Reklama

Tajomstvo, vďaka ktorému prešla Toyota 2 000 km bez dobíjania

Richard Pliešovský

Elektromobily sú tu na to, aby nám totálne skomplikovali život! Kedy to už v Bruseli zatrhnú? Aj vy ste už niekedy počuli podobné hlášky?

Všetko nové prináša obavy, nedôveru a nechuť meniť zabehnuté koľaje. Elektromobilita nie je výnimkou. Pravdou tiež je, že ani elektromobil nie je dokonalý.

Jedným z najväčších nevýhod je pomerne krátky dojazd, najmä pri lacnejších modeloch. Čo by ste však povedali, keby ste so svojím elektromobilom mohli prejsť tisícky kilometrov bez obmedzenia, bez času stráveného na nabíjačkách?

Obsah pokračuje pod reklamou

Práve takéto niečo už možné je, dokazuje to startup Electroon. Ukazuje sa, že tento izrealský projekt môže priniesť revolúciu v dojazde. Jeho názorná ukážka demonštrovala, ako Toyota RAV4 prešla v teste 1 941 km dlhú trať. Aké je tajomstvo?

Electroon využíva inovatívny systém bezdrôtového nabíjania zapustený pod asfalt. Spoločnosť sa nazdáva, že takto vybavené cesty vyriešia raz a navždy obavy motoristov ohľadne krátkeho dojazdu ich automobilov.

Táto vzdialenosť je zhruba 5x dlhšia, ako prejde bežný elektromobil na jedno nabitie. RAV4 v teste bol plug-in hybrid, ktorý má bežne dojazd 75 km. Spolu jazdil 100 hodín bez zastávky, len s prestriedaním vodičov. Technológia neviditeľného podzemného nabíjania udržiavala batériu Toyoty nabitú, keď krúžil po okruhu rýchlosťou necelých 50 km/h.

Pozrite si

7 nových vozidiel do 14 590 €, ktoré stoja za zváženie aj počas inflácie

Po celý čas testu sa údajne ani raz nenaštartoval benzínový motor, aby pomohol s výkonom. Vozidlo sa vôbec nemuselo zastaviť či spomaliť, aby pomohlo procesu dobíjania. No najdôležitejšie je, že celá trať nebola elektrifikovaná, t. j. vybavená podzemným nabíjacím systémom. Elektrická cesta bola zhruba po 25 % dĺžky.

Oren Ezer, CEO a spoluzakladateľ Electreon povedal, že už teraz dokáže dodať ich elektrická cesta aj pri diaľničnej rýchlosti viac energie, ako spotrebuje vozidlo. Electreon teraz plánuje otvoriť 1,6 km (1 míľu) dlhý úsek elektrickej cesty v Detroite (USA). 

Electreon sa aktuálne zameriavala na vývoj riešení bezdrôtového nabíjania pre flotily autobusov a nákladných vozidiel. Je to pochopiteľné, pretože ide o vozidlá s predvídateľnými trasami a potrebami nabíjania. Ezer sa nazdáva, že bezdrôtové elektrické cesty by mohli urobiť obrovskú reklamu aj pre nerozhodných motoristov a tak ich motivovať na kúpu elektormobilu.

Každopádne, do praktického života sa nová technológia nedostane skôr ako za 2 až 3 roky. Pri staviteľských úspechoch našich ciest, diaľníc a tunelov musíme dať v slovenských reáliách za odhadované čísla asi po jednej nule.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.