbať samozrejme nemôže ani prešívané logo GR na opierkach hlavy, ktoré si svoje miesto našlo aj na volante.

Keďže sa jedná o modelový rad roku 2023, tak pred vodičom nájdete veľký 12,3“ združený prístroj, ktorý ponúka bohaté možnosti nastavenia a prispôsobenia. Je teda len na vás, či preferujete kruhové zobrazenie merača výkonu a rýchlomera, alebo sa necháte zviesť jeho digitálnou verziou. Nájdete však na ňom všetky potrebné informácie o asistenčných systémoch a stave vozidla.

Jediné, čo musím vytknúť je zobrazenie spotreby. Toyota už štandardne svoju spotrebu za poslednú cestu nuluje okamžite po vypnutí motora. Takže napríklad ak chcete vedieť, aká bola priemerná spotreba počas cesty na dovolenku, budete nútení si ju zapisovať, alebo jednoducho nevypnúť motor. Dlhodobý priemer nájdete len na multimediálnom systéme. Je to však drobnosť, ktorú si možno ani nevšimnete.

Keď už som pri multimediálnom systéme, ten sa v modelovom roku 2023 tiež dočkal aktualizácie. Ponúka úplne nové grafické prostredie a bohaté funkcie, ako je napríklad bezdrôtové pripojenie prostredníctvom Apple CarPlay. Reakcie sú rýchle a samotný systém ponúka všetko, čo budete potrebovať, vrátane navigácie.

Obsah pokračuje pod reklamou

Mierne ma mrzelo akurát pocitové natočenie displeja viac k spolujazdcovi, ale ako som si počas testu overil, je to viac o zvyku a postupne ako budete s novou Toyotou RAV4 zdolávať kilometre, si na jeho polohu zvyknete stále viac a viac. Privítal by som aj možnosť zmeny veľkosti zobrazenia, keďže ikony na multimediálnom systéme a to aj pri použití Apple CarPlay pôsobia zbytočne veľkým dojmom. Samozrejme vďaka tomu sa do nich počas jazdy lepšie trafíte.

Potešilo ma, že Toyota RAV4 aj napriek modernizácii zachováva štandardné ovládanie klimatizácie prostredníctvom tlačidiel, ktoré rovnako nájdete aj na volante. Dotykové plochy pôsobia síce efektne, ale v komforte ovládania nepridávajú. Už doslova retro pôsobí ovládanie vyhrievania sedadiel, ktoré sa zapína prostredníctvom dvojice prepínačov.

Čo sa pohonu týka, tu Toyota RAV4 GR Sports síce nepridáva okrem tuhšieho nastavenia tlmičov nič navyše. Na druhú stranu to je aj dobre. Rav4 totiž nie je a ani nikdy nemala byť autom na rezanie zákrut. Budúci majitelia sa však budú tešiť z rokmi preverenej hybridnej technológie, ktorá v prípade testovaného modelu spočívala v kombinácii atmosferického benzínového motoru s objemom 2,5 litra a elektromotora.

Samozrejme vďaka prevodovke s variátorom nechýba známy „vysávačový efekt“ počas prudkého zrýchlenia, kedy po zošliapnutí pedála akcelerátora náhle stúpnu otáčky, až následne začne auto akcelerovať. Je to však len otázka zvyku a pri plynulej a komfortnej jazde sa s týmto javom ani nestretnete.

Navyše vďaka známemu hybridnému pohonu je možné s Toyotou RAV4 GR Sport dosahovať naozaj zaujímavé spotreby. Nie je problém pri presunoch v meste podliezť hranicu 4 litrov na 100 km, alebo pri pri plynulej jazde mimo mesto oscilovať niekde medzi piatimi a šiestimi litrami. Navyše RAV4 ponúka 55 litrovú nádrž na palivo, čo pri priemernej spotrebe znamená, že na čerpacej stanici sa stavíte až niekedy po absolvovaní 800 až 900 kilometrov.

Pozrite si

Nová Toyota Prius Plug-in Hybrid je najkrajšia v histórii! Videli sme ju

Podobne ako pri iných hybridných modeloch značky sa aj v prípade Toyoty RAV4 GR Sport môžete tešiť na bohatú technologickú výbavu, ktorá spočíva nielen v priehrští asistenčných systémov, ale aj komfortných prvkov. Za spomenutie určite stojí systém adaptívneho tempomatu, ktorý je spojený so systémom aktívneho vedenia v jazdných pruhoch, či systém detekcie prekážky za vozidlom, ktorý oceníte pri cúvaní z úzkeho parkovacieho miesta.

Toyota si zaslúži pochvalu aj za nový systém 360° zobrazenia okolia vozidla. Prepracované kamery ponúkajú obraz, ktorý oceníte nielen pri parkovaní, ale aj počas výletov mimo spevnenú vozovku. Automobilka všetky tieto systémy združuje do jedného, ktorý nesie názov Toyota T-MATE a okrem spomínaných obsahuje aj prednárazový systém. Ten je schopný detekovať prekážky a zabrániť, alebo aspoň minimalizovať dôsledky prípadného stretu.

Ani po komfortnej stránke sa budúci majitelia modelu nebudú stažovať. Okrem štandardných prvkov výbavy potešia napríklad elektricky nastaviteľné sedadlá vpredu, pričom to vodičove disponuje aj pamäťou, alebo bezkľúčové otváranie. V prípade batožinového priestoru môžete na otvorenie využiť aj známe nakopnutie, čo sa hodí najmä, ak máte plné ruky. Poteší aj digitálne spätné zrkadlo, ktoré využijete v prípade plne naloženého batožinového priestoru. Po aktivácii uvidíte v zrkadle obraz zadnej parkovacej kamery.

Toyota RAV4 GR Sport teda ponúka všetko to, čo majitelia hybridných modelov tejto japonskej značky milujú a pridáva navyše niekoľko drobných prvkov, vďaka ktorým pôsobí tento model dynamickejšie a budete sa za ním s radosťou obzerať. Navyše pritom nezabúda na to, že hybridný pohon je najmä o tom, aby ste v konečnom dôsledku šetrili palivo a to sa RAV4 darí aj vo výbave GR Sport.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.