Štandardom v hernom svete sú dnes monitory s obnovovacou frekvenciou 120 – 144 Hz s možnosťou siahnuť aj po 240 a 360 Hz modeloch, na ktoré výrobcovia v minulom roku nadviazali prvými modelmi s obnovovacou frekvenciou 540 Hz. Tých je však stále na trhu iba hŕstka a pričom ich cena často dosahuje aj cenu obstojných počítačov.
Mnohým hráčom stačia monitory aj z prvej spomínanej hranice a v upgrade na vyššiu frekvenciu doslova nevidia zmysel. To však výrobcov v posúvaní hraníc možného zjavne nijakým spôsobom neodrádza.
Trojcifernú hranicu v tomto parametri sa zdá sa podarilo ako prvej prelomiť spoločnosti TCL, resp. jej dcérskej spoločnosti TCL CSOT, ktorá sa venuje vývoju zobrazovacích technológií. Na výstave Display Week 2024 v kalifornskom San Jose ukázala prototyp herného monitora s obnovovacou frekvenciou 1 000 Hz a 4K UHD rozlíšením.
Tak vysokú obnovovaciu frekvenciu sa do herného monitora zatiaľ nepodarilo integrovať žiadnemu výrobcovi. Čo je ale možno ešte zaujímavejšie, je práve spomínané rozlíšenie. Aktuálne dostupné herné monitory s obnovovacou frekvenciou od 360 Hz, ponúkajú zväčša Full HD rozlíšenie s niekoľkými výnimkami v podobe Quad HD rozlíšenia.
„Očakávali sme príchod 1 000 Hz, ale nečakali sme jeho debut s 4K UHD rozlíšením pred 1080p či 1440p…“, uviedol portál Blur Busters, ktorý na prítomnosť prototypu tohto monitora na výstave upozornil.
Cieľom posúvania hranice obnovovacích frekvencií, je samozrejme potlačenie rozmazanosti pohybu (motion blur) na obrazovkách. Primárne takéto monitory v súčasnosti cielia najmä na profesionálnych hráčov, ktorí dokážu v dynamických hrách vďaka menšiemu omeškaniu a rozmazaniu pohybu získať výhodu nad súperom. Je ale otázne, koľko hráčov dokáže reálne od istej hranice benefity tak vysokej obnovovacej frekvencie rozpoznať a kedy sa už skôr jedná iba o placebo efekt.
Portál Blur Busters, ktorý sa problematike obnovovacích frekvencií venuje dlhodobo, je príchodu 1 000 Hz monitorov samozrejme naklonený. Hlavným argumentom, prečo pokrok v tomto smere potrebujeme, ale podľa portálu nie sú primárne herné monitory, ale skôr headsety pre virtuálnu realitu, v ktorých je ľudské oko na pohybové detaily citlivejšie.
TCL o prototype monitora nepovedalo zatiaľ nič viac než to, že sa jedná o LCD panel. Jasné teda nie sú nielen ostatné parametre monitora, ale ani to, prostredníctvom akého rozhrania TCL na jeho panel v 4K UHD rozlíšení pri 1 000 snímkach za sekundu v súčasnosti posiela.
Ak by sme sa preniesli zo sféry prototypu do reality, problémom pre hráčov bude tiež na takýto monitor poslať akýkoľvek herný obsah v dostatočne vysokom snímkovaní (teda ideálne 1 000 fps), aby bola jeho 1 000 Hz obnovovacia frekvencia vôbec nejakým spôsobom využitá.
Blur Busters predpokladá, že vývoj OLED panelov s vysokou obnovovacou frekvenciou nie je príliš ďaleko za LCD panelmi a teda prvé OLED monitory prekračujúce trojcifernú hranicu, uvidíme na trhu už v roku 2027. DO tej doby by sa teoreticky na trhu mohli objaviť aj grafické karty, ktoré budú schopné vykresliť viaceré kompetitívne tituly aj pri tak vysokom snímkovaní. Ešte tento rok by sa k tomu údajne mala priblížiť NVIDIA s pripravovanými grafickými kartami série RTX 5000.