Reklama

Nová Toyota Prius Plug-in Hybrid je najkrajšia v histórii! Videli sme ju

Roman Calík

Najnovšia 5. generácia modelu Toyota Prius prichádza po štvrťstoročí a s pôvodnými modelmi nemá nič spoločné, teda najmä čo sa týka dizajnu.

Narovinu treba povedať, že zatiaľ čo predchádzajúce generácie boli síce revolučnými automobilmi, krásou neoplývali. Teraz sa všetko zmenilo a nová Toyota Prius Plug-in Hybrid rozhodne púta pozornosť.

Písal sa rok 1997 a na svet prišla prvá generácia modelu Toyota Prius. Výnimočná bola najmä vďaka svojmu hybridnému pohonu, ktorý odštartoval éru úsporných a vysokoefektívnych automobilov výrobcu. V našich končinách sme o batériách v automobiloch takmer nechýrovali, rovnako farebné displeje v centrálnej časti palubnej dosky boli skôr ukážkou zo sci-fi filmu. Na predstavení najnovšej generácie Priusu sme si pripomenuli aj tento úplne prvý model.

Obsah pokračuje pod reklamou

Úspech modelu Prius vyústil do 5,8 milióna predaných kusov, aj keď treba uznať, že na najväčšie predaje mala vplyv práve 2. a 3. generácia modelu. Tá štvrtá akoby potrebovala niečo naviac, čo prichádza až teraz – svieži moderný vzhľad a poriadnu Plug-in Hybridnú motorizáciu. Pre Európu sa totiž novinka v hybridnej verzii ponúkať nebude, budú tu jazdiť len plug-in hybridy. Ich predaj rastie, aj keď na slovensku máme v C-segmente len približne 4 % PHEV (plug-in hybrid) modelov. Prius bol, je a bude ikona. Keď sme videli najnovšiu generáciu nemáme obavu, že toto auto sa v ponuke výrobcu stratí. Tak ako ho neprehliadnete na cestách, budete nad ním určite uvažovať, ak si budete kupovať nové auto…aj kvôli novinke Kinto (ale o tom neskôr).

Ak sa vám nová Toyota Prius Plug-in Hybrid páči na fotografiách, možno i preto, že vyzerá akoby práve prišla z blízkej budúcnosti, bude sa vám páčiť aj naživo. A pravdepodobne ešte viac. Treba uznať, že Toyote sa podaril doslova husársky kúsok, keď legendu často označovanú aj ako škaredé káčatko, premenila na dizajnérsky skvost, za ktorým sa otočíte. Po novom prichádza so siluetou športového kupé, čomu napomáha výrazné zníženie A-stĺpika a posunutie hornej časti strechy dozadu, ale aj efektne zapustené kľučky zadných dverí do oblasti okien. Sú pritom elektronické.

Aerodynamický dizajn pomáha aj samotnej technológii pohonu, kde Prius s nie veľkou batériou, o veľkosti 13,6 kWh, umiestnenou pod zadnými sedadlami môže prejsť podľa výrobcu v meste aj viac ako 86 kilometrov. Sami sme zvedaví na reálne skúsenosti, dokonca máme od importéra výzvu, či dokážeme s novinkou prejsť v čisto elektrickom režime 100 km. Prijímame!

Ak by vás to zaujímalo, tak nový model je o 46 mm kratší ako 4. generácia, napriek tomu má o 50 mm väčší rázvor. Celkova dĺžka modelu však nie je malá, má 4 599 mm. Zaujímavé je i to, že napriek väčšej batérii (a to až o 50 %) je batožinový priestor väčší o 33 litrov. Aktuálne má presne 284 litrov. Ak sa vám to nezdá veľa, budete prekvapení z jeho využiteľnosti. Páči sa nám, že má pravidelný tvar a v praxi doň zmestíte viac cestovných kufrov (2x veľké cestovné kufre + 2x kufre o veľkosti príručnej batožiny), ako do modelov s objemom cez 300 litrov. Ako? Mágia…ale nie, správne navrhnutý priestor.

Pozrite si

Z larvy na motýľa. Nový Prius je krajší a výkonnejší ako kedykoľvek predtým

Obrovskú pochvalu si Toyota zaslúži za možnosť získať solárnu strechu už ako súčasť výbavy Executive. Načo je to dobré? Podľa výrobcu vďaka fotovoltaickým panelom na streche získate dodatočných 8,7 km/denne. Výhodou je, že sa nabíja priamo hlavná trakčná batéria. Teoreticky auto v priemere každých 10 dní nabije batériu naplno. Dobrou správou je, že nová solárna strecha je o 25 % ľahšia, ako príplatková z predchádzajúcej generácie.

Nám sa páčia aj predné svetlomety, ktoré dodávajú Priusu osobitný charakter. V najvyššej výbave ich môžete mať ako BI-LED s AHS, teda s automatickými stretávacími a diaľkovými svetlami. Zadné svetlá vedia svietiť po celej šírke, ale pozor! Len v prípade, že si zvolíte výbavu Prestige alebo Executive.

Motorizácia je z nášho pohľadu veľmi zaujímavá. Ako sme už spomínali, ide o Plug-in Hybrid, kde máte k dispozícii spoločný systémový výkon 164 kW/223 koní. To znamená zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 6,7 sekundy. Je to hothatch, alebo nie je to hothatch? Posúďte sami.

Obsah pokračuje pod reklamou

Ak vás zaujímajú podrobnejšie parametre, tak ide o kombináciu spaľovacieho motora s výkonom 112 kW (152 koní) a nového elektromotora s výkonom 120 kW (163 koní). Prevodovkou je e-CVT. EV dojazd by mal byť podľa výrobcu 72 km (v cenníku je uvádzaný 71-86 km), pričom v meste by ste mali dosiahnuť 86+ km (v cenníku je uvádzaných 98-110 km). Dobré je, že máte k dispozícii aj nový režim Custom, kde si pre jazdu, riadenie či klimatizáciu môžete zvoliť váš obľúbený spôsob správania sa automobilu. Mimochodom, s týmto autom by ste vraj mali dokázať v hybridnom režime jazdiť v priemere za 4 l/100 km. Ak to tak bude v praxi, pôjde o jeden z najefektívnejších hybrid na trhu!

Na prvý pohľad nás zamrzela správa, že maximálne viete batériu v novom Priuse nabíjať vďaka palubnej nabíjačke len výkonom 3,3 kW. Kým taký Mercedes ponúkne už 11 kW nabíjanie pre plug-in hybridné modely, štandardom na trhu je skôr 7,4 kW nabíjanie…Toyota prichádza s 3,3 kW nabíjaním. Hmm. Plnú batériu tak máte pri AC nabíjaní z Wallboxu za 4 hodiny, čo je len o 2 hodiny menej ako pri nabíjaní zo štandardnej zásuvky.

Za nás ide o obrovské mínus, aj keď vysvetlenie zástupcov Toyoty k voľbe maximálneho výkonu nabíjania 3,3 kW je vcelku pochopiteľné. Toyote ide o dlhú životnosť batérie, umožňuje totiž predĺženie záruky na akumulátor na 10 rokov. Navyše vraj z prieskumov vychádza, že až 90 % vodičov v Európe nenajazdí denne viac ako 70 km! Tým pádom by im aj pomalšie nabitie na Wallboxe počas noci malo stačiť na denné rutinné nabíjanie. Čo si o tom myslíte vy? Jednu fajnôstku však Prius ponúkne, môžete si totiž dokúpiť nový 3-fázový, 32A nabíjací kábel Menekes, ktorý je s funkciou memory shape. Tento 5-metrový kábel sa totiž dokáže zvinúť sám tak, aby mal ideálny tvar. Určite vyskúšame. Mimochodom na úvod bude ako bonus zadarmo. Pozitívne je, že nechýba ani tepelné čerpadlo.

Interiér vám tak trochu bude známy. Po vzore modelu bZ4X prichádza s veľkým 7-palcovým digitálnym prístrojovým displejom pred vami, ktorý je v polohe kde ideálne nahrádza aj head-up displej. Štandardom ale bude 12,3-palcový multimediálny systém Toyota Smart Connect aj so zabudovanou navigáciou. Poteší tiež Podpora Apple CarPlay, žiaľ Android Auto opäť len cez kábel.

Systém vám bude známy už z najnovších modelov Lexus a Toyota. Za nás máme asi najväčšiu výhradu, že mu chýba akási hlavná obrazovka s možnosťou zobrazenia viacerých informácií naraz a celkovo je tu malé využívanie plochy displeja pri jednotlivých operáciách.

Zaujal nás však nový systém prediktívnej elektrickej jazdy. Totiž Toyota spoznáva trasy, kadiaľ chodíte a učí sa s cieľom čo najlepšie a najefektívnejšie využívať jednotlivé režimy jazdy. Prestavte si to tak, že ak cestujete do práce a na svojej trase máte aj diaľnicu, systém automaticky zhodnotí, či nie je lepšie na diaľnici využiť hybridný režim namiesto EV režimu, keďže mimo diaľnice v EV režime zájdete ďalej. Príde nám to ako dobrý nápad, otázkou je, do akej miery bude systém inteligentný a skutočne využije pohon na maximálnu efektívnosť jazdy.

Teší nás, že konečne Toyota ukázala aj ambientné podsvietenie. Dokonca s prepojením na Toyota Safety Sense (3. generácie), takže ak vám niečo hrozí, tak vidíte aj ambientné podsvietenie blikať červenou farbou! Celkovo v oblasti bezpečnosti je Prius vynikajúci, môžete sa spoľahnúť na všetky aktuálne dostupné asistenčné systémy Toyota T-Mate a dokonca systém upozornenia na zabudnuté predmety na zadných sedadlách funguje už aj s aplikáciou MyT. Jednoducho auto vás cez notifikáciu upozorní priamo na displeji vášho smartfónu, či ste si vzadu niečo nezabudli. Skvelé! Takto si predstavujeme posúvanie bezpečnosti v autách.

Ak ste čakali, že vám prezradíme aj cenu novinky, máme ju. Toyota Prius Plug-in Hybrid u nás začína na cene 44 990 € vo výbave Comfort. Prestige je za príplatok 2 000 eur a najvyššia výbava so solárnou strechou a množstvom ďalších technológií vás výjde na 52 290 €.

Toyota Prius však na Slovensko prinesie aj Kinto! Ide o možnosť získať automobil s tzv. Kinto one splátkami v štýle operatívneho lízingu priamo od Toyoty. Na presné informácie si ešte musíme počkať, ale už dnes vieme, že Prius by ste si mohli užívať od 499 eur bez DPH/mesačne pri 36 mesačnom kontrakte s nájazdom 45 000 km.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.