- #Autá
- 8 min.
- 14.12.2023
Tesla "lieta" z problému do problému - štrajky, bojkot, nezáujem a... Cybertruck
Keď už sa má niečo pokaziť, tak poriadne. Tesla sa po niekoľkých rokoch úspešného rastu predajov i popularity, aktuálne zmieta hneď v niekoľkých problémoch naraz.
V Škandinávii automobilka čelí šíriacemu sa štrajku zo strany zamestnancov i dodávateľov, veľké požičovne áut sa hromadne zbavujú jej vozidiel, v Číne zaznamenáva obrovský medziročný prepad predajov a zároveň na trh s výrazným meškaním vydala kontroverzný Cybertruck, pri ktorom sa musí majiteľom vyhrážať žalobami, aby ho nepredali.
Štrajk sa šíri, tlak rastie
Zamestnanci automobilky Tesla začali v priebehu novembra štrajkovať z dôvodu snahy o vstup do odborov, pri ktorým má však americká automobilka veľmi tvrdý odpor. Pôvodne sa do štrajku zapojilo iba zhruba 100 zamestnancov samotnej automobilky, no Švédi v tomto smere zjavne držia spolu.
Zamestnancom Tesly sa rozhodli pomôcť aj ostatné odborové organizácie v krajine. Do štrajku sa tak začiatkom decembra zapojili už aj zamestnanci firiem, s ktorými Tesla nejakým spôsobom spolupracuje – od upratovacích služieb cez elektrikárov až po zamestnancov prístavov a prekladísk.
Kolektívne zmluvy patria medzi základné piliere pracovného sektora nielen vo Švédsku, ale aj v okolitých krajinách. Ku štrajku sa tak krátko po zamestnantoch ostatných firiem vo Švédsku pripojili aj zamestnanci prístavu v Dánsku, ktorí vyhlásili, že nepreložia ani jeden elektromobil značky Tesla určený pre švédsky trh. Netrvalo dlho a pridala sa k nim aj Fellesforbundets, najväčšia odborová organizácia v Nórsku.
Zatiaľ sa štrajk týka iba dodávok elektromobilov do Švédska, no tlak na vedenie automobilky aj týmto spôsobom výrazne stúpa. Okrem problémov s dodávkami vozidiel na švédsky trh, je už Tesla pod tlakom aj kvôli medializácii situácie, o ktorej už vie prakticky celý svet, vrátane zamestnancov ostatných pobočiek a závodov automobilky po celom svete.
Bojkot aj zo strany požičovní
Elektromobily zdá sa nie sú tak ekonomicky výhodné, ako sa pôvodne počítalo, aspoň nie v súčasnosti a nie od všetkých značiek. Koncom októbra celosvetovo známa požičovňa áut Hertz oznámila, že spomaľuje svoje plány pre elektrifikáciu flotily svojich vozidiel, aj z dôvodu poklesu cien.
Požičovne áut sú v rámci svojej zárobkovej činnosti závislé nielen od poplatkov za samotné požičanie, ale aj návrat investície do áut prostredníctvom ich následného predaja. Práve tu Hertz narazil na problém, elektromobily v priebehu tohto roka výrazne zlacneli a to najmä vďaka Tesle, ktorá spustila vo sfére elektrických vozidiel cenovú vojnu.
Vedenie spoločnosti Hertz zároveň svoj krok odôvodnilo vysokými nákladmi na opravu elektromobilov. K tomuto istému rozhodnutiu, avšak špeciálne zacielenému na elektromobily značky Tesla, začiatkom decembra dospela rovnako známa nemecká požičovňa Sixt. Požičovňa stále plánuje do konca dekády elektrifikovať 90 % svojej flotily, avšak v najbližších rokoch sa medzi ne pravdepodobne nezaradia elektromobily od amerického výrobcu.
Pri elektromobiloch spotrebitelia očakávali znížené náklady na opravy a menej časté návštevy servisov, najmä vďaka ich jednoduchšej mechanickej stránke. Opak je však pravdou, čo potvrdili aj nedávno zverejnené výsledky prieskumu Consumer Reports, podľa ktorého sú elektromobily dokonca menej spoľahlivé, než autá s bežnými spaľovacími motormi.
Čínske značky netrápia iba európske automobilky
Predaje Tesiel na čínskom trhu, kde sa tieto elektromobily pre tamojší trh aj vyrábajú, klesli v priebehu novembra medziročne o 17,8 %. V reálnych číslach to činí 82 432 vozidiel, čo sa zdá byť ako pomerne vysoké číslo, avšak iba ak si ho neporovnáte s konkurenciou.
Primárny konkurent pre americkú automobilku Tesla, je na čínskom trhu domáci výrobca BYD. Tomu sa v priebehu novembra podarilo predať 170 150 čisto elektrických vozidiel. Ak by sme k tomu prirátali aj plug-in hybridné modely, presiahli by sme hranicu 300-tisíc predaných áut.
Tesla je aj napriek tomuto priepastnému rozdielu stále druhým najväčším predajcom elektrifikovaných vozidiel v Číne. Oproti BYD, ktoré má pred Teslou obrovský náskok, jej však naopak zo zadu na krk dýcha hneď niekoľko automobiliek, počnúc hneď za ňou nadnárodnou skupinou Geely, pod ktorú spadá napr. aj Volvo, Polestar, Lynk & Co či Lotus a mnoho ďalších automobiliek.
Cybertruck je konečne tu
Terénny a čiastočne obrnený elektromobil s pútavým dizajnom bol pôvodne svetu predstavený ešte v novembri 2019. V tom čase na jeho kúpu Tesla nalákala záujemcov nielen dizajnom a zaujímavými špecifikáciami, aj na nízkou cenou – v základnej verzii mal stáť len 39 900 dolárov.
Do predaja však napokon Cybertruck dorazil po niekoľkých odkladoch až teraz a to so základnou cenou až 60 990 dolárov. V tejto základnej verzii s pohonom zadnej nápravy sa však vlastne dostane do predaja až v roku 2025. Reálne je tak aktuálne dostupný iba vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies za cenu 79 990 dolárov.
V dolároch cenu uvádzame preto, že do Európy sa tento model nemá šancu oficiálnou cestou dostať, nespĺňa totiž naše cestné predpisy. Aj v Spojených štátoch si už od odporcov vyslúžil nálepku „vražednej mašiny na chodcov“.
V niektorých parametroch navyše produkčná verzia elektromobilu nenapĺňa sľuby pôvodného konceptu. Platí to najmä pre najvyššiu verziu Cyberbeast, ktorá mala pôvodne ponúknuť dojazd na úrovni 500 míľ (800+ km). Produkčná verzia má však napokon na papieri uvedený dojazd 320 míľ (514 km), resp. 440 míľ (708 km) v prípade, že časť nákladného priestoru vzadu obsadíte doplnkovou batériou.
Prvé reakcie a recenzie kontroverzného modelu sú však prevažne pozitívne. Cybertruck sa dobre šoféruje, ponúka mnoho praktických vychytávok a prvé kusy sú na pomery Tesly zdanlivo aj celkom kvalitne spracované. Niektorých zákazníkov, ktorí si Cybertruck predobjednali s vidinou naplnenia avizovaných špecifikácií, však Tesla sklamala.
Čerstvých majiteľov, ktorí by ale mali záujem Cybertruck posunúť hneď po dodaní ich nového vozidla do ďalších rúk, rýchlo schladil špeciálny odstavec v podmienkach o kúpe venovaný tomuto modelu, podľa ktorého Cybertruck po dobu prvého roku od kúpy nemožno predať, inak Tesla na majiteľa podá žalobu.
Či sa vedenie spoločnosti zľaklo pobúrenia zo strany majiteľov i verejnosti, alebo sa táto klauzula do zmluvy dostala nedorozumením, už teraz nezistíme. Tesla túto verziu podmienok stiahla a nahradila ju novou verziou, v ktorej sa už zmienka o takejto žalobe a potenciálnej pokute do výšky 50-tisíc dolárov už našťastie nenachádza.