Reklama

Temu si ani nesťahujte, radia odborníci. Môže predstavovať bezpečnostné riziko

Zdroj | Austin Distel / TECHBOX
TECHBOX
Zdroj | Austin Distel / TECHBOX
Zdroj | Austin Distel / TECHBOX

Rebríčkom najsťahovanejších aplikácií, ako aj kapacitám prepravných spoločností, v posledných mesiacoch kraľuje nové online trhovisko Temu. Spotrebiteľov zaujalo mimoriadne širokou ponukou tovaru a mimoriadne nízkymi cenami. Experti však upozorňujú aj na jeho riziká.

Odpovedí na to, akým spôsobom dokáže Temu ponúkať tovar za tak nízke ceny, je viacero a spojené môžu byť ako s výrobou a dodávateľským reťazcom, tak aj so samotným technologickým pozadím aplikácie.

Článok doplnený o reakciu spoločnosti Temu

Obsah pokračuje pod reklamou

Dlhoročné skúsenosti s objednávaním lacného tovaru z Číny majú aj slovenskí spotrebitelia. Tovar bez značky, zvyčajne nižšej kvality a odlišný od popisu či fotografií predajcu, je už tak očakávaným faktorom, ktorý väčšina spotrebiteľov považuje aj za hlavný dôvod ich nízkych cien. Temu však dokáže cenami podliezať aj tieto už dlhé roky etablované trhoviská, popri tom zároveň po celom svete míňa milióny eur na silný marketing.

Temu tak po celom svete takpovediac „páli“ peniaze a to len z dôvodu získania pozície lídra v oblasti online nákupov. V prvom rade na túto agresívnu obchodnú taktiku doplácajú samotní výrobcovia.

Hoci to z pohľadu zákazníka nevidieť, Temu nie je obrovským internetovým obchodom, ktorý by nakupoval a predával všetok tovar prostredníctvom vlastných investícií a skladových zásob. V praxi sa jedná o online trhovisko tvorené drobnými predajcami, ktorými sú zvyčajne samotní výrobcovia ponúkaného tovaru.

Podľa portálu Wired, ktorý oslovil viacerých z týchto predajcov, Temu tlačí ich ceny na absolútne minimum. Od predajcov najprv žiada povolenie na zníženie cien ich produktov a ak súhlasia, ceny zníži na úroveň, ktorá vyhovuje platforme. Ak by predajca s nastavenou cenou nesúhlasil alebo by zníženie cien vôbec nepovolil, Temu mu pohrozí odstránením z platformy. Títo predajcovia sú však na podobné trhoviská odkázaní, operovať na priamo amerických a európskych platformách totiž z dôvodu prísnejších regulácií zvyčajne nemôžu.

Problematike tohto trhoviska sa podrobnejšie venovala aj organizácia dTest, ktorá sa dlhodobo orientuje na spotrebiteľské testy bežne dostupných produktov. Negatívnych faktorov v rámci tejto platformy vidí viacero. „Tovar, ktorý vám príde, veľakrát nie je vyrobený z kvalitných materiálov, niekedy dokonca nie je ani použiteľný a v určitých prípadoch môže byť aj závadný,“ varuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest a dopĺňa: „Vzhľadom na nízku cenu je tiež tovar zrejme vyrábaný v kolosálnych objemoch, opomenúť tak nemôžeme ani enormnú záťaž na životné prostredie.“

Pozrite si

Humanoidné roboty budeme čoskoro stretávať všade, stáť budú asi ako nové auto

Organizácia taktiež pripomína, že aplikácii Temu sa v súčasnosti podrobne v rámci širšej analýzy zahraničných online trhovísk venuje aj český Národný úrad pre kybernetickú a informačnú bezpečnosť. Definitívne stanovisko či varovanie NÚKIB zatiaľ k tejto aplikácii nevydal, zatiaľ tak nie je jasné, či aplikáciu vyhodnotí ako rizikovú, podobne ako to v minulosti urobil už s aplikáciami TikTok a WeChat.

V zahraničí tak už ale napríklad učinila bezpečnostná organizácia Grizzly Research, ktorá Temu označila priamo za spyware. „Aplikácie podobných typov o nás zbierajú množstvo informácií a nie je jasné, akým spôsobom spracovávajú naše osobné údaje. Aplikáciu Temu však neodporúčame sťahovať do mobilného telefónu, pretože už len samotné stiahnutie aplikácie môže predstavovať bezpečnostné riziko,“ dodáva Eduarda Hekšová.

Správa organizácie ďalej upozorňuje na faktor, s ktorým mnoho spotrebiteľov pri nákupe tovaru zo zahraničia nepočíta a tým je ochrana spotrebiteľa a možnosť domáhania sa svojich práv. V prípade objednávania tovaru z Temu podľa dTest nemá Slovenská obchodná inšpekcia a Európske spotrebiteľské centrum na predajcov tohto trhoviska dosah a možnosti, ako voči nim zakročiť, hoci pôsobením na našom trhu musia dodržiavať aj naše zákony. „Jedinou možnosťou, ako proti Temu zasiahnuť, by mohlo byť zablokovanie platformy na slovenskom trhu z dôvodu bezpečnostnej hrozby“, uvádza dTest. Takýto krok sa však zatiaľ zdá byť nepravdepodobný.

Doplnenie stanoviska spoločnosti Temu

V reakcii na náš článok sme od spoločnosti Temu obdržali oficiálne stanovisko na niektoré body obsahu, na ktoré upozorňuje organizácia dTest.

Podľa poskytnutých informácií Temu zbiera údaje výlučne na účely poskytovania a vylepšovania svojich e-commerce služieb pre používateľov. Temu tvrdí, že jeho praktiky zhromažďovania údajov sa nelíšia od iných aplikácií, ako sú Amazon alebo Etsy, a dokonca údajne zhromažďuje menej používateľských informácií ako niektoré iné aplikácie.

Temu vysvetľuje, že nezbiera žiadne systémové povolenia na prístup k údajom, ako sú fotografie, kontakty alebo poloha používateľov. Spoločnosť tiež tvrdí, že nepredáva údaje zákazníkov a nezdieľa platobné údaje so svojimi obchodnými partnermi alebo logistickými spoločnosťami. Dôkazom toho je podľa spoločnosti získanie certifikácie Google MASA, ktorá zahŕňa preskúmanie zaobchádzania aplikácie s údajmi, postupov šifrovania, mechanizmov overovania totožnosti a súladu so štandardnými odvetvovými ochrannými opatreniami na zabezpečenie súkromia.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.