Vlastný elektromobil má vo svojom portfóliu už prakticky každá relevantná automobilka. Rastúca konkurencia tak prinútila automobilku Tesla v minulom roku odštartovať nemilosrdnú cenovú vojnu.
Šéfovia ostatných automobiliek tento krok odsudzujú aj napriek tomu, že ceny svojich elektromobilov zväčša znížili aj oni. Dôvod je zrejme jasný, na rozdiel od nich totiž Tesla môže ceny znižovať aj naďalej.
V priebehu posledného roka klesli ceny modelov značky Tesla zhruba o 25 %, čím sa zisková marža automobilky medziročne znížila z 25,1 % na 17,6 %. Len pre porovnanie, kedysi mala Tesla na svojich autách až 40 % maržu, zatiaľ čo trhový štandard je niekde na úrovni 9 %.
Dôvod, prečo má Tesla takýto manévrovací priestor v cene je, že sa jej kvartál od kvartálu darí postupne znižovať náklady na výrobu. Len v poslednom kvartáli sa jej podarilo náklady na výrobu jedného vozidla znížiť z 37-tisíc na 36-tisíc dolárov. Ešte lepšie ale tento pokles nákladov znázorňuje graf nižšie.
Konkurencia z tejto cenovej vojny nie je samozrejme nadšená, aj keď sa časť z nej do nej nechala zatiahnuť. „Ak pôjdete a budete znižovať ceny bez ohľadu na realitu vašich nákladov, čaká vás krvavý kúpeľ. Snažím sa vyhnúť pretekom ku dnu“, uviedol Carlos Tavares, generálny riaditeľ skupiny Stellantis.
V minulom roku generálny riaditeľ automobilky Ford Jim Farley porovnal stratégiu Elona Muska s tou, ktorú mal Henry Ford. „Myslím, že sa naučí, čo znamená čerstvosť produktu a že to znamená veľa. Produkt sa komoditizuje a potom prídete o cenovú prémiu. To je naozaj nebezpečná vec.“, uviedol Farley.