Americká automobilka Tesla zverejnila očakávané ceny za nabíjanie v sieti rýchlonabíjacích staníc Supercharger. Vozidlá zakúpené po 15. januári 2017 totiž už nebudú disponovať výhodou v podobe doživotného bezplatného nabíjania na Supercharger. Ceny sú celkom nízke, minimálne v porovnaní s jazdou na fosílne palivá.
Pôvodné vozidlá stále s doživotným nabíjaním
Tesla bola uznávaná vďaka tomu, že na modely Tesla Model S a Model X dávala ako bonus ku kúpe auta doživotné nabíjanie v sieti rýchlonabíjacích staníc Supercharger.
To sa síce od 15. januára zmení, no vozidlá kúpené do tohto dátumu, resp. doručené do 15. apríla 2017 budú stále touto výhodou disponovať.
Bezplatné doživotné nabíjanie bude dokonca aj prenosné, takže ak kúpite jazdenú Teslu, ktorá bola predaná či dodaná pred týmito dátumami, doživotné bezplatné nabíjanie si užijete aj vy.
400 kWh ako bonus ku kúpe
Tesla sa nechala počuť, že namiesto doživotného nabíjania bude k novým modelom ponúkať bezplatné nabíjanie s kapacitou 400 kWh, čo podľa automobilky predstavuje 1 000 míľ, teda 1 609 km.
To bude samozrejme len v sieti dobíjacích staníc Supercharger. Po spotrebovaní bonusu už budú musieť majitelia nových Tesiel platiť.
Rôzne krajiny = rôzne ceny
Zásadným nedostatkom, ktorý je ale vraj spôsobený regulačnými úradmi jednotlivých krajín je rozdielne hodnotenie spotrebovanej energie z nabíjačky.
V niektorých krajinách sa tak majitelia stretnú s cenami za kWh, v iných zas s cenami za minútu nabíjania. To je veľká škoda, pretože nabíjanie je postupné a nie rovnomerné.
V prvých minútach sa batéria nabíja rýchlejšie, postupne sa však tok energie znižuje, aby sa batéria nepoškodila. Minútové nabíjanie sa tak zdá byť nevýhodné, pretože neviete, koľko vlastne za plné dobitie zaplatíte. Časom si viete odsledovať, koľko minút trvá plné dobitie, no je to otrava.
Naopak, keď platíte za kWh, viete si presne vypočítať, koľko energie do auta dostanete a koľko zaplatíte. Platba za minútu nabíjania však môže byť výhodná na krátke dobíjania, kedy za menej minút zákazník „načerpá“ viac energie.
Veľkým mínusom je však to, že v každej krajine sú ceny rozdielne. Rozdelené sú aj samotné USA. Napríklad v Arizone zaplatíte za minútu nabíjania 0,16, resp. 0,08 USD. V takej Kalifornii sú ale ceny pevné – 0,20 USD/kWh.
Platby budú automaticky strhávané z kreditnej karty, ktorú bude nutné zadať.
Prekvapením je však to, že Tesla rozdelila ceny v prípade spoplatnenia za minútu nabíjania na dve kategórie, tzv. Stupne (Tiers). V prvom stupni sú ceny voči druhému stupňu polovičné.
Rozdiel je v tom, že v prvom stupni (Tier 1) môžete „tankovať“ do 60 kW. Ak túto kapacitu presiahnete, platíte cenu ako v druhom stupni (Tier 2).
Pre naše malé Slovensko a zatiaľ jedinú nabíjaciu stanicu Tesla ceny nezverejnila je cena nabíjania stanovená na 0,20 €/kWh.
Ceny pre jednotlivé Superchargery v Európe či vo svete si bude možné prezrieť aj priamo vo vozidle cez veľký dotykový displej.
Cez displej a funkciu Trip Planner bude možné naplánovať si cestu z bodu A do bodu B aj vrátane ceny za dobíjanie.
Napríklad cesta z Los Angeles do San Francisca bude stáť okolo 15 USD. Za 120 dolárov sa pritom môžete dostať krížom cez USA z Los Angeles do New Yorku. Cesta z Ríma do Paríža vás vyjde na zhruba 60 €.
Koľko bude stáť 100 km v praxi?
Spotreba Tesla Model S sa pohybuje okolo 22-25 kWh/100 km. Ak by teda majiteľ nabíjal iba na našej jedinej Supercharger stanici na Slovensku, 100 km jazdy by ho vyšlo na zhruba 4,40 – 5 €/100 km. Podobnú sumu však zaplatíte aj pri nabíjaní v domácnosti, kde sa celková cena elektriny taktiež pohybuje okolo sumy 0,2 €/kWh.
Podobne veľké luxusné vozidlo má spotrebu minimálne 7 l/100 km nafty, resp. 8 l/100 km benzínu a viac. Pri cene nafty na úrovni okolo 1,02 € za liter by 100 km vyšlo na zhruba 7,10 €. V prípade benzínového auta by to bolo takmer 10 €. Aj napriek spoplatneniu Supercharger nabíjačiek je Tesla stále výhodnejšia voči konkurentom na fosílne palivá.
Pokuty za parkovanie počas nenabíjania
Tesla s novým cenníkom za nabíjanie zverejnila aj nenápadnú informáciu o pokute za parkovanie na vyhradených miestach.
Majitelia vozidiel Tesla, ktorých elektromobily sa už nebudú nabíjať budú pokutovaní sumou 0,40 USD/0,35 € za minútu parkovania pri Superchargri. To, že ich Tesla je nabitá ich pritom informuje mobilná appka, takže sa nemôžu vyhovárať, že o plnom dobití nevedeli.
Pokutovaní budú pritom všetci majitelia, teda ja tí, ktorí majú doživotné právo bezplatného dobíjania.
Tesla popri zverejnení cenníkov pre nabíjanie v sieti Supercharger vyjadrila, že sieť bude aj napriek tomu stratová, resp. na tom nebude nič zarábať. Predsalen elektrinu potrebnú na dobíjanie si stanice z tých pár solárnych panelov na prístreškoch nevedia vyrobiť.