Cítite to aj vy? V okolí sa vznáša nezameniteľné vôňa grilovania a okamžite aktivuje lenivé chuťové kanáliky. Grilovacia sezóna je v plnom prúde.
Grilovať sa dá v podstate dvomi spôsobmi – na uhlí, alebo na plyne. Tak to bolo aspoň doteraz, Toyota prináša ďalší spôsob prípravy potravín na grile, resp. pečenia. Pomocou vodíka.
Automobilka sa spojila so spoločnosťou Rinnai a postavili prvú kamennú pec na svete poháňanú vodíkom. Ako doplnok k nej skonštruovali aj malý gril spaľujúci vodík. Konštrukcia sa na prvý pohľad zdala jednoduchá, ale napokon to nebolo jednoduchá ani pre Rinnai, japonskú značku, ktorá v roku 2020 oslávila svoje 100. výročie.
Zadanie výroby sporáka na vodíkový pohon ľahšie povedalo ako urobilo. Doteraz nie je na trh nič podobné, neexistujú žiadne bezpečnostné normy, ktoré by sa dali použiť ako usmernenia. To je aj dôvod, prečo Toyota oslovila partnera – automobilka vie, ako vyrobiť autá na vodíkový pohon, ktoré nevybuchnú, Rinnai zas vie, ako vyrobiť pece, ktoré nevybuchnú.
Pec je vybavená technológiou odvodenou od Mirai, vrátane systému používaného na dodávku a monitorovanie vodíka. Spolieha sa tiež na rovnaký typ riadiaceho systému. Ide o pomerne komplikovaný systém, pretože vodík, ktorý má vysokú teplotu spaľovania, sa pri spaľovaní spája s kyslíkom a vytvára paru. Na prvý pohľad vyzerá pec ako bežná kamenná pec na pizzu s kupolou, komínom a polkruhovou štrbinou, do ktorej sa vkladá pizza. Je dokonca na kolieskach, takže sa dá presúvať podľa potrieb.
Zaujímavé je, že podľa Toyoty varenie, resp. pečenie s vodíkom zlepšuje chuť jedla. „Vezmite si veci ako huby a zelenina. Zatiaľ čo tieto ingrediencie majú tendenciu vyschnúť na drevenom grile alebo grile na drevenom uhlí, vodík sa varí rýchlejšie a zanecháva ich plné vlhkosti a lahodných chutí,“ uvádza.
Automobilka, samozrejme, dúfa, že vďaka rozšíreniu podvedomia o vodíku zlepší aj podvedenie o jeho bezpečnom používaní, čo sa neskôr premietne do lepších predajov vodíkových automobilov. Nuž, predstava, žeby motorista variaci si na propán-butáne zrazu zatúžil vymeniť svoj dieselový pohon za LPG sa nám v redakcii nezdá reálna.
Zatiaľ nie je ani jasné, či Toyota a Rinnai niekedy uvedú pec a gril na trh. Pravdepodobne to zostane vo fáze prototypu a na reklamné účely. Gril už začala Toyota používať na podujatiach motošportu, napr. WRC Rally Challenge, čo je program, ktorý začala v roku 2015 s cieľom pripraviť mladých začínajúcich jazdcov na preteky.
TECHBOX.sk môže za predaj produktu v článku získať províziu formou affiliate programov.