Nórsko je unikátna krajina. Je to jedna z najsevernejších krajín Európy, no za posledných 10 rokov sa tam počet elektromobilov znásobil až exponenciálne. A vraj elektromobilom prekáža zima… Tamojší obyvatelia by o tom vedeli rozprávať.
Trhu pritom dominuje Tesla. Tá je tam taká populárna, že patrí medzi najpredávanejšie automobily celkovo, a to má v ponuke iba 4 rôzne modely. Tesla je však až taká populárna, že ju tam už aj zakazujú.
Našťastie nikto nezakazuje predaj, ale rozširuje sa trend nevyužívanie nových modelov v autoškolách. Dôvod je celkom jednoduchý – pre jednoduchosť Tesly. Alebo skôr jej komplikovanosť? Tesla totiž pred časom zmenila ovládanie vo svojich vozidlách. Zmizol volič prevodovky, nahradil ho dotykový displej, alebo automatika. Zmizol aj klasický volant (ktorý ale našťastie nie je základom všetkých modelov) a zmizol aj volič smeroviek. Nahradili ho tlačidlá na volante.
A to je práve ten dôvod, prečo Tesla dostáva (zatiaľ iba) od tamojších autoškôl akýsi interný zákaz. Budúci šoféri totiž musia ovládať určenie smeru jazdy tzv. smerovkou a pokiaľ to na skúškach nevykonajú správne, môžu z nich „vyletieť“. A keďže v nových Teslách páčka nie je, pre mnohých môže byť komplikované určiť smer jazdy, hlavne v kruhových objazdoch. Práve tam s tým majú problém aj samotní inštruktori či majitelia autoškôl, ktorí sa rozhodli nové modely Tesly radšej nezaraďovať do svojich flotíl.
Zatiaľ tak ide iba o niekoľko (desiatok?) autoškôl, ktoré myslia na svojich žiakov a nechcú im komplikovať skúšky. Zaujímavé je, že doteraz sa žiadne úrady nerozhýbali, aby preverili bezpečnosť udávania smeru jazdy iba pomocou tlačidla na volante. Že to veľmi bezpečné nie je, dokazujú aj samotní inštruktori autoškôl, pretože udávať smer jazdy na točiacom sa volante (napríklad v spomínanom kruhovom objazde) nie je vôbec jednoduché a ani bezpečné.
Tesla je rekordér, elektromobily ešte väčší
Napriek tomu sa Tesla v Nórsku teší extrémnej obľube. Rok 2023 v tomto regióne rozdrvili elektromobily, ktorých percentuálny podiel (nových vozidiel) dosiahol 82,4 %! Ďalších 8 % z celkového počtu nových automobilov tvorili plug-in hybridy. Iba zhruba 4 % tvorili automobily na benzín či naftu. To znamená, že takmer každých 5 zo 6 automobilov predaných v Nórsku boli čisto elektrické.
V rámci nich sa najlepšie predávala práve značka Tesla, ktorá dosiahla 20 % podiel na trhu. Zároveň 1 z 5 automobilov niesol značku Tesla. Zaujímavé je, že po Tesle má najväčší podiel Toyota (12,4 %), ktorá ale elektromobilmi veľmi neoplýva. Za ňou je VW s 10,8 % podielom.
Samozrejme, nie je všetko zlato čo sa blyští a aj v Nórsku majú nemalé problémy s nabíjaním elektromobilov. Pri takom obrovskom množstve chýba infraštruktúra hlavne v mestách, kde majitelia v bytovkách nemajú šancu si nabíjať elektromobil pred domov či garážou.