Renault Arkana ženám pristane

Renault Arkana je nepochybne jedným z najzaujímavejších SUV, aké aktuálne na trhu nájdete a vďaka jeho pútavému dizajnu, hybridnému pohonu a kompetitívnej cene niet pochýb o tom, že tento model budete stretávať na cestách čoraz častejšie. Aby sme vám poskytli čo najkomplexnejší pohľad na túto novinku, po klasickej recenzii sme sa rozhodli priniesť vám aj špeciálny ženský pohľad, ktorý vám umožní pozrieť sa na Arkanu aj z iného uhla.

Prvé dojmy a vzhľad

Radi na seba pútame pozornosť a v Arkane sa nám to darí ešte lepšie. Toto SUV coupé skutočne vyzerá dobre, pre nás ženy nie je veľké ani malé. Výlisky v nárazníkoch dodávajú správne krivky, vzadu štýlová svetelná línia prepojená k znaku Renaultu, tmavé zadné okná pridávajú na noblesnosti vozidla. Dvojitá koncovka výfukov, vysoká svetelná výška, sklonená línia strechy a k tomu športovo ladená predná maska v nás vyvolávajú pocit, že vozidlo nie je iba elegán ale i športiak.

Ak sa zastavíme pri farbách, tu sa určite rozdelíme názorovo na dve skupiny. Prvá preferuje oranžovú farbu Valencia, vozidlo je v nej „šmrncovné“, ale… bude táto farba v kurze aj o päť rokov, keď príde čas vozidlo predať? Čo na túto farbu hovorí mužská polovička rodiny? Druhá skupina žien je skôr pre konzervatívnejšie farebné prevedenie ako je biela Pearl a čierna. V sivej nám prišlo vozidlo fádne, čo však nemusí platiť u mužov. Prekvapilo ma umiestnenie zadných cúvacích kamier po bokoch značky, s tým som sa zatiaľ nestretla.

Kufor mi prišiel pomerne plytký, no so svojim objemom 513 litrov je postačujúci pre bežné fungovanie rodiny. Chýbali mi praktické priehradky a háčiky. Nakladacia hrana mi prišla vysoká, chýba otvor na dlhšie predmety, musíte sklopiť sedadlá. Potvrdzujem väčšinový názor, že toto SUV pripomína BMW X6, je ako jeho upravená zmenšená verzia o čom hovoria jeho rozmery 4 568 mm dĺžka a rázvor 2 720 mm.

Interiér

Otvoríte dvere a v očiach sa vám preblysknú hviezdičky, veď to je moderná, štýlová auto-obývačka! Určite vám pripomenie nový Captur a Clio. Nájdete tu nádherné dvojfarebné štepovanie na dverách a sedadlách, mäkčené plasty, karbónové dekorácie, strieborné lišty zakomponované do dverí a prístrojovej dosky, posuvnú lakťovú opierku, vertikálny displej, ambientné podsvietenie, športové sedadlá v kombinácii koža/alcantara, pedále z nehrdzavejúcej ocele a pekný športový volant s masívnym vencom.

Nasadá sa vyššie, volant sa dá nastaviť výškovo aj pozdĺžne, podľa mňa by mohol ísť ešte trošku nižšie ak vezmeme do úvahy výšku žien. Sedadlá mi prišli tvrdšie, nevyhovovala mi dopredu sklonená opierka hlavy ani úrovne nastavenia. Lakťová opierka nesedela s výškou opierky na dverách, nepomohlo mi ani posunutie dopredu, viac som si to uvedomovala ako spolujazdec. Sklon zadných sedadiel je neprirodzený a pre vytvorenie pohodlného sedenia som mala pocit, že treba podsunúť panvu.

Pozrite siVyskúšali sme Renault Arkana E-TECH Hybrid 145, ohuruje spotrebou!

Zvažujúca strecha uberá z komfortu vysokým pasažierom, ale i na odkladacom priestore za sedadlami. Nohy som bez problémov vmestila pod sedadlo vodiča i pri najnižšom nastavení sedadlá. Auto je 5-miestne, osobne by som nechcela byť pasažierom na strednom zadnom sedadle, prekáža stredový panel. Nepovažujem to za plnohodnotné sedadlo, vonkoncom na dlhú jazdu. Skôr vidím využitie v možnosti sklopenia operadla a tak vytvorenie stolíka, držiaka nápojov pre svoje ratolesti.

Celkový dojem z interiéru vytvára pocit vozidla vyššej triedy, no aj tu platí, že sa nedá vyhovieť všetkým a vo všetkom, vonkoncom nie za takúto cenu. Treba sa zmieriť s tým, že vozidlo je užšie a priestor môže mnohým pripadať stiesnený, vzhľadom na vonkajšie rozmery.

Infotainment, ovládanie

V Arkane nájdete vertikálny displej, ktorý nezasahuje do poľa vodiča, nepatrí kvalitou medzi špičku, ale má pomerne dobrú grafiku. Uvítala by som však matný, tie capky mi neskutočne vadili, často som ich čistila. Navigácia má pekné mapy, veľkú plochu na zobrazenie pre vodiča, i keď nie je na celý displej. Pri nastavení cieľa sa mi páčilo zobrazovanie čerpacích staníc s cenami za pohonné hmoty, orientovanie podľa zobrazenia budov a hlavne upozorňovanie na dopravné zápchy.

Prepínanie hudobných staníc počas jazdy bolo pre mňa dosť veľkým problémom, síce dotyková odozva je rýchla, no dlaždice lietali, neprišli mi dostatočne veľké, aby som presne za jazdy klikla na požadovanú zvolenú stanicu. Kvalita zvuku však bola veľmi dobrá.

Cúvacia kamera nesklamala, bola nápomocná pri každom parkovaní a cúvaní. Multimediálny systém je kompatibilný s Androidom, ľahko ho prepojíte so svojim smartfónom a tak dostanete prístup ku svojim aplikáciam. Multi-Sense prináša tri jazdné módy a to My Sense, Sport (prevodovka tuhšie reagovala na plyn) a Eco (klimatizácia svieti, klapka ostáva otvorená no vypína kompresor klimatizácie, pocítite to hlavne v lete). Prístrojový panel je plne digitálny, má klasické tlačítkové gombíky.

Pozrite siRenault Arkana E-TECH 145 – kandidát na prvý hybrid do rodiny

V stredovom paneli pod displejom nájdete tlačidlá na vyhrievanie sedadiel, EV režim, ovládanie klimatizácie. Tým čo poznajú vozidlá Dacia je hneď jasné, že tie isté sú v Dustri a Sandere. Mne maximálne vyhovujú, ovládate ich jednoduchým otáčaním a majú displej. Pod nimi je priestor na bezdrôtové nabíjanie, 3,5 mm audio konektor a dva USB-A porty. Nasleduje automatická 6-stupňová prevodovka, automatická brzda a držiaky na nápoje.

Na ľavej strane palubnej dosky je tlačidlo vyhrievanie volantu, sklon svetiel, mechanické nastavenie asistent jazdy v pruhu, volila som mať ho vypnuté. Volant je ovládaním intuitívny a jednoduchý, vľavo tempomat, vpravo ovládanie palubného počítača. Stredový panel vzadu má 12 V zásuvku, výduchy a USB. Myslím si, že kto si presadne zo starších modelov aut, bude potrebovať chvíľu času, kým zistí aké vymoženosti nájde v tomto vozidle.

Spotreba

Nás ženy vždy zaujíma spotreba, chceme vedieť ako veľmi nabúra náš rodinný rozpočet tankovanie štvorkolesového tátoša. Renault Arkana vo verzii R.S. Line e-tech, teda testovaný hybrid mal v meste spotrebu 7 litrov (bola zima a mínusové teploty), mimo mesta to bolo okolo 6 litrov, na diaľnici cca 7,3 litra. Na také veľké vozidlo to nie je zlá spotreba. Jazdné vlastnosti vozidlá opísali už moji kolegovia v recenzii Renault Arkana E-TECH 145 – kandidát na prvý hybrid do rodiny či v článku Renault Arkana je inteligentné štýlové SUV coupé za cenu, ktorá nás prekvapila.

Postrehy

Hold hybridy sú moderné a ekologické vozidlá bez manuálnej prevodovky a dieselových motorov. Osobne by som uvítala vzadu stierač, je mi jasné, že tento typ vozidiel ho nemá. Prekážal mi i široký predný stĺpik obmedzujúci výhľad, tento nedostatok však zachránili dostatočne veľké zrkadlá. Automatická prevodovka v nízkych tempách podľa mňa kĺzala, toto auto určite nie je vhodné do náročného terénu, tam by potrebovalo predný aj zadný náhon. Pruženie vozidla mi prišlo nastavené tvrdo, bolo cítiť poskakovanie. Na hladkých povrchoch bolo po pridaní počuť hluk motora, no pri bežnej prevádzke to zrejme nebudete vnímať. Je na škodu,že zadné svetlá nesvietia v DLL režime, auto by bolo na cestách ešte viac výraznejšie.

Arkana vyzerá bezchybne, no jazda už bez chybičky krásy nie je. Bežná motoristka bude spokojná, všetko je vždy o kompromisoch. Určite cena a vybavenie sú nastavené tak, aby sa auto uchytilo na našom trhu.