- #Ekológia
- 3 min.
- 23.8.2024
Sú naozaj ekologické? Štúdia porovnala elektromobily, spaľováky a hybridy
Elektromobily by mali byť najčistejšou formou osobnej prepravy a do jednej skupiny k ním sú často radené aj hybridy. Na druhej strane sú však autá s týmito typmi pohonov často kritizované pre svoju záťaž na životné prostredie pri samotnej výrobe a to najmä v súvislost s ich batériami.
Medzinárodná rada o čistej doprave preto vypracovala štúdiu, ktorá porovnáva objem skleníkových plynov vypustených do ovzdušia počas celého životného cyklu auta, od výroby cez používanie až po likvidáciu. Výsledky sú pomerne prekvapivé, najmä pre fanúšikov hybridov.
Podľa štúdie jednoznačne najčistejšiu formu osobnej prepravy ponúkajú aj naďalej elektromobily. Je to práve aj napriek tomu, že pri ich výrobe je kvôli spomínaným batériám skutočne vyprodukovaných viac skleníkových plynov. Vzhľadom na ich následnú „čistú jazdu“, sa však tieto čísla časom vykompenzujú a to približne po 18 990 kilometroch pri porovnaní so spaľovákmi a po 31 850 kilometrov pri ich porovnaní s hybridmi.
Počas celého svojho životného cyklu napokon aj plug-in hybridné modely, ktoré sú k elektromobilom najčastejšie prirovnávané, vyprodukujú 2-násobok skleníkových plynov. Pri porovnaní elektromobilov s klasickými hybridmi je to 2,2-násobok pri sedanoch a 2,5-násobok pri SUV modeloch. V porovnaní so spaľovacími modelmi je to 3,5-násobok.
Tieto násobky platia pri súčasnom stave elektrickej siete, ktorej časť stále tvoria aj neobnoviteľné a teda neekologické zdroje energie. Ak by sa elektrifikované modely nabíjali z plne obnoviteľných zdrojov energie, v takom prípade by napríklad porovnanie elektromobilov s hybridnými SUV modelmi stúplo na 4,9-násobok a v porovnaní so spaľovákmi na 6,7-násoobk.
Očakávaným výsledom je, že SUV modely, bez ohľadu na typ pohonu, produkujú viac emisií ako sedany, najmä kvôli ich vyššej hmotnosti a nižšej palivovej účinnosti. Zaujímavé však je, že plne elektrické SUV modely majú stále výraze nižšiu produkciu emisií v porovnaní s ich spaľovacími alebo hybridnými ekvivalentmi.
Autori štúdie ďalej predpokladajú, že tento náskok elektromobilov sa bude ešte v najbližších rokoch zvyšovať. Do roku 2030 by sa podľa štúdie mali na trh dostať nové modely elektromobilov s ešte lepšou energetickou efektivitou, zároveň by vyššie percento z elektrickej siete mali napájať obnoviteľné zdroje. Vďaka celoživotnej jazde plne na elektrinu tak pomer vyprodukovaných skleníkových plynov medzi elektromobilmi a plug-in hybridmi stúpne z 2-násobku na 2,1-násobok pri sedanoch a 2,2-násobok pri SUV modeloch.