- #E-mobilita
- 3 min.
- 2.9.2024
Švajčiari vyvíjajú nový typ batérie do e-biku, prekoná všetky vaše očakávania!
Črtá sa nová éra batériového pohonu pre elektrické bicykle. Nová batéria má ponúknuť obrovský dojazd, bleskurýchle nabíjanie a lepšia bezpečnosť. Zatiaľ ju vyvíja švajčiarska značka Stromer.
Tá je na špičke vo vývoji batérií pre e-biky a spojila sa s TD Hitech Energy kvôli výrobe keramickej polovodičovej batérie. Stromer odhalil svoj prvý jazdný prototyp na zjazde Eurobike v nemeckom Frankfurte začiatkom tohto roka.
Zatiaľ čo technológia je stále vo vývoji a pre spotrebiteľov nebude dostupná ešte minimálne 2 až 3 roky, tak Stromer a TD Hitech Energy sa snažia vytvoriť bezpečnejšie batérie s dlhšou životnosťou a kratšími časmi nabíjania.
Lítium-iónové batérie, ktoré sú v súčasnosti používané pri e-bikoch, používajú tekutý alebo gélový elektrolyt na prenášanie nabitých iónov medzi dvoma vnútornými svorkami v každom článku. Reakcie spôsobené týmto procesom efektívne ukladajú a vybíjajú energiu z batérií.
Rozvetvené usadeniny lítia sa môžu hromadiť v týchto batériových článkoch a spôsobiť skraty, zatiaľ čo vodivý roztok tekutého elektrolytu používaný na prenášanie iónov je horľavý, ale lítium-iónová technológia sa ukázala ako najspoľahlivejšie a cenovo najvýhodnejšie riešenie pre hromadnú výrobu.
Na druhej strane polovodičové batérie používajú na prenos iónov pevný elektrolyt a v prípade stromerovej batérie je týmto materiálom keramika. Táto technológia je v súčasnosti drahá, no oproti lítium-iónovým batériám sľubuje množstvo výhod.
S malým alebo žiadnym roztokom tekutého elektrolytu majú polovodičové batérie potenciál pre oveľa dlhšiu životnosť. Výskum naznačuje, že polovodičové batérie by mohli mať až 10 000 nabíjacích cyklov, čo im umožňuje vydržať 10 až 15 rokov. Je tiež menej pravdepodobné, že sa vznietia.
Vďaka zloženiu pevného elektrolytu majú polovodičové batérie prirodzene vyššiu hustotu energie ako súčasné lítium-iónové batérie, čo znamená, že polovodičové batérie podobnej veľkosti by mohli mať až dvojnásobnú kapacitu.
Výroba polovodičovej batérie je náročná, pretože majú tiež potenciál vyžadovať viac lítia ako lítium-iónové batérie, čo je materiál, ktorý sa v posledných rokoch stal drahším a ťažšie dostupným. S týmito dodatočnými nákladmi je výroba polovodičovej batérie v súčasnosti osemkrát nákladnejšia.