Reklama

Tesla zarába miliardy na konkurencii, ktorá nevyrába dostatok elektromobilov

Zdroj | Justin Pacheco
Stanislav Vinc
Zdroj | Justin Pacheco
Zdroj | Justin Pacheco

Vyplnenie dokumentov pre americkú komisiu pre cenné papiere a burzu (SEC) odhalilo zaujímavý spôsob, akým si automobilka Tesla privyrába popri produkcii vlastných elektromobilov.

Ich výrobou získava regulačné kredity, ktoré následne môže predávať automobilkám, ktoré svojou produkciou elektromobilov nedosahujú emisné regulačné limity.

Spojené štáty, Čína aj Európa požadujú od všetkých veľkých automobiliek, aby istá časť výroby ich áut tvorila výrobu plne elektrických vozidiel. Pre automobilku ako je Tesla, ktorá nikdy iný typ áut ani nevyrábala, dosiahnutie týchto limitov nie je žiadnym problémom. Iné naopak investovanie do elektrifikácie podcenili, alebo sa do nej cielene nehrnú.

Obsah pokračuje pod reklamou

Tesla si tak produkciou elektromobilov „nadrába“ regulačné kredity, ktoré sú prenositeľné, resp. predajné medzi výrobcami. Podľa dokumentu pre SEC zarobila Tesla predajom týchto kreditov len v priebehu minulého roka v prepočte zhruba 1,68 miliardy eur. Agentúra Bloomberg odhaduje, že od roku 2009 mohol predaj týchto regulácií Muskovej automobilke priniesť v prepočte zhruba 8,4 miliardy eur.

Zdroj | Steve Jurvetson

Bývalý finančný riaditeľ automobilky Tesla Zachary Kirkhorn v polovici roka 2020 uviedol, že Tesla pri vytváraní svojich finančných plánov nepočíta s tým, že by predaj týchto kreditov tvoril významnú súčasť ich príjmov aj v budúcnosti.

„Bude to nejaký čas pokračovať, ale nakoniec sa tento prúd regulačných kreditov zníži“, uviedol v komunikácii s investormi. V danom roku mal predaj kreditov pre Teslu hodnotu 1,47 miliardy eur.

Zatiaľ čo svetové veľmoci plánujú postupne emisné regulácie pre výrobcov sprísňovať, viacerí výrobcovia majú problém dosiahnuť aj tie súčasné. Ford odložil svoju 11-miliardovú investíciu do elektromobilov z dôvodu, že sú stále príliš drahé, General Motors do svojho portfólia vrátilo hybridy.

Pozitívnejšie na tom nie sú ani automobilky ako Honda, Jaguar Land Rover či Volkswagen, ktorý nedávno oznámil odloženie svojej 2-miliardovej investície do výstavby novej fabriky na výrobu elektromobilov v nemeckom Zwickau.

Tesla tak so stúpajúcim tempom výroby bude zrejme môcť s týmto vedľajším príjmom ešte nejakú dobu počítať. Narušiť jej to môže aktuálne iba konkurencia prichádzajúca z Číny, ktorá postupne úspešne dobíja aj americký a európsky trh.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.