Google je všeobecne vnímaný ako kreatívna spoločnosť, ktorá stojí za mnohými skvelými nápadmi, produktmi a službami. V mnohých ohľadoch to nepochybne platí, no keď sa pozrieme na jeho najväčšie úspechy, ukazuje sa, že Google má možno ešte lepší cit pre výber správnych akvizícií.
Vybrali sme tri produkty, ktoré pôvodne nevznikli v Google, no možno práve vďaka ich odkúpeniu týmto gigantom dokázali napokon zmeniť svet nielen v oblasti technológií.
Android
Dnes najrozšírenejší mobilný operačný systém, ktorý si neodlučiteľne spájame s Google, pôvodne vznikol ako projekt spoločnosti Android Inc. v októbri 2003 v Palo Alto v Kalifornii. Založili ho Andy Rubin a Chris White, ku ktorým sa neskôr pridali Rich Miner a Nick Sears. Ich pôvodnou myšlienkou bolo vytvorenie operačného systému pre digitálne fotoaparáty s názvom FotoFrame. S týmto nápadom však nedokázali získať žiadnych investorov, preto sa už pod tlakom finančných problémov rozhodli zariskovať a pustiť sa do konkurenčného boja na poli mobilných operačných systémov.
V tom čase trhu kraľovali najmä systémy Symbian a Microsoft Windows Mobile, ktoré využívali aj vtedajší výrobcovia ako sú Samsung či HTC, ktorých Rubin oslovil s ponukou na spoluprácu. V tom istom čase sa však na mobilný trh chystal vstúpiť aj Google a tomu prišiel Android Inc. práve do rany. Akvizíciu uzatvorili v júli 2005 za približne 50 miliónov dolárov a zvyšok je už dnes história. Operačný systém Android využívajú viac ako tri miliardy používateľov a v porovnaní s ostatnými operačnými systémami mu patrí bezkonkurenčný 46 % trhový podiel.
Mapy Google
Základy Google Maps vznikli v roku 2003 v austrálskej firme Where 2 Technologies, ktorú založili bratia Lars a Jens Eilstrup Rasmussen spolu s tímom kolegov. Pôvodne išlo o aplikáciu, ktorú si používatelia mali sťahovať do počítača, čo však nebolo už ani v tom čase veľmi praktické. Tím preto neskôr aplikáciu prepracoval tak, aby fungovala priamo cez webový prehliadač a bola to práve táto verzia, ktorú v roku 2004 oslovil Google. Vedenie spoločnosti, ohromené webovou mapovou službou, sa rozhodlo Where 2 Technologies odkúpiť spoločne s celým vývojárskym tímom.
Google v tom istom období zároveň odkúpil aj spoločnosť ZipDash, poskytovateľa dát o premávke v reálnom čase a spoločnosť Keyhole, ktorá sa špecializovala na vizualizáciu geodát, na základe čoho vznikla služba (pôvodne taktiež program) Google Earth. Všetky tieto technológie sa spojili a v roku 2005 Google predstavil verejnosti to, čo dnes poznáme ako Mapy Google, službu, bez ktorej si mnohí už dnes nevedia predstaviť cestovanie po svete, ale ani každodenné dochádzanie.
YouTube
Na rozdiel od Androidu a Máp je externý pôvod YouTube o niečo známejší a to aj napriek tomu, že Google túto platformu odkúpil už v pomerne skorom štádiu jej existencie. YouTube založili v roku 2005 Steve Chen, Chad Hurley a Jawed Karim, ktorí sa inšpirovali problémami so zdieľaním videí na internete. Pôvodne uvažovali o vytvorení video zoznamky, no rýchlo pochopili, že väčší potenciál má univerzálna platforma na nahrávanie a sledovanie akéhokoľvek obsahu. Jednoduchosť používania a rastúca popularita virálnych videí umožnili, aby si stránka rýchlo získala veľké množstvo používateľov.
Prvé video nahrané na platformu YouTube ako ju poznáme dnes. Pred pár dňami ubehlo presne 20 rokov od jeho nahratia.
Bolo to napokon len o rok neskôr, čo platformu odkúpil Google za 1,65 miliardy dolárov v akciách. Aj keď šlo už vtedy o veľkú sumu, investícia sa ukázala ako kľúčová. Vďaka nej si Google zabezpečil strategickú pozíciu v oblasti online videa a reklamy. Na pôvodne bezplatnú platformu časom Google nabalil systém prehrávania reklám, prémiové predplatné, funkciu odberov, požičiavania filmov, hudobnú streamovaciu službu i platformu pre zdieľanie vertikálnych videí v rámci konkurenčného boja s modernými sociálnymi sieťami.
Tieto tri akvizície ukazujú, že niekedy je schopnosť rozpoznať potenciál v rozbiehajúcich sa projektoch rovnako dôležitá, ak nie dôležitejšia, než samotná schopnosť vytvárať nové produkty. Popri týchto troch projektoch by si zaslúžili zmienku aj ďalšie akvizície, ktoré významne ovplyvnili smerovanie Googlu. Príkladom toho je napríklad odkúpenie spoločnosti DoubleClick, vďaka ktorej sa stal z Google gigant v digitálnom marketingu, akvizícia Waze, ktorá obohatila Mapy o živé dopravné dáta a komunitné prvky, či kúpa DeepMind, ktorá odštartovala novú éru umelej inteligencie v rámci celej skupiny Alphabet.
Pri všetkých týchto projektoch by sa mohlo zdať, že všetkého, čoho sa Google, dotkne, sa premení na zlato, no realita je už tradične o niečo zložitejšia. Spoločnosť za sebou nechala aj množstvo projektov, ktoré ukončila – či už išlo o vlastné nápady alebo získané technológie. Dôkazom je aj legendárny zoznam na stránke killedbygoogle.com, ktorý mapuje desiatky ukončených služieb a produktov. Možno aj v tom však spočíva skutočný talent – vedieť rozpoznať nielen to, čo má potenciál rásť, ale aj to, čo je lepšie včas ukončiť, aby dostali priestor projekty so skutočným významom.