Tesla padá, BYD stúpa. Apríl 2025 sa stal mesiacom, ktorý si zapamätá každý, kto sleduje trh s elektromobilmi.
Po prvýkrát v histórii predal čínske BYD viac čisto elektrických vozidiel (BEV) v Európe ako Tesla. Rozdiel? Len 66 kusov, no z hľadiska symboliky ide o zemetrasenie.
Tesla, dlhé roky víťaz a šampión inšpirácie pre elektromobilitu, zrazu prehrala s niekým, kto do Európy naplno vstúpil iba koncom roku 2022! A to je len začiatok. Podľa údajov spoločnosti JATO Dynamics zaregistroval BYD v Európe počas apríla 2025 presne 7 231 BEV, čím tesne prekonal Teslu s jej 7 165 registráciami.

Tento výsledok prišiel v čase celkovo expandujúceho európskeho trhu s elektromobilmi, no bol charakteristický dramatickým nárastom predajov BYD a súčasným prudkým poklesom výkonnosti Tesly v regióne.
Felipe Munoz z JATO Dynamics označil túto udalosť za „prelomový moment“ pre európsky trh s elektromobilmi. Nejde o náhodný výkyv, ale o prejav odlišných firemných trajektórií. BYD agresívne expanduje globálne aj v Európe, zatiaľ čo Tesla čelí viacerým výzvam, vrátane hláseného globálneho poklesu dodávok v prvom štvrťroku a pretrvávajúcich problémov na kľúčových trhoch ako Čína.
Aprílové čísla sú ale zaujímavé aj z iného pohľadu. Kým BYD predalo 7 231 BEV, Tesla ich dodala 7 165. Rozdiel zanedbateľný. Kontrast v medziročnom porovnaní (YoY) je však zdrvujúci! BYD zaznamenalo extrémny nárast európskych predajov BEV o približne +170 % v porovnaní s aprílom 2024. Ak zarátame aj plug-in hybridy (PHEV), celkový predaj vozidiel s novou energiou (NEV) od BYD v Európe medziročne stúpol až o neuveriteľných 359 %! Tesla? Európske predaje Tesly sa v apríli 2025 medziročne prepadli o -49 %!
Tabuľka 1: Porovnanie predajov (BYD vs. Tesla, apríl 2025, Európa)
Výrobca | Predaj BEV (apríl 2025) | Medziročná zmena predaja (%) |
---|---|---|
BYD | 7 231 | +170 % (BEV) |
Tesla | 7 165 | -49 % |
*Zdroj | JATO Dynamics
Rýchlosť, akou BYD dosiahol tento míľnik v Európe (v podstate za 18 mesiacov od reálneho vstupu na trh) je v automobilovom priemysle výnimočná. Naznačuje to vysoko efektívnu stratégiu a rýchle prijatie produktov európskymi spotrebiteľmi.
Na druhej strane, 49 % medziročný pokles predaja Tesly v Európe, a to v čase, keď celkový európsky trh s BEV rástol o 28 %, poukazuje na špecifické problémy spoločnosti. Môže ísť o problémy s imidžom značky, životným cyklom produktov alebo interné operatívne faktory.
BYD začal predaje v krajinách s vysokou mierou adopcie elektromobility ako Nórsko, či Holandsko a plánuje továrne v Maďarsku a potenciálne aj v Turecku. Tým sa snaží zmierniť dopad dovozných ciel EÚ a posilniť imidž akéhosi lokálneho európskeho výrobcu.
Zároveň má BYD širokú ponuku zahŕňajúca aj plug-in hybridy (napr. modely Tang, Han L, Sealion 7) oslovuje širšie spektrum zákazníkov, vrátane tých, ktorí ešte váhajú s prechodom na plne elektrický pohon. Aj PHEV mohli výrazne prispieť k celkovému predbehnutiu Tesly.
V neposlednom rade sa BYD darí aj vďaka neustálemu zlepšovaniu celého procesu, nielen výrobného, ale aj distribúcie. Je vo viac ako 400 mestách v 100 krajinách sveta, má vlastné prepravné kapacity (cez 25 000 NEV prepravených vlastnými loďami v Q1 2025) a prvé miesto v rebríčku „pripravenosti na budúcnosť“ od švajčiarskej obchodnej školy.
BYD nie je prvé!
A aby sme nezabudli, BYD nie je na čele rebríčka, iba predbehlo Teslu v predajoch. Čínske elektromobily sú síce tu, ale predajom aj tak dominujú lokálne, európske značky.
Značka | Registrácie (apríl 2025) | Zmena vs apríl 2024 | |
1 | Volkswagen | 23514 | +61% |
2 | BMW | 14867 | +5% |
3 | Skoda | 13598 | +214% |
4 | Audi | 11958 | +48% |
5 | Renault | 10328 | +58% |
6 | Kia | 9101 | +55% |
7 | Mercedes | 8739 | -1% |
8 | Volvo | 7768 | -43% |
9 | Hyundai | 7346 | +20% |
10 | BYD | 7231 | +169% |
11 | Tesla | 7165 | -49% |
12 | Peugeot | 7082 | -4% |
13 | Ford | 6539 | +240% |
14 | Cupra | 6536 | +133% |
15 | Citroen | 6133 | +246% |
16 | Opel/Vauxhall | 4894 | +65% |
17 | Mini | 3912 | +190% |
18 | MG | 3443 | -37% |
19 | Toyota | 2998 | +24% |
20 | Polestar | 2850 | +44% |
21 | Porsche | 2759 | +309% |
22 | Fiat | 2623 | -29% |
23 | Dacia | 2252 | +135% |
24 | Xpeng | 1649 | +268% |
25 | Leapmotor | 1426 | – |
*Zdroj | JATO Dynamics
Mimochodom, viete aký elektromobil sa v apríli predával v Európe najviac? Škoda Elroq, z ktorého za mesiac Škoda predala takmer 8 000 kusov!
Model | Registrácie (apríl 2025) | Zmena vs apríl 2024 | |
1 | Skoda Elroq | 7998 | – |
2 | Volkswagen ID.3 | 6932 | +34% |
3 | Volkswagen ID.7 | 6776 | +640% |
4 | Volkswagen ID.4 | 6297 | +3% |
5 | Kia EV3 | 5680 | – |
6 | Renault 5 | 5662 | – |
7 | BMW iX1 | 5518 | +24% |
8 | Skoda Enyaq | 5037 | +37% |
9 | Tesla Model Y | 4495 | -53% |
10 | Citroen C3 | 3962 | – |
11 | Audi Q6 e-tron | 3955 | – |
12 | Volvo EX30 | 3712 | -57% |
13 | Cupra Born | 3675 | +31% |
14 | BMW i4 | 3649 | -16% |
15 | Ford Explorer | 3526 | – |
16 | Audi Q4 e-tron | 3353 | -16% |
17 | Audi A6 e-tron | 3161 | – |
18 | Mercedes EQA | 3082 | -1% |
19 | Renault Scenic | 3034 | +413% |
20 | Cupra Tavascan | 2858 | – |
21 | Mercedes EQB | 2768 | +7% |
22 | Toyota bZ4X | 2733 | +18% |
23 | Hyundai Kona | 2732 | -18% |
24 | Tesla Model 3 | 2604 | -41% |
25 | Hyundai Inster | 2515 | – |
*Zdroj | JATO Dynamics