Profitovať z ekonomiky okolo zdieľaných autonómnych áut chce mnoho spoločností, ktoré sa dnes venujú klasickej, či alternatívnej taxislužbe, ale o slovo sa hlásia aj automobilky. Nielen General Motors prostredníctvom svojej spoločnosti Cruise Automation, ale aj mnohé ďalšie. Elon Musk a Tesla nemôže zostať bokom.
Dôvodom je očakávaná zmena vlastníckej paradigmy, ktorú prinesie práve zdieľanie áut. Časť populácie, ktorá bude postupne narastať, nebude mať potrebu vlastniť auto. Za rozumnú cenu si jednoducho robotické vozidlo („robotaxi“) privolá, keď to bude potrebné.
Automobilky si budú chcieť z tohto koláča odkrojiť svoj diel, aby kompenzovali pokles predajných čísel a s tým spojeného profitu.
Neprekvapuje preto, že podobné ambície má aj Tesla, ktorá s autopilotom rôznych úrovní experimentuje už pár rokov. Podľa najnovšieho vyhlásenia Elona Muska chce Tesla vyraziť na cesty s autonómnymi taxíkmi už na budúci rok. Podľa agentúry DPA by tak elektrická automobilka mohla čoskoro konkurovať prevádzkovateľom alternatívnych taxislužieb ako Uber, alebo Lyft skôr, než sa očakávalo.
Komerčne od roku 2020?
S myšlienkou siete „Tesla Network“ koketuje Musk už od roku 2016. Jej prostredníctvom by mohli majitelia elektromobilov Tesla zdieľať svoje autá v čase, keď ich nepotrebujú, ako autonómne taxíky. Podobnú službu však chce firma ponúkať aj vo vlastnej réžii, pričom podľa Muska sa takto vyťaženie vozidiel zvýši až päťnásobne.
Musk predstavil svoju víziu siete zdieľaných vozidiel Tesla Network, u ktorej očakáva spustenie už v budúcom roku, na pondelkovej investičnej akcii zameranej na autonómne autá. Ale o robotických taxíkoch Tesla tweetoval aj začiatkom tohto mesiaca.
Všetky autá značky Tesla sú v súčasnosti vyrábané s autopilotom pripraveným na autonómnu jazdu hneď, ako to vládna regulácia umožní, tvrdí Musk.
Tesla Network Musk prirovnáva k Uberu, alebo k Lyftu, ale bude využívať len autonómne autá dostupné v sieti Tesla. Vzhľadom na penetráciu tejto značky u nás sa taxikári z tejto strany zatiaľ konkurencie obávať nemusia.
Tesla chce v rámci svojej siete inkasovať 25 až 30 percent z platby za každú objednanú jazdu, podobne ako iné platformy jázd na vyžiadanie. Musk odhadol náklady na zahrnutie auta do siete Tesla na 18 centov za míľu (11,2 centov / km).
Elon Musk je síce skúpy na detaily, ale za mesto, kde by sa mohla služba robotických taxíkov a zdieľaných áut objaviť „hneď, ako to úrady povolia“, označil San Francisco. Otázkam o zodpovednosti za škody a ujmy v prípade nehody sa ale šéf Tesly vyhol.
Prehnané ambície? Uvidíme čoskoro
Podľa Muska má byť v polovici roku 2020 na cestách milión elektromobilov Tesla schopných autonómnej jazdy. Plány Tesly so zdieľaním autonómnych áut sú síce ambiciózne, ale termíny, proklamované jej šéfom, treba brať s rezervou. Je rozdiel medzi výbavou autopilotom povedzme úrovne 4 a skutočným využívaním auta v autonómnom móde.
Konkurencia na podobných projektoch pracuje už dlho a má aj prvé výsledky.
Samojazdiace autá už komerčne ponúka firma Waymo, patriaca pod matku Google Alphabet, na predmestí arizonského mesta Phoenix. Zatiaľ je ale stále z bezpečnostných dôvodov za volantom aj živý vodič, takže jej rentabilita sotva prekoná klasické taxíky. Cruise tvrdí, že podobnú službu spustí v niektorých častiach San Francisca do konca tohto roku.
Na druhej strane Elon Musk rád stimuluje investorov bombastickými vyhláseniami. Ich realizácia síce často mešká, ale nakoniec s neúprosnou silou cunami prichádza a valcuje konkurenciu – Tesla na cestách, SpaceX vo vesmíre.