Kultová limuzína je obľúbená v Čechách a na Slovenku už desiatky rokov. Jazdili sme na nej celý týždeň, opäť sme si pripomenuli, prečo si ju motoristi nevedia vynachváliť. A keď menia vozidlo, častokrát siahnu opäť po Škode Octavia.
Tentokrát sme testovali model s 2-litrovým TDI motorom. Diesel a teraz, v čase ošiaľu elektromobility? Ukázalo sa, že sme nemohli dostať nič lepšie. Prečo? Čítajte a dozviete sa.
Výhody
- jazdné vlastnosti & komfort
- spotreba
- cena
Nevýhody
- ovládanie klimatizácie cez displej
Octavia púta pozornosť už z niekoľkých metrov. Má elegantnú farbu (Sivá Graphite metalíza), ktorá nevyjde z módy ani za pár rokov, ďalšou výhodou je, že na nej nevidieť každé zrnko prachu.
Škoda Octavia nesklamala ani posledným faceliftom, pritom je to stále relatívne cenovo dostupná limuzína. Teraz so zmodernizovaným predným a zadným nárazníkom, pozmenenou maskou chladiča, s prednými Matrix LED svetlami a Full LED zadnými svetlami. Poznáme naozaj veľmi málo modelov, ktoré pomaly tridsať rokov dokázali modernizovať a pritom zanechať čitateľnú podobnosť s prvou generáciou.
Tento obľúbený liftback segmentu C stále dokáže reprezentovať svojim vzhľadom, navyše poskytnúť dostatok miesta pre pasažierov ako i veľký batožinový priestor. Celkový uhladený dojem elegána v sivej farbe dotvárali i zatmavené skla od B stĺpika, boli súčasťou doplnkovej výbavy Winter Plus.
Výraznejšie vidieť a cítiť zmeny v interiéri. Po otvorení dverí upúta vašu pozornosť prepracovaná palubná doska s farebne odlišnými jednotlivými kaskádami. Vrchnú časť nami testovanej verzie sme mali v jemne štrukturovanom čiernom plastovom prevedení, druhá časť bola vypustená dopredu, potiahnutá sivou melírovanou látkou vloženou i do všetkých štyroch dverí. Posledná tretia vrstva mala povrchovú úpravu so vzorom matného tmavého mramoru s kamienkami. Bola položená ako vrchná vrstva pod displejom infotainmentu. Čerešničkou na torte bola látková výplň v odkladacom priestore vo všetkých dverách.
Celkovo ide o veľmi nadčasovo, moderne pôsobiaci prvok spolu so vsadeným virtuálnym kokpitom s rozmerom 10” a v strede umiestneným 13″ infotainmentom. Od výbavy Top Selection, ktorá bola i v nami testovanom vozidle, dostanete indukčné nabíjanie, veľmi potešilo i bezdrôtové zrkadlenie s Android Auto a Apple CarPlay. V podobnej farebnej verzii boli i sedadlá. Tam dominovali dva odtiene sivej látky s dekorom Mutant v kombinácii s tmavosivou umelou kožou. Elegantné, no najmä pohodlné aj pri každodenných hodinových kolónach cez úsek popod Strečno. Súčasťou 13″ navigácie je i hlasová asistentka Laura, no my sme viac ocenili kvalitný audio systém Canton.
Naša výbava bola obohatená o Family packet, ktorý obsahoval smetný kôš vo dverách vodiča, držiak tabletu, tretí kľúč, stredovú konzolú s držiakom, dáždnik vo výplni dverí spolujazdca a tiež obojstranný koberec batožinového priestoru. USB-C porty majú k dispozícii pasažieri vpredu, ale i vzadu.
O bezpečnosť jazdy sa starala nielen mohutná konštrukcia a airbagy, ale i množstvo asistenčných systémov. V našej výbave sme mali (za doplatok 391 €) adaptívne vedenie v pruhu (Adaptive Lane Assist) a tiež adaptívny tempomat do rýchlosti 210 km/h. V základe je mnoho ďalších, napríklad sledovanie mŕtveho uhla, udržiavanie v jazdnom pruhu, či Travel Assist. Mnohí ocenia inteligentný parkovací asistent, ten pomôže zaparkovať, či už v rade paralelne, alebo kolmo zaparkovaných áut.
Škoda, že Škoda naskočila na módny trend digitalizovať aj také ovládanie, ktoré podľa nás má ostať manuálne. A tak sme pri zmene teploty, alebo režimu fúkania museli stlačiť mechanické tlačidlo Clima a potom na displeji vyťukávať, akú chceme teplotu, aký stupeň fúkania a tak ďalej. Nielenže to je nebezpečné počas jazdy, ale môže sa stať, že kvôli nastavovaniu klimatizácie nesprávne odbočíte, pretože ju máte zobrazenú namiesto navigácie. Systém síce umožňuje premietať navigáciu do virtuálneho kokpitu, bohužiaľ, ale nie tú, ktorú si zrkadlíte zo smartfónu.
Čo sme si pochvaľovali, bola spotreba. Dvojlitrový motor robil divy, napriek takmer 2-tonovej hmotnosti má papierové zrýchlenie z nuly na stovku za 8,6 s. Napriek tomu sme dlhodobo neprekročili 5 l/100 km, svižná jazda na diaľnici Žilina/Bratislava mala spotrebu dokonca len 4,6 l/100 km! Ak niekto rozmýšľa, aký zmysel má v dnešnej dobe vyrábať autá na naftu, toto je naša odpoveď.
Škoda Octavia Top Selection začína na cene 35 400 €. Ako sme spomínali, má 2,0 TDI 110 kW (150 k) motor so 7-stupňovou automatickou prevodovkou. Rozmery Octavie sú 4 698 x 1 829 x 1 470 mm, rázvor je 2 689 l. Objem batožinového priestoru je 600 l, resp. 1 555 l po sklopení zadných sedadiel. Už v základe máte bohatú výbavu. Spomenúť môžeme 10″ virtuálny kokpit, prednú a zadnú parkovaciu kameru, systém bezkľúčového odomykania, zamykania a štartovania, alarm so senzormi, či ambientné osvetlenie.
Naša verzia stála 39 637 €, navyše mala sivú metalízu, 2-ramenný multifunkčný volant, 19″ disky kolies z ľahkej zliatiny, rozšírených asistentov, 13″ navigáciu, Simply Clever (sieťový program a odkladací priestor pod sedadlom spolujazdca), Family packet, či vyhrievané čelné sklo.
V redakcii sme sa zhodli, že ak by sme hľadali vozidlo s dieselovým pohonom, nová Škoda Octavia Top Selection by patrila medzi horúcich kandidátov. Priestranné, mimoriadne pohodlné vozidlo s mnohými smart prvkami, veľkým kufrom, silným motorom s ideálnou spotrebou je predsa snom každého motoristu.