Legendárna a ikonická T1 je doslova unikát, ktorý sa nachádza skôr v garážach zberateľov. Volkswagen sa chytil jedinečnej príležitosti a rozhodol sa priniesť novú generáciu, v modernom prevedení a s moderným a čistým pohonom. Volkswagen ID.BUZZ zaplavil titulky už pri prvých zmienkach, pričom do produkcie sa dostal v takmer rovnako štýlovom prevedení. Odvážny, ale veľmi príjemný dizajn koncernu vyšiel na jednotku, no ako je na tom ako celok?
To bola otázka, ktorú som si prirodzene kládol aj ja, no musím povedať, že dlhý čas som sa pozastavoval práve nad dizajnom, ktorý na živo vyzerá ešte lepšie ako na fotkách. Skrátka jedinečný vzhľad ako z animovanej rozprávky nepútal len môj záujem, ale aj okolia. Nuž, ľudia sa za autom otáčali, či už v autách alebo na chodníkoch. Keď som po tretíkrát išiel k autu a niekto si ho obzeral zblízka, povedal som si, že toto nebude náhoda.
Výhody
- Výnimočný dizajn kombinujúci klasiku v modernom štýle
- Dobré jazdné vlastnosti, odhlučnenie a komfort
- Výborný vnútorný priestor, postačí aj pre päťčlennú rodinu
- Rýchle nabíjanie s výkonom v špičke vyšším ako 175 kW
- Prekvapivo nízka spotreba = dobrý dojazd
Nevýhody
- Cena, ktorá môže byť prekážkou
Pomyselnú pečiatku dobrej práci dizajnérom vo Volkswagen dávali aj samotní ľudia, nakoľko každý, koho som počas týždňa stretol, tvrdil, že vyzerá úžasne. Úprimne, nečudujem sa, navyše ID.BUZZ nie je len o pútavom vzhľade, ale aj o funkčnosti, praktickosti a až prekvapivo dobrej využiteľnosti. Pre mňa určite ide o jedno z najväčších prekvapení za tento rok v rámci testovaných vozidiel.
Kde ID.BUZZ púta najväčšiu pozornosť je práve predná strana. Citeľná inšpirácia v pôvodnej T1 je pretavená do súčasného pera dizajnérov v rámci modelov ID. Ak máte radi klasiku, na prvý pohľad identifikujete klasickú T1, avšak ak máte prehľad v ponuke čisto elektrických modelov koncernu Volkswagen, typické znaky ID. sú rovnako výrazné.
Karoséria sa opticky rozdeľuje na dve časti – ide o špeciálny dvojfarebný typ lakovania „Biela Candy / Žltá Pomelo“. Strecha sfarbená v našom prípade do bielej prechádza až pod líniu okien a ukončuje sa práve v prednej maske. Tá je prirodzene čistá bez rušivých prvkov – výrazne vystupuje len veľké logo Volkswagen a už spomínané typické prvky modelov ID. – výrazné Matrix LED svetlá ID.Light, ktoré sú prepojené štýlovým LED pásom.
Výrazný žltý lak v špecifickom odtieni je veľmi príjemnou kombináciou, asi najkrajšou, v ktorej môžete ID.BUZZ zakúpiť. Typicky, dizajn je subjektívny, takže výber by bol v každom prípade na vás. Nárazník už dostal dizajnové otvory pre chladenie, ale aj radar, ktorý je umiestnený pod EČV. Nad ňou sa zase nachádza kamera, ktorá zlepšuje prehľad okolo auta za každej situácie.
Pri pohľade z boku nepôsobí ID.BUZZ až tak robustne – predsa len, na dĺžku má 4,71 metra, na šírku 1,98 metra a na výšku 1,92 metra. Stretol som sa preto aj s obavami o vnútornom priestore, ktoré ale nie sú vôbec oprávnené. Z boku je veľmi pekný pohľad na čisté línie a hlavne na dizajnovú bodku, ktorou sú rovnako rozprávkové 20 palcové retro kolesá.
Pohľad zozadu opäť drží líniu rozprávkového dizajnu s výraznými a prepojenými svetlami. Z praktického hľadiska ma však mierne zamrzela nemožnosť otvoriť zadné okno samostatne, čo sa hodí, ak je kufor naplnený. Volkswagen ID.BUZZ je momentálne dostupný v päť miestnej verzii, takže je k dispozícii skutočne veľký batožinový priestor. Dôkazom je aj vybavenie kufrového priestoru, kde nájdete napríklad aj držiaky na vodu. Okrem toho je tu ale aj 12 V zásuvka, ktorá sa vám určite hodí.
V štandardnom rozložení je tu využiteľných 1 121 litrov, po zložení druhého radu sedadiel je to až 2 123 litrov. Predný kufor tu nenájdete, no napriek tomu je batožinového priestoru naozaj dostatok. Plnohodnotná päť členná rodina nebude mať problém ani s cestou na dovolenku. V interiéri sa nachádza päť plnohodnotných miest s kvalitnými sedačkami, ktoré kombinujú látku s elegantným prešívaním a vo farbe, ktorá kopíruje obloženie interiéru a exteriér, no taktiež kožu v bielej farbe.
Otváranie zadných dverí je motorizované (za príplatok), pre zatváranie sú vzadu k dispozícii tlačidlá. Krajné sedačky majú k dispozícii isofix, stredné je bohužiaľ bez neho. Priestoru na nohy je tu na rozdávanie, rozhodne nebude problém ani dlhá cesta. Predné sedadlá sú plne elektronicky ovládateľné, s pamäťou a nastaviteľnou opierkou nôh. Nechýba masáž, ktorá je síce len vo forme nafukovacích opierok chrbta, no pri dlhšej ceste je to aj tak príjemný bonus.
Potešia plnohodnotné lakťové opierky z oboch strán. Veľkou výhodou je celkovo vzdušný interiér, takže si veľmi ľahko viete nájsť komfortnú polohu, prípadne ju aj obmieňať. Stredový tunel je možné veľmi jednoducho vybrať, ak by ste ho nepotrebovali, no inak ide o praktický doplnok na odloženie rôznych drobností. Odkladacích priestorov je tu naozaj veľa – pred spolujazdcom je veľký priestor, vo dverách, pod displejom sa nachádza držiak na poháre, za volantom na telefón, v zadnej časti sú vyklápacie stolíky.
Výduchy klimatizácie sú v dizajnovej lište pod palubnou doskou, v A-stĺpikoch pri dverách a v strede pod displejom. Vzadu nie sú žiadne, a tak v lete istý čas potrvá, kým sa interiér vychladí aj pre pasažierov vzadu. Ak pustíte silnejšie klímu vpredu, pomôže to, ale zase vám to môže prekážať. Najlepšie je auto vychladiť alebo vykúriť ešte pred odjazdom s mobilnej aplikácie – následné udržiavanie teploty je už bez problémov.
Pozitívne musím hodnotiť aj celkové spracovanie interiéru. Veľmi sa mi páči farebná kombinácia, ktorá ladí s exteriérom a zároveň minimalistický prístup s elegantnými prvkami. Čistý dizajn, v ktorom síce prevažujú plasty, no vôbec mi to nevadilo. Volkswagen sa tu dosť odviazal s počtom USB konektorov – pod displejom, vzadu, vo dverách – všetko je už moderné USB-C. Technologicky je ID.BUZZ moderné auto s najnovším systémom od Volkswagen.
Bežná je preto podpora bezdrôtového Android Auto alebo Apple CarPlay, dobré audio a ďalšie drobnosti. Nová verzia softvéru je už odladená a zároveň obsahuje niektoré nové funkcie, ktoré ale už má aj veľká časť majiteľov starších ID.3 alebo ID.4. Auto pri nabíjaní zobrazuje nabíjací výkon priamo na displeji, stav percent je zase stále viditeľný na displeji za volantom. Navigáciu môžem pochváliť z hľadiska aktuálnosti nabíjacích bodov a aj samotnej funkcie navigovania.
K dispozícii má presné dáta o ceste, takže vás dokáže navigovať do konkrétneho pruhu, ak je to potrebné pre zmenu smeru jazdy. Navigácia tiež dokáže automaticky počítať zastávky na nabíjanie, ak sú nutné, a zároveň odhad percent v cieli na základe topológie trasy a rýchlostných limitov. Bohužiaľ, v tomto má navigácia slabiny, nakoľko odhad percent na dlhších trasách jej ušiel o pár percent. Ak ide o kratšie trasy, tam to zvládne približne s jedno percentnou odchýlkou.
Volant v ID.BUZZ je totožný ako v súčasných modeloch Volkswagen, a teda s dotykovými tlačidlami. Pár týždňov pred testom ID.BUZZ som sedel v Cupra Born, kde mi veľmi podobný volant mierne prekážal, tu som si však naň opäť po pár dňoch dokázal zvyknúť – je možné, že Volkswagen využíva mierne odlišný softvér s inak nastavenými parametrami pri ovládaní napríklad aj adaptívneho tempomatu.
V závislosti od výbavy máte k dispozícii rôznych asistentov, avšak už v základnej verzii sú všetky dôležité bezpečnostné funkcie – ide najmä o asistentov proti zrážke z chodcami, cyklistami, udržiavanie v jazdnom pruhu, sledovanie únavy vodiča a iné. V nami testovanej verzii sme mali pokročilejší balík s adaptívnym tempomatom a taktiež funkciou Travel Assist, vďaka čomu auto dokáže samé prispôsobovať rýchlosť podľa potreby.
Veľmi praktickým doplnkom je už spomínaná predná kamera v štandardnej výbave, ale aj plnohodnotná 360 stupňová kamera, ktorá je už za príplatok. Volkswagen ID.BUZZ je postavený na platforme MEB, ktorú využívajú všetky aktuálne koncernové elektromobily okrem Porsche Taycan a Audi e-tron / GT. Volkswagen sa pri ID.BUZZ rozhodol prísť na trh najskôr so štandardne využívanou konfiguráciou, čo ma celkom prekvapilo.
Pohon zadných kolies je tu zachovaný, rovnako aj bubnové vzadu a kotúčové vpredu. To mimochodom naozaj vôbec nevadí a pri jazde to vôbec necítiť – aj tak väčšinou brzdíte rekuperáciou. K dispozícii je tak motor s výkonom 150 kW, krútiacim momentom 310 Nm a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy. To sa možno zdá ako nie veľmi oslnivé číslo na elektromobil, ID.BUZZ je napriek tomu príjemne dynamické auto.
Maximálna rýchlosť je obmedzená na 145 km/h. V podvozku sa ukrýva batéria, ktorá má kapacitu 82 kWh, z čoho je využiteľných papierovo 77 kWh. Keď by ste si tieto hodnoty dali vedľa seba napríklad s konfiguráciou ID.4 alebo aj ID.3 s väčšou batériou, zistíte, že ide o identické čísla. Úprimne, mal som obavy, čo to vlastne bude znamenať z pohľadu dojazdu.
Papierové hodnoty hovoria o 403 až 424 kilometrov, čo nie je vôbec zlé. Napokon ale, viem, aké čísla spotreby som dosahoval pri ID.3, Cupra Born, ID.4 alebo Škoda Enyaq, takže pri oveľa väčšom aute akým ID.BUZZ je som sa reálnych hodnôt dojazdu naozaj obával. Stačilo prejsť pár desiatok kilometrov a pochopil som, že to vôbec nebude také zlé, práve naopak. Navyše, ID.BUZZ sa už dokáže nabíjať výkonom až 175 kW (podobne ako niektoré modely ID. s novou aktualizáciou).
Nabíjací výkon som testoval na nabíjacej stanici v sieti ejoin GO s výkonom 150 kW na ochvate Trnavy. Nabíjačka má prúdové obmedzenie na 350 A, tak som očakával, že tento prúdový limit auto dosiahne, a teda nabíjací výkon stanice bude takmer dosiahnutý. Bohužiaľ, nestalo sa tak – nabíjal som na tomto mieste viackrát, raz som mal pod 20 percentami, nabíjanie nižšie som začínal s 29 percentami. Ani v jednom prípade som však limit nedosiahol.
Dosiahnuť maximálny výkon na ID.BUZZ je možné, dokonca sa dá dosiahnuť ešte vyššie ako papierové čísla. Na to je ale potrebné splniť špecifické podmienky – ideálna teplota akumulátora a nízky stav nabitia batérie. Skrátka, na dosiahnutie papierovej špičky bolo 28 percent už príliš veľa. Napriek tomu sa výkon vyšplhal hneď na 127 kW a po chvíle vzrástol na 129 kW. Znižovanie výkonu začalo po 3 minútach, kedy bolo v batérii už 37 percent.
Pod hranicu 100 kW sa výkon znížil po 9 minútach nabíjania a v čase, keď už bolo v batérii 51 percent. Hranica 70 percent bola dosiahnutá s výkonom 86 kW po 21 minútach, pričom ďalších 10 percent bolo do batérie dodaných za 6 minút, pričom výkon bol už stabilný a dokonca mierne stúpol na 88 kW. Nabíjanie z 28 na 80 percent trvalo 26 minút, čo je na dnešné pomery stále dobré.
S Volkswagen ID.BUZZ som za týždeň prešiel takmer 1 000 kilometrov s veľmi dobrou priemernou spotrebou. Jazdil som väčšinou po diaľnici, ale absolvoval som aj mnohé trasy na okresných cestách. Spotreba občas skákala, ale z hľadiska spotreby môžem hodnotiť ID.BUZZ ako príjemné prekvapenie. Napríklad, klasická trasa z Bratislavy do Trnavy po diaľnici zvládol prejsť so spotrebou 22,1 kWh / 100 km.
Trasu z Trnavy na Oravu dlhú 218 kilometrov zase so spotrebou 23,7 kWh / 100 km. To je síce mierne viac, ale išlo sa do kopca a dlhý úsek po diaľnici podľa predpisov. Cesta z Oravy bola z hľadiska spotreby o dosť lepšia – iba 20,7 kWh / 100 km. Z Dolného Kubína do Popradu sa spotreba ustálila na 21,9 kWh / 100 km. Pri ceste naspäť bola spotreba len mierne vyššia – 22,4 kWh / 100 km.
Čo sa týka okresných ciest, išiel som napríklad z Dolného Kubína do Terchovej, kedy sa na displeji ukázalo skvelých 13,8 kWh / 100 km a do Žiliny 13,9 kWh / 100 km. Z Dolného Kubína do Zuberca a späť bola spotreba 18,1 kWh / 100 km. Z Dolného Kubína do Oravskej Jasenice a späť zase 17.1 kWh / 100 km. Ako môžete vidieť, pri efektívnej jazde na okresných cestách je možné dostať sa so spotrebou aj pod 18 kWh / 100 km, prípadne ešte nižšie. Vzhľadom na typ auta ide o parádne spotreby.
A aká bola spotreba za celý test? Skvelých 21,5 kWh / 100 km, čo znamená priemerný dojazd na jedno nabitie cez 350 kilometrov. Volkswagen ID.BUZZ ma počas celého týždňa neprestával baviť a prekvapovať. Pútavý dizajn, skvelý vnútorný priestor, veľmi dobré prevedenie, odladený softvér s malým nedostatkom pri počítaní zastávok na nabíjanie, ale zase s dobrými jazdnými vlastnosťami a prekvapivo nízkou spotrebou.
Celkovo je Volkswagen ID.BUZZ veľmi podarený elektromobil. Konkurencia v tomto segmente je najmä v koncerne Stellantis a prémiovom segmente Mercedes-Benz v podaní EQV. Nájsť priamo konkurenciu v rovnakej kategórii a s minimálne podobnými parametrami je prakticky nemožné. Základná cenníková cena však začína na sume 65 976 €.