- #E-mobilita
- 4 min.
- 7.9.2023
Toyota predstavila vodíkový Hilux. Karty elektromobility zatiaľ nezamieša
Toyota patrí vďaka svojmu vodíkovému modelu Mirai k priekopníkom elektromobilov poháňaných elektrinou z palivových článkov. Minulý rok v decembri predstavila elektrický Hilux Revo BEV Concept bez odhalenia podrobností, ale už vtedy naznačila, že batériové elektrické vozidlá (BEV) nie sú jedinou cestou k uhlíkovej neutralite. Dôkazom je aj predstavenie prototypu nového vodíkového vozidla Hilux.
Projekt sa začal ako štúdia uskutočniteľnosti začiatkom roku 2022 a do júna 2023 sa zrodil prvý prototyp. Prototyp vodíkového pick-upu Toyota Hilux s palivovými článkami sa montoval v závode Burnaston v Derby v Anglicku. Cieľom tejto iniciatívy, podporovanej vládou Spojeného kráľovstva a v spolupráci s konzorciom firiem, je vytvoriť do konca roka 10 takýchto vozidiel. Ak ste sa tešili na novú inváziu vodíkových áut, tak tá sa zatiaľ nekoná.
Toyota bude na desiatke prototypov vykonávať prísne testy zamerané na bezpečnosť, funkčnosť a odolnosť. Vodíková verzia Hilux, ktorá zdedila technológiu od svojho súrodenca, Toyoty Mirai, dosiahne s plnými nádržami vodíka dojazd 600 kilometrov.
Nie je to žiadna sláva, pretože tradičná verzia s naftovým motorom dokáže najazdiť na jedno tankovanie takmer dvojnásobok, ale Toyota tvrdí, že je to viac, ako zvládne batériová verzia. Význam nového modelu však nespočíva v dojazde, ale najmä v demonštrácii toho, že vodíkové palivo môže byť odolnou a spoľahlivou alternatívou.
Nové hnacie ústrojenstvo využíva základné prvky z elektrického sedanu s vodíkovými palivovými článkami Toyota Mirai. Táto technológia preukázala za takmer 10 rokov komerčnej výroby svoju kvalitu. Palivový článok neprodukuje pri svojej činnosti žiadne iné výfukové emisie ako čistú vodu. To, čo odlišuje tento model od ostatných, je strategické umiestnenie jeho troch vysokotlakových vodíkových nádrží medzi lištami rámu.
Batéria sa nachádza v zadnom nákladovom priestore, čím sa predchádza strate priestoru v kabíne. Zvyšok pohonného systému s palivovými článkami je umiestnený pod kapotou v priestore, ktorý je bežne vyhradený pre spaľovacie motory.
Projekt vodíkového pick-upu Hilux prichádza v rámci ďalších výskumov spoločnosti Toyota v oblasti technológie palivových článkov. Vyjadruje tiež presvedčenie Toyoty, že cesta k ekologickejšej budúcnosti nie je jednosmerná a vodík bude mať svoje pevné miesto popri batériových elektromobiloch. Niektoré automobilky, v prvej rade Tesla, však považujú vodíkové (aj akékoľvek iné) palivové články za slepú uličku.
Minimálne v osobných autách nedáva tento druh pohonu veľký zmysel, bez ohľadu na ceny paliva a „špinavý“ pôvod väčšiny dnes dostupného vodíka. Tým hlavným dôvodom je energetická neefektívnosť pri viacnásobnej konverzii energie, ktorá zanecháva veľkú uhlíkovú stopu. A to aj pri „zelenom“ vodíku.
Napriek tomu Toyota vo vodíkových pohonoch osobných automobilov vidí perspektívu. Ak sa prototypy Hilux v testoch osvedčia, do sériovej výroby by sa mohol tento model dostať v druhej polovici desaťročia. Okrem toho automobilka naznačila projekt ľahkého pickupu s palivovými článkami v spolupráci s Isuzu a Hino a nechala otvorené dvere aj pre možný Land Cruiser s vodíkovým pohonom.