Supernal: Hyundai má veľké plány s VTOL lietadlami

Hyundai_S-A1ZDROJ | Hyundai

Juhokórejský gigant Hyundai sa už dlhšie zaoberá vývojom elektrických lietajúcich strojov s vertikálnym štartom a pristávaním (eVTOL), no v záujme stimulácie tohto úsilia teraz oznámil založenie samostatnej dcérskej spoločnosti Supernal.

Firma so sídlom v USA sa zameria na pokročilú leteckú mobilitu (Advanced Air Mobility , AAM) a bude pokračovať vo vývoji novej generácie osobných elektrických lietajúcich strojov eVTOL, s cieľom uskutočniť prvý komerčný let v roku 2028.

Pozrite siUPS nasadí 150 futuristických lietadiel eVTOL

Supernal bol pôvodne internou súčasťou divízie mestskej leteckej mobility a vyvíjal koncept lietadla s názvom S-A1. To je už v pokročilom štádiu, pričom sa očakáva, že lietadlo začne proces certifikácie u regulátorov v USA v roku 2024 ako pilotovaný alebo autonómny stroj s elektrickým pohonom. Lietať má so štyrmi až piatimi cestujúcimi na mestských a prímestských trasách.

ZDROJ | Hyundai

Podľa Bena Diachuna, technického riaditeľa spoločnosti Supernal, firma od začiatku vyvíja komerčne životaschopný produkt Advanced Air Mobility podľa najvyšších noriem v oblasti bezpečnosti, hluku, účinnosti a cenovej dostupnosti. Supernal sa pritom nesnaží byť prvým v pelotóne firiem, ktoré vyvíjajú podobné projekty.

Zároveň spustí vývoj širšej škály leteckých dopravných prostriedkov, ktorých prvé komerčné lety sú plánované na rok 2028. Hyundai očakáva boom lietajúcich strojov VTOL začiatkom 30. rokov 21. storočia, keď si služby AAM získajú dôveru verejnosti.

Supernal je jednou z 50 rôznych spoločností,  ktoré Hyundai vytvoril v rámci svojej transformácie z automobilovej skupiny na vedúceho hráča v oblasti technológií diverzifikovanej mobility. Bude mať za úlohu aj hľadať spôsoby integrácie týchto lietajúcich strojov do existujúcich tranzitných sietí a navrhnúť spôsoby hladkého prechodu z jedného typu dopravy novej generácie na iné.

Hyundai si to predstavuje tak, že cestujúci budú používať jednu aplikáciu na plánovanie cesty s viacerými úsekmi na rôznych dopravných prostriedkoch – od auta a mestskej železnice, po eVTOL a e-kolobežku.

ZDROJ | Hyundai

Supernal síce nemá v rukáve rýchle riešenia, ktoré by mierili už „zajtra“ do hromadnej výroby, ale jeho plány sú realistické. Zázemie Hyundai Motor Group v oblasti vývoja, využitia umelej inteligencie, autonómneho riadenia a výrobných kapacít ho navyše stavia do silnej pozície, o akej môžu konkurenčné startupy v oblasti vývoja eVTOL len snívať.

Pozrite siAerotaxík SkyDrive má za sebou úspešný pilotovaný test

Niet dôvodu neveriť odhadom, že s takými futuristickými aerotaxíkmi, aké pripravuje aj Hyundai prostredníctvom svojej dcéry Supernal, sa bežne stretneme až po roku 2030. Dovtedy sa technológie materiálov a batérií posunú o hodný kus vyššie, takže snáď budúce eVTOL lietadlá, či drony budú omnoho životaschopnejšie, ako ich dnešné prototypy.

ZdrojDroneDJ

Komentáre k článku