Superkondenzátory (alebo superkapacitory) sú akési kondenzátory „na steroidoch“, ktoré vďaka veľkej kapacite dokážu uchovávať veľký elektrický náboj a tým aj značnú energiu. Keďže sa v nich náboj nevytvára na báze elektrochemickej reakcie, dokážu sa nabiť, aj vybiť za veľmi krátku dobu. V praxi to znamená, že môžu poskytnúť omnoho vyšší prúd a špičkový výkon ako batérie. Ich životnosť je pritom rádovo 100x dlhšia ako u Li-ion batérií (až 1 milión nabíjacích cyklov).
Špecifické vlastnosti superkapacitorov nachádzajú uplatnenie aj v elektrických vozidlách (okrem elektromobilov aj v autobusoch a trolejbusoch), kde sa dajú výhodne použiť hlavne pri rekuperácii energie. Zatiaľ je však ich významné nasadenie len v začiatkoch. Napríklad Škoda Electric predstavila už v roku 2012 autobus Škoda H12 s hybridným dieslovo-elektrickým pohonom, ktorý využíva aj superkapacitory.
Hybridný autobus Škoda H12
Superkapacitory by teoreticky mohli nahradiť aj batérie v elektromobiloch, čo by umožnilo extrémne skrátiť nabíjacie časy – z desiatok minút na desiatky sekúnd, čerpať enormný okamžitý výkon a predĺžiť životnosť energetického úložiska „na večné časy“. Prakticky je to však, aspoň zatiaľ, nereálne.
Dôvodom je vysoká cena vďaka použitému grafénu a nanotechnológiám a niekoľkonásobne nižšia energetická hustota v porovnaní s Li-ion batériami. To však nebráni využívať superkapacitory ako doplnkový zdroj energie k batérii, prípadne ako náhradu štartovacej batérie. Potvrdzuje to aj spolupráca automobilky Honda s popredným výrobcom superkapacitorov Skeleton Technologies.
Výsledkom spolupráce je nová Honda CR-V Hybrid Racer vybavená superkapacitormi Skeleton. Vozidlo sa predstavilo v úvode sezóny na NTT INDYCAR SERIES Firestone Grand Prix 3. až 5. marca v St. Petersburgu na Floride a tento rok bude vystavené na viacerých podujatiach INDYCAR.
Honda CR-V Hybrid Racer obsahuje superkapacitory Skeleton spolu s technológiou hybridných motorov Empel MGU a jazdí na „obnoviteľné pretekárske palivo“ Shell, ktoré umožňuje zníženie emisií skleníkových plynov v porovnaní s benzínom na báze fosílnych palív minimálne o 60 %.
Superkapacitory sú ideálnou technológiou pre športové a pretekárske autá, keďže umožňujú účinnú rekuperáciu brzdnej energie a zvyšujú akceleráciu. Nízky vnútorný odpor, vysoká cyklovateľnosť a dobrá odolnosť proti starnutiu ich predurčujú na využitie v hybridných pohonoch. V tomto prípade superkapacitory Skeleton poskytujú vysoký výkon pre projektový automobil Honda CR-V Hybrid Racer, prezývaný „HPD Beast“.
Použitie superkapacitorov však nie je novinkou. Už v roku 2015 sme písali, že takúto stratégiu využila Toyota vo svojom hybridnom pretekárskom automobile TS040. Ten aj vďaka superkapacitorom dosahoval výkon 480 koní.
O kombinácii superkapacitorov a batérií vo svojich elektromobiloch uvažuje aj Tesla, ktorá v polovici roku 2019 kúpila výrobcu superkapacitorov Maxwell Technologies. Špekulovalo sa dokonca, že Tesla vyvíja „grafénovú batériu“ kombinujúcu technológiu superkapacitorov a Li-ion batérií s pevným elektrolytom. Takáto batéria by údajne umožnila dojazd 500 míľ (800 km) a nabitie za niekoľko minút. Tak ďaleko to však zatiaľ nedospelo. Dôvodom môže byť aj cena, ale o superkapacitoroch budeme počuť čoraz častejšie. A v tejto súvislosti aj o spoločnosti Skeleton Technologies.
Skeleton Technologies vznikla v roku 2009 v estónskom Talline, kde má aj dnes závod na vývoj elektrotechniky a modulov. Zároveň však prevádzkuje v nemeckom Großröhrsdorfe najväčšiu európsku fabriku na výrobu superkapacitorov a v roku 2024 otvorí v Lipsku najväčšiu továreň na superkapacitory na svete.